Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer

Anbefalte innlegg

Det er jeg klar over.

Jeg er også klar over at når en skjerm er 34" med en gitt ratio (21:9) så skal høyde være rimelig fastsatt.

Men...

Dette er høyde uten fot for noen utvalgte skjermer (tatt fra siden til produsenten):
362.96mm  Asus PG348Q 27" 16:0
374.70mm  Acer X34A 34" 21:9
323,00mm  Asus PG348Q 34" 21:9

X34A har ikke 5cm bredere rammer enn PG348Q (så vidt jeg kan se fra bildene i det minste).

Så enten er det noe jeg blingser helt på her, eller så er det en feil et sted. 
Enten er tallene som blir oppgitt feil eller (tvilsomt) så er det noe rart med selve skjermen.

Det er rett og slett feil på siden til Asus. Det står 323mm men skal være 373mm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er Samsungen sin å foretrekke for den som ikke gamer men kun til kontorbruk?

https://www.komplett.no/product/913843/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/samsung-34-led-curved-freesync-c34f791?offerId=KOMPLETT-310-913843

Liker å ha god plass når jeg tegner, og selv om det finnes rimelige FullHD og 4K 27 og 28" der ute så savner jeg litt i bredden, ønsker å kunne ha to applikasjoner oppe samtidig.

Nå skal det nevnes at jeg ikke har noen råtass av en PC jeg har en laptop Asus G502 ifra 2015, og selv om Inventor ikke krever store mengder grafikk drift så krever den desto mer av CPU, men må allikevel kunne pushe ut innholdet på en stor skjerm uten at det skal henge seg opp i liminga.

Lenke til kommentar

Lest mye positivt om bruk av buet 21:9 til kontorbruk, prøver å finne ut av om hvilken av dem som er fornuftig til det bruket når vi utelukker gaming. Kan hende at en av juniorerene i huset "tar gissel" i skjermen etterhvert, men enn så lenge så virker de ikke så kresne. Eldstemann spiller på en 7 år gammel 24" Samsung.

Lenke til kommentar

Jeg har skjerm med 1500R kurvering, som er største buen man får på markedet. Har ikke merket noen ulemper eller forstyrrelser i verken desktop eller video og film redigering. Man legger faktisk ikke noe merke til buen om man sitter rett på i riktig synsvinkel, det er iværtfall min erfaring :)

Lenke til kommentar

Etter 34 lange dager, mottok jeg en Dell rev04 aw3418dw. Imponert over at esken på 300 liter var helt strøken. DB Schenker har behandla den som en konge.

Skjermen er så rask at jeg føler at lyden og bildet ikke lengre er synkronisert. Like gode farger som 8bit+FRC skjermen min etter kalibrering. Sammenlignet de to med offisielle video til Wice - Starfighter. Mer behagelig å lese svart på hvit pga mindre aggressiv AG coating uten at jeg ser refleksjoner.
Jeg har hatt den i et helt mørkt rom og satt baklyset til 100%. Ingen lys blødning men det er litt ips glow i nedre venstre hjørne som jeg ikke ser under normalt bruk. Eneste jeg merker på et helt hvit bilde er hjørnet oppe til venstre er litt mørkere, ca en halv cm ut fra ramma så det er ingen ting. Kvaliteten på panelet er langt over det jeg forventet. Skjermen trives i 120hz. Spart et par tusen på å kjøpe denne over Acer x34p, så jeg er kjempefornøyd :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi prøver en BenQ EX3501R vi så ser vi hvordan det går ;)

Har en Samsung U28H750 hjemme nå, ingen ultrawide så litt OT, har kanskje 4K men har et TN panel jeg finner slitsomt for øya, for dene skjermen har veldig varierende kvalitet på visning av dokumenter.

Lenke til kommentar

Er det ikke litt forstyrrende med buet skjerm for tegning? Jeg synes det er litt irriterende selv i vanlig desktop-bruk

For min del blir jeg mer forstyrret av at tegnebrettet blir overfølsomt når aspektratioen ikke stemmer over ens. Det er kanskje en vanesak, men det tar lang tid å venne seg.

