Eludium Skrevet 30. november 2020 Del Skrevet 30. november 2020 Er det noen som ser noe bra Cyber Monday tilbud? Jeg er på jakt etter en bra skjerm til max 4000kr. Skal bare brukes til å programmere/kontoroppgaver. Lenke til kommentar
Eludium Skrevet 30. november 2020 Del Skrevet 30. november 2020 Fant denne: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4966038 Er den noe bra? Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Rtings gir ihvertfall Gigabyte greie "skussmål", som det heter på gammalnorsk, som UW gamingmonitor : https://www.rtings.com/monitor/reviews/gigabyte/g34wqc Til og med anbefalt "dark room gaming alternative": HWUB virket mindre positive i sin review, kan det være stor forskjell på enhetene som ble testet? (Early batch hos en av dem?). Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 6. desember 2020 Del Skrevet 6. desember 2020 (endret) Litt offtopic her, men... Finnes det ultrawide skjermer med høyere oppløsning egentlig? edit: da mener jeg samme format, men høyere oppløsning. Endret 6. desember 2020 av Nimrad Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 6. desember 2020 Del Skrevet 6. desember 2020 Nimrad skrev (18 minutter siden): Litt offtopic her, men... Finnes det ultrawide skjermer med høyere oppløsning egentlig? edit: da mener jeg samme format, men høyere oppløsning. Ja, du får 3840*1600 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 6. desember 2020 Del Skrevet 6. desember 2020 RRhoads skrev (2 minutter siden): Ja, du får 3840*1600 Men da kun 38 tommere. Har egentlig bare lyst på høyere DPI jeg Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 6. desember 2020 Del Skrevet 6. desember 2020 5k 34" ultrawide fins, men utvalget er ganske dårlig - og ikkeeksisterende om man også forlanger vesentlig mer enn 60hz. Er nok for tidlig til at man kan få den perfekte ultrawide i 34"... 😐 Nye DP-versjoner + bedre eletronikk og vi er der snart - men ting tar tid... Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 6. desember 2020 Del Skrevet 6. desember 2020 (endret) Jann - Ove skrev (55 minutter siden): 5k 34" ultrawide fins, men utvalget er ganske dårlig - og ikkeeksisterende om man også forlanger vesentlig mer enn 60hz. Er nok for tidlig til at man kan få den perfekte ultrawide i 34"... 😐 Nye DP-versjoner + bedre eletronikk og vi er der snart - men ting tar tid... De burde vel kunne drives <100Hz med DP1.4a og HBR3? Litt rart denne nye generasjonen GPUer ikke implementerte DP2.0. Endret 6. desember 2020 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 6. desember 2020 Del Skrevet 6. desember 2020 I teorien - ja. I praksis, så kommer det helt an på hva som fins av vanlig elektronikk for det. Markedet er også ganske smalt... LG (og eventuelle andre som skulle forsøke seg på å presse grensene her) kommer ikke til å ta en Nvidia og basere seg på en svindyr fpga og gjøre akkurat som de vil uten å tenke på kostnad. Det blir dyrt nok uansett. Man kan jo se litt i retning vanlig 4k for å se hvordan det går. Så fort de typiske masseproduserte elektronikkløsningene ble kapable nok, så ble det plutselig "nesten" gratis å gjøre 4k@120hz. (Nesten standardfunksjon i nye tv-er nå.) Det er først med neste steg videre at 5k ultrawide > 120hz blir enkelt og rimelig. Det kommer, men jeg tipper det er snakk om et år eller to til, før det tar av. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 6. desember 2020 Del Skrevet 6. desember 2020 (endret) @Jann - Ove, ser argumentasjonen din. Men siden LG og Samsung har begynt med 8K TV'er så ser ikke jeg utfordringen med HW å få ut "5K" UW monitorer. Hovedkostnaden på 8K TV'er er, tror jeg, panelene. ASICs til å drive dem er "billige" sammenlignet. Og da trekker jeg slutningen videre at "5K" UW monitorer burde være en "enkel" oppgave, sånn sett, å få ut paneler til. Endret 6. desember 2020 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 6. desember 2020 Del Skrevet 6. desember 2020 Det jeg savner i ultra-wide-en til daglig bruk er bare PPI. Til spilling er det jo ikke noe problem, men bruker macbook/iPad en del til surfing o.l. og det er ganske deilig med høy PPI altså. