Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (3 timer siden):

Oppdatering av LG 950-f VS den nye 34GN85 modellen. 34GN85 har faktisk DSC (display Stream Compression), slik at den kan kjøre 10 bit med full oppløsning og 160hz. Altså faktisk en god oppgradering fra 950-F.

Merker du forskjell på 8-bit og 10-bit i SDR?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Datafriken said:

Tror jeg fant ut av det 160hz er YCbCr 422 for og få 10 bit mens på 144hz så får man 10 bit på YCbCr 444 som jeg antar er best ?

Ville tro det ja. Kan du ikkje sette 10 bit på RGB?

Jeg er ikkje noe ekspert, men jeg kan iallefall ha 10 bit RGB 144hz på 950-f. Ikkje 144hz 10 bit på 444 full range

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (17 timer siden):

Ville tro det ja. Kan du ikkje sette 10 bit på RGB?

Jeg er ikkje noe ekspert, men jeg kan iallefall ha 10 bit RGB 144hz på 950-f. Ikkje 144hz 10 bit på 444 full range

Vet du om det er noe forskjell på 1080ti kort og 20xx serien til Nvidia her? Har 950-f, men mener å huske at jeg kun får 8 bit når jeg testet selv.

Ser i beskrivelsen til Nvidia at 1080ti er DP 1.2 certifisert med DP1.3 og 1.4 klar. Noen som vet om det er driver avhengig eller som det er skjermkortprodusenten som må da har det på sitt? (Har ett Gigabyte 1080ti Extreme kort).

EDIT: ser Gigabyte nevner at kortet er DP 1.4: https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-N108TAORUS-X-11GD/sp#sp

Har oppgradert til DP 1.4 kabel også, og ikke en generisk ebay kabel, men Club 3D sine for kort tid siden. Kanskje problematisk med 3 meter på de og få alt?

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Litt noob question her.

inne på NVCP-->change resolution

bør jeg bruke default color settings eller Nvidia settings?

På dell u3417w har jeg YCbCr 444 og 10bit valg. Hvis jeg setter på 10bit og 4:4:4 chromasubsampling vil det resette fargeinstilligene jeg har satt på skjermen i OSD'et?

Jeg har 1080 seahawk x, og jeg titta sjøl på et review og det står at det er DP 1.2 certified og DP1.3 og DP1.4 ready. Har min gpu støtte for DSC da?

Lenke til kommentar
36 minutes ago, zlpw0ker said:

Litt noob question her.

inne på NVCP-->change resolution

bør jeg bruke default color settings eller Nvidia settings?

På dell u3417w har jeg YCbCr 444 og 10bit valg. Hvis jeg setter på 10bit og 4:4:4 chromasubsampling vil det resette fargeinstilligene jeg har satt på skjermen i OSD'et?

Jeg har 1080 seahawk x, og jeg titta sjøl på et review og det står at det er DP 1.2 certified og DP1.3 og DP1.4 ready. Har min gpu støtte for DSC da?

Kun 20 serie av nvidia og 2019+ amd kort støtter DSC mener jeg på.

Jeg bruker nvidia settings, men om det er forskjell vet jeg ikkje :p

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (42 minutter siden):

Kun 20 serie av nvidia og 2019+ amd kort støtter DSC mener jeg på.

Jeg bruker nvidia settings, men om det er forskjell vet jeg ikkje :p

Trudde så lenge DP 1.4 at DSC også er enablet. Men det hadde vært typisk at jeg akkurat ikke får tilgan til DSC.

Noen andre som vet det?

Lenke til kommentar
51 minutes ago, zlpw0ker said:

Trudde så lenge DP 1.4 at DSC også er enablet. Men det hadde vært typisk at jeg akkurat ikke får tilgan til DSC.

Noen andre som vet det?

Du MÅ ha turing aka 20xx nvidiakort for at DSC skal funke, om det er spørsmålet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Noen som har erfaring med MSI MPG341CQR? Er det å anbefale eller er det andre 34" man bør satse på? Eller er det noe nytt rett rundt hjørnet?

Har planer om å gi bort gamle Samsung 34" og skaffe noe nytt. Tenkte å kjøpe ny skjerm i høst/vinter når jeg det blir ny PC og 3080Ti men trenger en ny hovedskjerm litt tidligere.
Kjøpte en Acer CZ380CQK 38" i vår men den var absolutt ikke verdt prisen. Ble nesten litt for stort (har planer om å kjøpe større skrivebord i høst da). Likte heller ikke hvordan bildet så ut, men det var nok bare fordi det var uvant med IPS i forhold til VA som jeg har nå.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
=Øyvind= skrev (10 minutter siden):

Noen som har erfaring med MSI MPG341CQR? Er det å anbefale eller er det andre 34" man bør satse på? Eller er det noe nytt rett rundt hjørnet?

Har planer om å gi bort gamle Samsung 34" og skaffe noe nytt. Tenkte å kjøpe ny skjerm i høst/vinter når jeg det blir ny PC og 3080Ti men trenger en ny hovedskjerm litt tidligere.
Kjøpte en Acer CZ380CQK 38" i vår men den var absolutt ikke verdt prisen. Ble nesten litt for stort (har planer om å kjøpe større skrivebord i høst da). Likte heller ikke hvordan bildet så ut, men det var nok bare fordi det var uvant med IPS i forhold til VA som jeg har nå.

