Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Graviditetstest

Gjest Bruker-369050

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-369050

Jeg hadde samleie for 20 dager siden og testet meg på søndag (19 dager siden sist samleie) med en manuell test. Syntes selvfølgelig jeg kunne se konturene av en strek, dog jeg tror det bare er skyggen av streken som kan komme opp om man er gravid. Samboeren min så ingenting. Tok en ny test dagen etter med clearblue digital. Den viste "ikke gravid". Kan jeg stole på dette? Testet jeg for tidlig? Har saufart nettet og slik jeg har forstått er det 14 dager etter samleie man kan teste.

Går på Loette p-piller og grunnen til at jeg testet meg er at jeg har fått blødninger en uke og 4 dager før menstruasjon. Ser ut til at det er starten på den, og det ser ut som gammelt blod da det er så mørk i fargen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-369050

Forresten, en ting til. Kan jeg slå meg til ro hvis jeg får menstruasjon i bortfallsuka? Vet jo at noen får blødninger i svangerskapet og på p-piller blør jeg ikke alltid så mye så litt frustrerende dette. Blir ganske stresset av dette. :)

Lenke til kommentar

Hvis du er så nervøs for å bli gravid med samboeren, vil jeg anbefale at dere bruker prevensjon. Kondomer eller p-pille/spiral/whatever. Det er mye mer befriende enn å satse på at det går bra og så gå i ukesvis og grue seg til man er sikker på at man ikke er gravid.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis har du ingen ting å bekymre deg for. 

Jeg har vært gravid i en kort periode, men spontanaborterte. Da reduserte hormonet HCG seg rimelig kjapt (det er det hormonet graviditetstesten sjekker for å finne ut om du er gravid eller ei). Jeg vil tro at det øker omtrent like fort som det reduserer. 

Om du er usikker, så kan du kjøpe deg en ny test i dag og vente med å sjekke til i morgen tidlig (etter en god natts søvn), for da er den mest sikker. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-369050

Ja, brukte morgenurinen. Synes som sagt jeg så noe på RFSU testen så tok digital dagen etter. Har kjøpt meg nok en test nå som også er digital. Bør jeg ta den nå, eller må jeg vente til bortfallsuka neste uke?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-369050

Ok. :) Jeg har vært så forvirret, for når jeg skal ta den. For på nettet står det 14 dager etter samleie hvis man går på p-piller. Nå er det 21 dager siden. Neste uke er bortfallsuka og da kommer forhåpentligvis menstruasjonen som vanlig. 

Lenke til kommentar
  Bruker-369050 skrev (På 12.5.2015 den 18.43):

Ja, brukte morgenurinen. Synes som sagt jeg så noe på RFSU testen så tok digital dagen etter. Har kjøpt meg nok en test nå som også er digital. Bør jeg ta den nå, eller må jeg vente til bortfallsuka neste uke?

RFSU er kjent for å kunne gi falsk positiv hvis du ikke leser av innen tidsfristen. Det er heller ikke uvanlig å få skyggestrek.

For å være helt sikker kan du vente til neste uke, siden noen begynner å produsere hcg senere enn andre, men jeg tror nok at du kan slappe av og gå ut I fra at du ikke er gravid altså.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-369050

Ja, jeg er ganske sikker selv, og er jo kun pga mellomblødningene jeg er urolig. 
Og de kan jo like gjerne komme av at jeg har hatt litt problemer med magen i det siste. Innbiller meg at effekten reduseres da så må antagelig bruke ekstra prevensjon framover pga det. 

Er digital like sikker som RFSU?

Lenke til kommentar

Tja si det du...

En venninne tok testen slik testen tilsier , fikk vite at hun ikke var gravid , 2 måneder senere tok hun på nytt testen pga rar menstruasjon (små blødninger og ikke noe annet ved ca syklus ) og hun fant ut hun var gravid , legen bekreftet så at hun var trolig 12- 13 uker på vei (eller mer husker ikke nøyaktig da det var noen år siden) , men dette er nok svært sjeldent at det skjer...

Med 99.9% sikkerhet betyr det at av 1000 så skal 999 gi riktig svar.

Men den menneskelige faktoren er den som spiller inn og f.eks tynn urin kan være nok til at man får et feilutslag.

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=16317:sikker-graviditetstest&catid=95&Itemid=516

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-369050

Oi, var dette med RFSU/digital test? Det er slike ting jeg leser som gjør meg så urolig. 
Kjøpte en test til som nevnt før som er digital for å unngå å sitte og se usynlige streker og få et klart svar.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-369050

Ok, så da kan jeg sikkert stole på digital test. Er så redd for at den ene eller den andre skal være mer følsom enn den andre. At jeg har valgt feil test. :p

Lenke til kommentar

I utgangspunktet skal de faktisk være like nøyaktige, bare den humane faktoren som kan spille inn som sagt...

Enklere dog å lese av digitalt , men som sagt vent en uke. Og det er ikke krise å få barn i ung alder , kan faktisk ha sine fordeler med tanke på at det blir ekstremt vanskelig etter passerte 30 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...