Men det skjer rett og slett ikke at jeg går tilbake til èn eller to separate 16:9 skjermer. Jeg plages litt på jobb med to skjermer, men skal prøve å mase meg til ultrawide her også - det er rett og slett nydelig å jobbe på ellers, med 3D, teksturering, UV m.m.

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Nå som jeg får meg UW skjerm er jeg nødt til å oppgradere PC også.. tenkte i utgangspunktet å kjøpe meg en brukt 980ti til å ha inntil NVIDIA kommer med 11** serien.

Men lurer litt på jeg heller kanskje burde ha Vega? Skjermen er jo freesync 100hz.

Hva ville dere gjort? Skjermen skal visstnok kunne OC'es til 120hz, men da med NVIDIA. :S

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke prøvd freesync men antar det er en tilnærmet lik opplevelse som G-Sync, og jeg vet vertfall at jeg aldri kommer til å gå tilbake til en monitor uten. Så jeg hadde nok gått for en AMD GPU om jeg hadde hatt en skjerm med FreeSync.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke prøvd freesync men antar det er en tilnærmet lik opplevelse som G-Sync, og jeg vet vertfall at jeg aldri kommer til å gå tilbake til en monitor uten. Så jeg hadde nok gått for en AMD GPU om jeg hadde hatt en skjerm med FreeSync.

Ja var det jeg var redd for.. synes bare ikke AMD har noe særlig å stille opp med akkurat nå, spesielt ikke mot Volta som kommer snart!

Noen som har testet Vega 64 med UW skjerm?

Lenke til kommentar

Ja var det jeg var redd for.. synes bare ikke AMD har noe særlig å stille opp med akkurat nå, spesielt ikke mot Volta som kommer snart!

Noen som har testet Vega 64 med UW skjerm?

Vega 64 er ikke i nærheten av å kunne pushe 100 fpspå en ultrawide skjerm, det er rett og slett ikke kraftig nok. 1080 ti som gjelder om man skal få til det. I tillegg er Vega 64 rimelig overpriset.

Hvilke skjermkort har du nå? Klarer du å overleve til neste generasjon nVidia kommer? Hvis ikke ville jeg prøvd å skaffet et midlertidig 980 ti kort i mellomtiden. Vega 64 er en dyr innvestering som i lengden ikke vil være kraftig nok om du ønsker å utnytte 100 fps.

Lenke til kommentar

Per idag har jeg bare en 780, så den må byttes med noe uansett. Vega 64LC ser jo bra ut, men selges jo ikke mer. Så tror kanskje jeg får finne en 980ti brukt og holde an til neste generasjon ja.

Har ikke brukt adaptiv sync før så vet jo i grunnen ikke hva jeg går glipp av ;)

Har for øvrig bare en i5-3570k (med kjip silikon), så i grunnen skal alt byttes ut snarest.

Lenke til kommentar

Har ikke brukt adaptiv sync før så vet jo i grunnen ikke hva jeg går glipp av ;)

Ignorance is bliss :p

Freesync er kun en fordel om man opplever screen-tearing. Finner man innstillinger som klarer å holde 30/50/60/100 fps låst, så er det egentlig ingen fordeler med freesync. Det hjelper kun om man ikke klarer å holde stabil fps låst til vsync.

Derfor ville jeg personlig ventet på sterkere skjermkort, enn AMD hvor freesync mest er nødvendig fordi skjermkortene er svakere. På en 144hz monitor ser jeg derimot mer nytten av freesync/g-sync.

Lenke til kommentar

Vet at dette blir et spm om rykter.

3440*1440 200Hz skjermene som skal komme. Hva vet vi/siste rykter on disse?

Pris? HDR støtte, g-sync/freesync?

Når info kommer, så kommer det info her minuttet senere. Vær du trygg :D

Asus har jo ROG SWIFT PG35VQ på asus.com. ikkje noe mere info. Har dog sendt mail til Asus, og venter på svar.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...