G Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 (endret) minne lagring , enten det er minnepenner eller SSD er i fokus i denne artikkelen , men magnetisk lagring som ( kassettene og disketten man brukte før og ) harddiskene virker å være ganske så holdbare . mange bruker jo harddisken som backup i stedet for optisk lagring lagring på CD og DVD samt BD har også begrenset holdbarhet ( cden skulle lissom ha gått i oppløsning etter 20-30 år, og det er neppe bedre med de nyere alternativene ) Men du bør ikke lagre harddisken i frostutsatt miljø, og så fyre den opp mens den ennå har minusgrader eller lave plussgrader i seg. Materialer utvider seg og krymper alt etter temperatur. En harddisk er dessuten ikke hermetisk lukket, så det kan tenkes at fukt vil kunne ødelegge for en harddisk. La oss si du legger harddisken i en kjeller som har fuktig luft.. Selv om pustehullet i en harddisk er lite, så er det likevel åpent, med kun en liten "filtbit" over seg for å ta støv. Nå er jeg ikke skråsikker på at minusgrader er et større problem enn ekstrem varme. Men minusgrader er en ekstrem temperatur sett opp i mot romtemperatur 20 grader C. Samt at duggpunktet gjør at fuktigheten kommer ut av fuktmetningen i luften. Da får man gjerne kondensert vann, som legger seg her og der. Kjedelig om det legger seg på mekanikken inne i harddisken da. Varmeutviklingen som kommer fra en harddisk (snurredisk) har det blitt dimensjonert litt for, også finnes det ekstreme forhold, hvor harddiskprodusenten ikke garanterer for. Mitt forslag er: Ikke oppbevar datalagringsenheter i et dårligere miljø enn du ville gjort med dine papirfotografier. Tenkte tape var helt ute, men leste litt om LTO-4 og LTO-5, og det ser jo ut til at magnetbånd holder godt stand. Men over tid vil jo også magnet bånd bli vanskelig å ha med å gjøre, ref musikk masters *Sticky Shed* ? Om dette gjelder data tape også vet jeg ikke. Teoretisk sett så er magnetisk tape litt mer vel-ansett enn magnetisk snurredisk. I praksis så blir tape fort veldig dyrt. Og den stadig reduserte bruken i bedriftsmiljøene gjør det faktisk bare enda dyrere å anskaffe, og det å vedlikeholde på (jmf. pris vs. etterspørsel). En fordel med tape, er at du har båndet helt fritt fra lese-/skrivehode. Det vil si at du kan om du betaler nok for det, få lest av tapen på annet utstyr enn din eget maskineri. Problemet er at du oftest ønsker å spare kostnader også her, så da er du og den lokale lille IT-konsulenten du evt. benytter i beit for en fungerende Tapestreamer den dagen din egen har tatt kvelden. For siden også tapestreamere utvikler seg i takt med lagringsbehovet, så vil enheten din ganske kjappt bli en veteranmodell som man ikke lenger kan få kjøpt noe sted. Selv tape vil tape seg (les: forvitre) om du har planer om å benytte det noen menneskegenerasjoner senere. Folk har begynt å tenke, at jeg kjøper heller noen ekstra harddisker, også roterer jeg backuplagringen til disse. Evt. at man kjøper seg et array av harddisker og setter disse i RAID-modus eller liknende, hvor man i tillegg tar backup av det aller helligste til f.eks. flere harddisker i en rotasjon av backup. Årsak: harddisk er ikke så fryktelig dyrt som det en gang i tiden var. Endret 13. mai 2015 av G Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Da får man problemer når man ønsker å ta vare på bilde,musikk eller filmer ( lagret som data ) for all evighet. samtidig blir lagringsmediene gammel og utradert etter en liten tid uansett det lir lit underlig at det er ett lite press på at man bør skaffe seg SSD , samtidig som man faktisk kan stole mer på en vanlig harddisk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 (endret) .... ta vare på bilde,musikk eller filmer ( lagret som data ) for all evighet.Vel, "all evighet" er leeeeeenge. Selv om du har et medium som i teorien klarer denslags må du sannsynligvis konvertere formater jevne mellomrom uansett. Slett ikke sikkert det finnes noe som kan "spille av" mp3's, jpg's eller pdf's om 50 år. Og siden en allikevel må konvertere så kan en likegodt bytte lagringsmedium jevnlig også. Endret 13. mai 2015 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
dbass Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Merkelig, jeg fant mine gamle Creative MuVo TX 256GB, denne har jeg ikke plugget inn i noe strøm på over 10 år, men her var alle data like intakt. Trodde disse var flashbaserte? Jeg har hørt at slike RAM-drive's mister data etter en uke, men NAND-flash? Hvilke SSD'er er med i undersøkelsen her, Finn Jarle? Er det RAM-drive eller NAND-basert? Det er vel heller lite sannsynlig at en 10 år gamme mp3-spiller hadde 256 GB minne? Er du sikker på at du ikke mener 256 MB? ;P Du har rett, jeg var nok litt trøtt i går kveld Lenke til kommentar
G Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 uansett det lir lit underlig at det er ett lite press på at man bør skaffe seg SSD , samtidig som man faktisk kan stole mer på en vanlig harddisk Kan du utdype hva du legger i "ett lite press på at man bør skaffe seg SSD" ? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 når man klager på pcen er treg så kommer det ganske tidlig forslag om at man bør bruke SSD for å få gjøre den raskere samtidig så er det nærmest en selvfølge at nye pcer har SSD 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 (endret) Ja, og det blir som regel betydelig raskere. Problemet er jo hvor utrygge de eventuellt blir til å la viktige data bli liggende som eneste lagringssted. Backup er en god tommelfingerregel, uansett hvilket medium man bruker i det daglige som systemdisk. At nye PC'er kommer med SSD kan man vel i utgangspunktet ikke klage så mye over. Likefullt som flate TV-skjermer tar over for de "dype" CRT-skjermene. Foreløpig så fordyrer jo en SSD som regel PC'en din enn så lenge. Sånn sett så vil det da produseres en del snurredisker fordi mange har behov for å ta vare på, og ikke minst ha behov for å tjene ut sine data mot internettet, der hvor størrelsen og prisen på lagringsmedie betyr mest.. Oppsummert står man da foreløpig igjen med (inntil noe bedre utvikles), at SSD'er: 1. Er betydelig raskere 2. Er betydelig mindre pålitelige ?? 3. Har betydelig mindre total lagringskapasitet / kroner pr. Gigabyte (Terabyte) 4. SSD'er har begrenset levetid på lagringscellene sine. Så antall Gigabytes trimmes etterhvert ned noe. Det er heller ingen nyhet at SSD'er er litt ullent med hensyn på pålitelighet. Jeg har siden SSD'er ble introdusert fått med meg at de kanskje ikke er så mye til å stole på, og jeg har båret på den tanken helt fram til i dag. Jeg kan telle antall SSD'er i mitt eierskap på få fingre (altså mindre enn en hånds fingre). Tror det er 2 eller 3 SSD'er jeg har. Den første jeg skaffet meg er en sånn liten ubetydelig rakker som jeg kjøpte på Clas'ern (merke Kingston). Den ble anskaffet for å se om Windows kunne utnytte den som swap. http://www.storagesearch.com/chartingtheriseofssds.html Man kunne få 1 Terabyte stor SSD allerede i 2003, men det kostet mye den gang. Endret 13. mai 2015 av G Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 For laptoper så stoler jeg mer på SSD enn harddisker. For et tre år siden tok jeg en opptelling og vi hadde da 9 SSD i forskjellige maskiner, vi har antagelig 15 nå. Alle maskinene våre har SSD som bootdisk, bortsett fra maskiner som er eldre enn 10 år. Jeg har et par SSD med IDE-interface som jeg ikke stoler 100% på, men de hadde kjente svakheter allerede da jeg kjøpte dem. Tok akkurat frem en gammel Eee-netbook som jeg ikke har brukt på 3 år. CMOS-batteriet var tomt så jeg måtte skrive inn dato og klokkeslett, men den bootet opp med Win 7 uten synlige problemer. Nå gjenstår bare en time eller to med Windows Update.... For lagring og backup av data og bilder bruker jeg snurredisker, men SSD er den beste oppfinnelsen siden grafikkortet. Lenke til kommentar
Randominated Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 Begynte på et langt og utfyllende innlegg men de proffe kom meg i forkjøpet: http://anandtech.com/show/9248/the-truth-about-ssd-data-retention 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 Problemet i dag er at mange brukere tror at det går fint å ha hele familiealbumet på en stor SSD og forventer at det er både sikkert og trygt over lengre tid, noe det ikke nødvendigvis er. Bruker man derimot SSD som kun OS disk, en vanlig men trygg HD som er beregnet for å kunne lagre informasjon over lengre tid og en ekstra HD som backup så bør man være rimelig trygg. Mitt personlig setup er basert på vanlig HD og dekker mine behov , selv om den neste gode OS disken blir garantert en SSD så har jeg redundans akkurat nå , noe som alle andre brukere også bør tenke på. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 (endret) hvordan løser man da problemet ? som er : man ønsker seg en plass å lagre familie bildene eller videoen. lagringsstedet skal være trygt langt inn i fremtiden uten at man må gjøre backup Slik jeg forstår det så kan det være fler medier som har lang levetid , men de blir faset ut til fordel for noe nytt hele tiden og det kan virke lit irriterende hvis man skal ta var på forskjellige data Endret 14. mai 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 Sierøst... http://www.anandtech.com/show/9248/the-truth-about-ssd-data-retention Les dette. (ja, redaksjonen også!) 3 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 hvordan løser man da problemet ? som er : man ønsker seg en plass å lagre familie bildene eller videoen. lagringsstedet skal være trygt langt inn i fremtiden uten at man må gjøre backup Slik jeg forstår det så kan det være fler medier som har lang levetid , men de blir faset ut til fordel for noe nytt hele tiden og det kan virke lit irriterende hvis man skal ta var på forskjellige data Ingenting er 100% trygt uten backup. Ingen backup ingen sikkerhet... 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 Sierøst... http://www.anandtech.com/show/9248/the-truth-about-ssd-data-retention Les dette. (ja, redaksjonen også!) Ser ikke helt hvorfor dette viser at artikkelen er feil? Den er da ganske edruelig med akkurat under hva slags forhold dette kan skje? AtW Lenke til kommentar
G Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 hvordan løser man da problemet ? som er : man ønsker seg en plass å lagre familie bildene eller videoen. lagringsstedet skal være trygt langt inn i fremtiden uten at man må gjøre backup Slik jeg forstår det så kan det være fler medier som har lang levetid , men de blir faset ut til fordel for noe nytt hele tiden og det kan virke lit irriterende hvis man skal ta var på forskjellige data Øh, finne et solid lagringsmedie som varer en stund. Regner nesten med at du spør om lagring som tas vare på flere familiegenerasjoner framover i tid? Etter du har et solid lagringsmedium, øh.. Lagre det som binære tall (01100100). Det er som av og på bryter. Samt du hogger i stein en menneskelesbar innstruksjon, som forteller litt om hvordan man henter fram disse data i fra nullene (av) og ettallene (på). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå