Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Om du trenger noe som også er high refresh rate og litt gaming-rettet så anbefaler jeg denne https://www.prisjakt.no/product.php?p=10520012. Jeg har versjonen uten P (denne nyere er bare mer strømgjerrig). Bra IPS panel med relativt gode farger. Liker den såpass godt at når jeg ødela min forrige så kjøpte jeg ny helt lik.

Blir OLED neste gang når jeg føler de er gode nok.

Takk. Oled hadde vært flott men bruker skjermen til ca 70% kontorarbeid. Så er det noe bilderedigering og noe gaming. Så vil helst ikke ha utydelig tekst.

Har et VA panel nå og ikke så imponert over ghosting i spill og generelt fargene er ikke så bra.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, PgUp said:

Takk. Oled hadde vært flott men bruker skjermen til ca 70% kontorarbeid. Så er det noe bilderedigering og noe gaming. Så vil helst ikke ha utydelig tekst.

Har et VA panel nå og ikke så imponert over ghosting i spill og generelt fargene er ikke så bra.

Jeg bruker min qd-oled (msi meg 342c) til gaming og hjemmekontor, om dagen er det mer hjemmekontor enn gaming. Er utvikler så «skriver» mye. Personlig syns jeg teksten var uklar i starten, men nå er jeg veldig vandt til det, og plages ikke. Har hatt skjermen i ca et år til høsten. Uklarheten med teksten er definitivt der om man ser etter det, men jeg tror det er litt overdrevet siden det har blitt en snakkis. Ville testet en skjerm på åpent kjøp i minimum et par uker før du gjør deg opp en mening. 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (16 timer siden):

Noen som kan anbefale noen gode ikke oled skjermer i denne størrelsen? Skjønner at oled sliter med tekst.

Det er QD OLED skjermene som sliter litt med tekst, ikke de OLED skjermene som ikke er QD. Dette fordi pixel oppbygningen er forskjellig på QD skjermene til Samsung enn de som bruker LG sine. Synd Windows ikke har fått lagt til en fix for det ennå, slik de har gjort med andre pixel oppbygninger for å få tekst bra.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (57 minutter siden):

Det er QD OLED skjermene som sliter litt med tekst, ikke de OLED skjermene som ikke er QD. Dette fordi pixel oppbygningen er forskjellig på QD skjermene til Samsung enn de som bruker LG sine. Synd Windows ikke har fått lagt til en fix for det ennå, slik de har gjort med andre pixel oppbygninger for å få tekst bra.

Er det noen oled skjermer i den størrelsen og oppløsningen?

Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 minutter siden):

Er det noen oled skjermer i den størrelsen og oppløsningen?

Her er link til Klarna.no, hvor det er sortert ut på oppløsningen, og de som kommer opp uten QD merking: https://www.klarna.com/no/shopping/cl/cl25/PC-skjermer/?attr_60394085=60394171&attr_60394205=60531614

Det er nok enkelte av de som kanskje er QD skjermer, så det må sjekkes opp i reviews osv. Ser LG har en der.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 time siden):

Synd Windows ikke har fått lagt til en fix for det ennå, slik de har gjort med andre pixel oppbygninger for å få tekst bra.

Så dette er kun et windows-problem? Hva med Mac? Jeg bruker kun Windows til gaming. For produktivitet er det Mac eller Linux, så hvis tekst-klarheten kun er et Windows-problem så kanskje OLED begynner å bli aktuelt for meg snart. Fortsatt redd for burn-in, men det er vel mer reklamasjons-sak.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
1 hour ago, Comma Chameleon said:

Så dette er kun et windows-problem? Hva med Mac? Jeg bruker kun Windows til gaming. For produktivitet er det Mac eller Linux, så hvis tekst-klarheten kun er et Windows-problem så kanskje OLED begynner å bli aktuelt for meg snart. Fortsatt redd for burn-in, men det er vel mer reklamasjons-sak.

Jeg har alienware 34" Oled g-sync. Har hatt den siden den kom på markedet. Ingen problem med tekst eller burnin. Det "tekst problemet" virker å være et problem for de som ikke har skjermene, og de som må zoome inn 300% for å lese 😆

Typisk mediaskapt agurknytt.

Altså et ikke-problem.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Har bare sett de nevne Windows når det har vært tatt opp. Bruker ikke noe av det andre selv, og har ikke OLED monitor, og QD OLED TVen min er for langt unna til at jeg ser problemene der.

Burn in er ikke alltid en reklamasjons sak. Kommer an på hva det er. Bruker man den til PC, og lar samme bilde stå på i lange tider så kan man skylde seg selv. Men det er ikke bare OLED som har det problemet, har mildt burn-in på en VA skjerm jeg har som samme skjermbilde står på det meste av tiden PCen brukes. Ser det ikke annet enn når det er mye lyse grått på skjermen.

Bruker PC på TVen, og den demper seg når den ikke merker noe bevegelse i bildet på en stund. Og jeg har slått av visninger av ikoner på skrivebordet, og oppgavelinjen gjemmer seg etter noen sekunder.

Er man skeptisk til burn-in, så er det greit å finne seg en IPS monitor i stedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Så dette er kun et windows-problem? Hva med Mac? Jeg bruker kun Windows til gaming. For produktivitet er det Mac eller Linux, så hvis tekst-klarheten kun er et Windows-problem så kanskje OLED begynner å bli aktuelt for meg snart.

Det er helt likt på macOS kan jeg bekrefte. Det er ikke at teksten ikke er klar, det er "fringing" i mangel av et godt norsk ord. Det varierer fra person til person hvor mye man reagerer på det og det er vanskelig å vise på bilder hvordan det oppleves i praksis. Bildet under viser hva det er, men det er jo en overdreven fremstillelse og noen legger ikke merke til det. Jeg legger veldig godt merke til det, men jeg irriterer meg også over hvor uskarp teksten er på dagens PC-skjermer når jeg er vant til å bruke bærbar 14" mac med betydelig høyere oppløsning enn 27" jeg har på jobb.

QD-OLED and WOLED Fringing Issues | PC Monitors

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 17.9.2024 den 6:32 PM):

Jeg kjøpte denne skjermen på  pre-ordre hos komplett, så fikk den "Billig". 

Denne skjermen har 240Hz refresh rate og sett påstått at dette gjør sitt til at txt etc er klarere en O-led med lav oppdaterings hastighet... har ikke noe egen formening om dette er riktig eller ikke.

Kom fra en Asus 27" LED G-Sync ROG Sw. PG278QR til Corsair skjermen og det utgjorde ganske stor forskjell i spill for en som om noen mnd blir pensjonist. Så for meg var den verdt hver krone..... så:   pay for not loose that much🤣

Ellers kan jeg slutte 100% opp om @Nizzen sitt utsagn, selv om jeg  har samme oppløsning på større skjerm.

Jeg har alienware 34" Oled g-sync. Har hatt den siden den kom på markedet. Ingen problem med tekst eller burnin. Det "tekst problemet" virker å være et problem for de som ikke har skjermene, og de som må zoome inn 300% for å lese 😆

Altså et ikke-problem.

Endret av baggiebridges
Endret en benevnelse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, baggiebridges said:

Jeg kjøpte denne skjermen på  pre-ordre hos komplett, så fikk den "Billig". 

Denne skjermen har 240Hz refresh rate og sett påstått at dette gjør sitt til at txt etc er klarere en O-led med lav oppdaterings hastighet... har ikke noe egen formening om dette er riktig eller ikke.

Kom fra en Asus 27" LED G-Sync ROG Sw. PG278QR til Corsair skjermen og det utgjorde ganske stor forskjell i spill for en som om noen mnd blir pensjonist. Så for meg var den verdt hver krone..... så:   pay for not loose that much🤣

Ellers kan jeg slutte 100% opp om @Nizzen sitt utsagn, selv om jeg  har samme oppløsning på større skjerm.

Jeg har alienware 34" Oled g-sync. Har hatt den siden den kom på markedet. Ingen problem med tekst eller burnin. Det "tekst problemet" virker å være et problem for de som ikke har skjermene, og de som må zoome inn 300% for å lese 😆

Altså et ikke-problem.

Hadde kjøpt den også på dagen om den hadde litt høyere oppløsning. Alienware  34" Oled g-sync har jeg også sittet med siden omtrentlig lansering og er knallfornøyd. 

Perfekt skjerm på eldre dager du har fått deg da. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (54 minutter siden):

Hadde kjøpt den også på dagen om den hadde litt høyere oppløsning. Alienware  34" Oled g-sync har jeg også sittet med siden omtrentlig lansering og er knallfornøyd. 

Perfekt skjerm på eldre dager du har fått deg da. 

Om du ikke har prøvd denne skjermen tror jeg du vil bli ganske så overasket hvordan den fremstår i spill og til txt.

Nå har jeg ikke prøvd en slik skjerm du har, så jeg kan ikke sammenligne bilde kvaliteten.
Jeg opplever skjermen som skarp i spill, men igjen dette er den beste skjermen jeg har testet.
Vil kanskje tro at en del høyere HZ utligner kanskje en del av forskjellen.

Avstand fra øyene til skjermen er 55 - 60 cm

Var veldig skeptisk til denne skjermen, de andre som var aktuelle på den tiden kostet fra 23 til nærmere 35K, Ga skjermen en sjanse pga den var klart rimeligst av alternativene mine og at på revievs var ganske god, både den objektive og tekniske delen.
Hadde egentlig ikke trodd jeg ville beholde den nettopp på pga skjerm størrelse kontra oppløsning.
Og erfaringsmessig når på de store utenlandske nett stedene har over 75% med 5 stjerner har jeg aldri vært misfornøyd med et produkt.

Kun en ting jeg har og utsette på skjermen er når av og til en kommer inn i mørke rom i BF2042 og løper så rett ut til utendørs igjen og spinner rundt og løper inn igjen kan det bli nesten helt mørkt... Vet egentlig ikke om dette er et BF 2042 problem eller skjermen. Har kun sett dette skje om HDR innstillingen på skjermen er påslått. Men etter litt tid i friluft er alt tilbake til normalt om en går inn i samme rommet.
Har bare opplevd dette i BF2042.

Kommer det en Fi inn rommet mens dette er pågående "#¤%&/()=?=)(¤%&#%/))&¤¤/"

Endret av baggiebridges
endret en setning litt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (5 timer siden):

sett påstått at dette gjør sitt til at txt etc er klarere en O-led med lav oppdaterings hastighet... har ikke noe egen formening om dette er riktig eller ikke.

Ikke annet enn når du scroller gjennom VG 😛

Men husk, det jeg postet om uklar tekst er verst på QD OLED, ikke vanlig WOLED. Det handler om plassering av pikslene på QD OLED teknologien. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...