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 6. desember 2020 Del Skrevet 6. desember 2020 Det er et tidsspørsmål før det skjer. TV-er i seg selv er forøvrig et relativt dårlig eksempel - det skjer stadig at elektronikken aller nærmest panelet ligger i forkant, og har høyere kapasitet enn hva det man kan bruke til input forøvrig. (Blant annet for å få til interpolasjon og/eller BFI med absurd høye effektive refreshrater ut mot selve panelet. Eksempelvis kunne man ta > 120hz ut mot panelet i 4k selv før hdmi 2.0 var aktuelt.) De kan ta seg bryet med sånt i asic-er som produseres i enormt opplag for "hele" produktlinjer av tv-er. Men imellom inngangsportene, og disse chipsene sitter det en mer standardisert ting som tar seg av inputswitching og så videre. Altså er kapasiteten i de heftigste chipsene rett før panelet verdiløst for oss som ønsker noe som funker i en monitor, ikke i en 8k-tv. Aktuelt eksempel: jeg har en (nå) gammel Sony oled fra før hdmi 2.1 og 4k@120hz var aktuelt. Asic-en som mater panelet direkte kan fremdeles sende et 120hz-signal rett inn i panelet, selv om all elektronikk før den makser ut på 4k@60 *og* 1080p@60. Er heller ikke bare et spørsmål om kostnad. Tilgjengelighet i produksjonskapasitet kan også ha litt å si. Det bidro blant annet til at 4k@120hz var begrenset til å begynne med. Tror det var noe med TDMS klokkegeneratorer eller noe sånt. En eller annen tangentiellt relevant chip som det var vanskelig å få tak i nok av. Jeg savner også høyere DPI. Men gidder ikke gå lavere enn 100hz, og selv det er for lavt (i dag.) Ting tar tid. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 6. desember 2020 Del Skrevet 6. desember 2020 Jann - Ove skrev (2 minutter siden): Ting tar tid. Kan du trygt si. Er ikke før nylig at jeg har stasjonær PC hjemme, men ble overraska over skjerm-markedet. Føltes nesten som det hadde stått stille i 10 år når jeg kjøpte meg ny skjerm før sommeren. For gamere har det vært utvikling i oppdateringsfrekvens, men jeg har vært vant til krystallklare skjermer med høy pikseltetthet siden 2012 da jeg kjøpte MacBook 15 tommer med 2880x1800. Til og med den hadde flere piksler enn ultrawiden jeg har nå. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 @Jann - Ove, skjønner. For meg virker TV'er i dag mer tilsvarende monitorer grunnleggende. HW skiller dem i det du sier, men pikseltetthet er noe som kan gå på "tvers" av TV og monitor. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 (endret) Rekordbillig LG 34GN850-B https://prisguiden.no/produkt/lg-ultragear-34gn850-b-446033 Virker som et kanonbra kjøp til prisen. Alt jeg ønsker. Ultrawide, 1440p, 144hz, G-sync, IPS. Noen slår den til den prisen? Endret 7. desember 2020 av Comma Chameleon Lenke til kommentar
Frode68 Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 God pris dette på LG 34GN850 Synd det ikke er 4k Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 Haha. Ja ser den. Jeg vil fortsatt ha litt høyere fps enn det jeg ville fått i 4k ultrawide så må nok vente et par år til før det er aktuelt. Men med DLSS så kommer det kanskje raskere enn forventet Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 6 hours ago, Frode68 said: God pris dette på LG 34GN850 Synd det ikke er 4k Kommer vel ann på hva du skal bruke den til. 3440x1440 er jo perfekt til gaming, da oppløsningen ikkje er for høy, som igjen gjør det vanskelig å få høy fps i mange spill. For min del så ultrawide MYE deiligere enn å kjøre en 4k skjerm som er 21:9. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 8. desember 2020 Del Skrevet 8. desember 2020 Etter å ha gamet ultrawide føltes alle skjermer som det mangler noe på sidene. Som om noe ikke dekker hele synsfeltet på et vis. 3440x1440 med 100hz + er egentlig perfekt. Å ha noe spesielt mye større er ikke så veldig stort poeng da man fort må flytte skjermen lengre bak. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 Noen som kjenner til om det er noen leveringsproblemer på litt rimeligere ultrawide om dagen? Har bestilt en Xiaomi 34", men typ en måned leveringstid på Dustin tyder det på.. Ser Elkjøp har, men de ligger jo nesten tusenlappen over i pris. Vurderte den eller Gigabyte sin, men den også virker vanskelig å få tak i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå