Ruben23 Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Problemstilling: Jeg er en person som er lei av å gå for å skifte musikk cd' på stereoanlegget hele tiden og vil derfor legge inn all musikken min på pc'en for deretter å kunne lage spillelister. Jeg er nokså opptatt av kvalitet på lyden og har lagt mye penger i forsterker fra Krell og gode høytalere fra Canton. Å strekke en kabel direkte fra det lydkortet jeg har nå (SB live! 1024 5.1) er en dårlig løsning for det er ca. 7 meter med kabel som da må legges og da blir ikke kvaliteten god nok. Jeg har tenkt på å gå til innkjøp av et eksternt lydkort som kan plasseres ved forsterker sånn at jeg kan koble skikkelige signalkabler fra den boksen til forsterkeren med minimal signalvei. Fra det eksterne lydkortet til pc'en tenkte jeg å kable digitalt. I pc'en min har jeg usb 1.1 utgang fra før. Om det trengst kan jeg sette inn et usb2 eller firewire kort. Følgende lydformater skal kjøres: wav, ogg, mp3. Jeg bruker Windows 2000 operativsystem med servicepack 4 Er det noen som vet hva slags eksternt lydkort jeg trenger og om det lar seg gjøre å overføre usb signaler over 7 meter? Best mulig kvalitet er det jeg er ute etter. Er usb 1.1 standarden rask nok til å overføre signalene? Kanskje det er noen som vet om bedre løsninger? Takk på forhånd for alle svar! Lenke til kommentar
lahaso Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Kan ikke du bruke fiberoptisk kabel da? Kvaliteten på lyden blir nå den samme om kabelen er 2 eller 7 meter... regner med forsterkeren din støtter det siden den er ny som du sier... Bruker selv optisk fra pc til forsterker, noe som tilsvarer en 5-meters kabel. MVH Lars :nice: Lenke til kommentar
kain Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Usb 1.1 er rask nok til å overføre signalene, men tilbake til det andre du skal altså rippe cdene til mp3 for så å klage på lyden :gretten: Jeg kan ikke se at det skulle vere bedre for lyden å bli transportert i 7 meter usb framfor 7 meter med phono kabel. Det jeg fåreslår til deg er å kjøpe en liten barbone pc med et audigy 2 lydkort til å ha ved stereoanlegget så kan du kjøre optisk kabel uten tap av signal. Da vil du få en suveren overføring av lyd. Bare husk å rippe i minst 384kbps så får du fin lyd til anlegget Lenke til kommentar
Ruben23 Skrevet 7. november 2003 Forfatter Del Skrevet 7. november 2003 Forsterkeren er en ren analog sak, uten muligheter til å koble til digitalt utstyr. Så det må på en eller annen måte konverteres tilbake til analog før det går inn i forsterkeren enten balansert eller ubalansert. Hvis jeg skal bruke den digitale utgangen på lydkortet så må jeg i tilfelle ha en ekstern DAC likevel, men kanskje det er bedre? Men da vil kanskje lydkortet begrense kvaliteten? Noen som om noen bra DAC'er til en pris under 5000 kr? Men finnes det et eksternt lydkort med høy kvalitet og usb/firewire, så er det vel kanskje muligheter til å fjernstyre hvilken sang jeg skal høre via en fjernkontroll som peker på det eksterne lydkortet ved forsterkeren/tv'en og som kan overføre det til pc'en. Dette hvis at det blir støttet av lydkort/programvare selvfølgelig. Hvis jeg går for en DAC ved forsterker så har jeg jo naturligvis muligheter til å koble til mere digitalt utstyr senere, men da mister jeg samtidig muligheten til å styre via fjernkontroll/programvare. Jeg tror at en dedikert DAC er en mye dyrere løsning uansett. Men vil virkelig en usb kabel begrense lydkvaliteten siden den overfører lydsignalene digitalt frem til lydkortet? Det har jeg vanskelig for å tro er en dårlig løsning fremfor en analog kabel helt frem. Og så er jo det det med at SB live! 1024 5.1 som jeg har nå er et kort som ikke når helt opp i forhold til nyere og mere påkostede kort.. Noen synspunkter på hva som er best? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 7 meter er vel godt over det som er maks lengde på usb kabler, så vidt jeg kan huske. Lang usb er altså ingen løsning. Vet ikke hvor lang en firewire kan være, men tror nok 7 meter er for mye. Hvis du skal ha så god lydkvalitet burde du nok skaffe en ekstern D/A. De D/A'ne som sitter på lydkort er sjelden bedre enn de billigste eksterne. Så da trenger du et lydkort med optisk utgang, en ekstern D/A helst med balansert utgang, og en stor mengde store disker siden du bør legge hele cdsamlinga di i wav format. Lenke til kommentar