Spørsmålet er budsjett og hvor mye du er villig til å gi for en ny skjerm.

Jeg vil ikke si den er spesielt bra, ganske mye på markedet som er bedre. Helt ok, men heller ikke billig i forhold til hva man får. Med MPG341CQR betaler man premium og ekstra for HDR400, som er marketing gimmick. 

Jeg ville heller putta de pengene i en skjerm med IPS og g-sync dersom du skal holde deg til tilsvarende budsjett/pris.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Budsjett er ikke så viktig, sitter jo døgnet rundt foran pc-en nå med hjemmekontor.
LG 38GL950G ser jo ut som det beste men er vant med 60Hz og spiller ikke så mye fps så syns den blir unødvendig dyr.

Er det store fordeler med G-sync? Tenker å kjøpe noe som er litt fremtidsrettet, mtp. Hz så holder det med 120 eller 144 egentlig.

Så det var supertilbud på Power igjen nå men de har ikke stort utvalg ser jeg, det var derfor jeg vurderte MSI-skjermen.

Lenke til kommentar
=Øyvind= skrev (1 time siden):

Budsjett er ikke så viktig, sitter jo døgnet rundt foran pc-en nå med hjemmekontor.
LG 38GL950G ser jo ut som det beste men er vant med 60Hz og spiller ikke så mye fps så syns den blir unødvendig dyr.

Er det store fordeler med G-sync? Tenker å kjøpe noe som er litt fremtidsrettet, mtp. Hz så holder det med 120 eller 144 egentlig.

Så det var supertilbud på Power igjen nå men de har ikke stort utvalg ser jeg, det var derfor jeg vurderte MSI-skjermen.

Vel det kommer veldig an på hva man spiller, og hva man bruker skjermen til. 

Hvilke type spill du spiller har jo mye å si for hva man bør prioritere. 

Jeg hadde aldri kjøpt en skjerm for over 10K uten g-sync, dersom du skal ha nvidia skjermkort. Så for meg er alt uten g-sync modul utelukket, da jeg har hatt nok problemer med freesync og g-sync kompatible skjerm fra før av. Det kan dessverre aldri levere like solid brukeropplevelse som g-sync, etter mine erfaringer.

38GL950G er en veldig god skjerm, men til den prisen kunne man likegodt gått for PG35VQ eller X35, så for min del faller 38GL950G litt mellom to stoler sånn prismessig. Til gjengjeld har den jo stor skjerm, dersom det er noe man ønsker, men en god skjerm er det :) 

Et billigere alternativ er eventuelt PG349Q fra Asus, den er ganske rimelig om man ønsker en god ultrawide, men uten å vrenge lommeboka.

Men som sagt, er en del å ta hensyn til når man skal anbefale skjerm.

- Spiller du kompetetivt?

- Hvilke spill skal spilles.

- Skal den brukes til film?

- Hvilke tanker gjør du deg om størrelse.

Mye å ta hensyn til, men om valget står for MSI’en så ville jeg heller gått for PG349Q, selv om den «bare» har 120hz.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Størrelse er noe jeg tenker en del på så 38" passer nok bra men virker som det er et veldig stort prishopp.
Av spill går det meste i mmo, strategi og noe CoD/CS. Veldig lite kompetetivt. Noe serier, men mest stream/youtube. OLED-TVen tar ser av filmer.

Når jeg har planer om en ny kraftig PC er det vel lurt å gå for G-sync (om ikke AMD kommer med noen veldig bra skjermkort snart?).
Kanskje jeg skal vurdere LG 38GL950G-B, kan vel få den for 16k.

Hva er forskjellen på 38GL950G-B og 38GN950-B? Ser ut som det er kun G-Sync mot Freensync egentlig.

edit: ser også at 38GL har vifter..

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (2 timer siden):

Vel det kommer veldig an på hva man spiller, og hva man bruker skjermen til. 

Hvilke type spill du spiller har jo mye å si for hva man bør prioritere. 

Jeg hadde aldri kjøpt en skjerm for over 10K uten g-sync, dersom du skal ha nvidia skjermkort. Så for meg er alt uten g-sync modul utelukket, da jeg har hatt nok problemer med freesync og g-sync kompatible skjerm fra før av. Det kan dessverre aldri levere like solid brukeropplevelse som g-sync, etter mine erfaringer.

38GL950G er en veldig god skjerm, men til den prisen kunne man likegodt gått for PG35VQ eller X35, så for min del faller 38GL950G litt mellom to stoler sånn prismessig. Til gjengjeld har den jo stor skjerm, dersom det er noe man ønsker, men en god skjerm er det :) 

Et billigere alternativ er eventuelt PG349Q fra Asus, den er ganske rimelig om man ønsker en god ultrawide, men uten å vrenge lommeboka.

Men som sagt, er en del å ta hensyn til når man skal anbefale skjerm.

- Spiller du kompetetivt?

- Hvilke spill skal spilles.

- Skal den brukes til film?

- Hvilke tanker gjør du deg om størrelse.

Mye å ta hensyn til, men om valget står for MSI’en så ville jeg heller gått for PG349Q, selv om den «bare» har 120hz.

For min del så blir det hovedsaklig CoD på PS5/Xbox Series X. Men der er det vel ikke helt klar for hvilke format de kommer til å bruke? 

Ellers internet generelt, noe sketchup tegning, word/excel. 

Men er klar til å handle noe monitor nå, har nesten ikke tid til å vente?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...