Cretinous Git Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Ikke bry deg om å kjøpe eksternt lydkort. Dvs: Det er ikke nødvendig. Et som har SPDIF ut, og som ikke resampler det digitale signalet før det sendes ut, burde holde i massevis. F.eks. et kort basert på C-Media 8738. De er billige, men gir i motsetning til SB Live! rein og uforvrengt digital I/O. Så kjøper du en alminnelig DAC som du plasserer borte ved forsterkeren, så har du løst to problemer på en gang: 1) Tap av lydkvalitet i signalkabel. Det er vanligvis et minimalt problem, men 7 meter er jo litt. 2) Dårlig lyd pga. elendig lydkort. Med skikkelig digitalutgang og ekstern DAC er det DAC-en som bestemmer lydkvaliteten. De fleste PC-lydkort er ganske dårlige, selv sammenlignet med relativt billige CD-spillere, så det er jo litt dumt å skusle bort et Krell/Canton-system på dårlige signalkilder? I tillegg er ikke Ogg Vorbis og mp3 det beste for lydkvaliteten, samt at wav (vanligvis vanlig PCM) tar unødvendig stor plass. Tapsfri komprimering kan være en god idé, så sjekk ut f.eks Flac, Free Lossless Audio Codec. Den kan halvere størrelsen på wav-filer uten å miste noe i lydkvalitet. Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 USB er vel såvidt jeg husker spesifisert for 5 meter, men det skulle overraske meg mye om det ikke fungerer over 7 meter! Har selv et SB Extigy med 5 meter USB, det holder for meg, har god (nok) lyd med 100dB S/N ratio. Som regel skyldes dårlig lyd <160kbps kodede mp3er, ikke selve kablene/lydkortet. Så har jeg i tillegg fordel av fjernisen som følger med Extigy'et da *zap* :-) USB1.1 er rask nok til å overføre signalene! USB 1.1 spec. er 11Mbps, sampling rate på CD er f.eks. 16 bits x 44.1kHz = ca. 700kbps (ikke nødvendigvis et relevant tall, men kan gi et bilde av max. båndbreddebehov) så det er nok overhead, og ikke noe kvalitetstap over USB for å si det slik. I tillegg blir nok et digitalt signal mindre forringet enn et analogt pga. avstand, elektromagnetisk støy, kabelkvalitet o.a. (Digitalt=Binært=to tilstander= virker/virker ikke right timtowtdi Lenke til kommentar
music-pilot Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Hvis du har mye lagringsplasss og er opptatt av god lyd kan du jo prøve og rippe sangene til .flac filer. Krever endel mere plass enn .mp3 og .ogg, men lyden er suveren. (ca 60% av den opprinnelige .wav størrelsen) http://flac.sourceforge.net/ Lenke til kommentar
LuftWaffel Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Selv har jeg rippet alle cd'ene mine med EAC og brukt Ape som format. Ape er som flac, lossless. Dvs. inget tap av kvalitet i forhold til cd. Har vurdert og bruke ekstern dac selv, men er fornøyd med lydkortet foreløpig. Holdt på å kjøpe en dac av maudio, som fikk skryt i et norsk hifi magasin(husker ikke hvilket). Den har i tillegg balanserte utganger som er et pluss når du har muligheter for det på forsterkeren. Du får kjøpt den til under $300. http://www.m-audio.com/products/m-audio/supdac.php Lenke til kommentar
Lucifer 666 Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Kan ikke du bruke fiberoptisk kabel da?Kvaliteten på lyden blir nå den samme om kabelen er 2 eller 7 meter... regner med forsterkeren din støtter det siden den er ny som du sier... Bruker selv optisk fra pc til forsterker, noe som tilsvarer en 5-meters kabel. MVH Lars :nice: Ja fiber må vel være tingen. Den er jo helt uten tap. En kan vel neppe høre noe forskjel på 1m eller 1km med fiber kabel?? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 foretrekker cd spilleren min langt langt framfor dataen, all musikk blir så ekstremt vakker i den for meg så er PCM minimumskrav Lenke til kommentar
Ruben23 Skrevet 7. november 2003 Forfatter Del Skrevet 7. november 2003 Takk for alle gode svar! Jeg tror at jeg skifter lydkort til et med ukorigert digital ut og sparer til en Electrokompaniet ECD1 DAC. Litt dyr, men jeg tror at den er verdt pengene. Får bedre lyd på dvd spilleren også på den måten. Jeg skal forresten prøve det FLAC formatet, det virker lovende! Lenke til kommentar
JensPetrus Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 C-media 8738 chipen er en fin sak! Husker får 5 år siden eller noe.. hold på hundrevis av timer får å finne noe som ikke kødda med digitallyden. Umulig å finne til under 4 - 5000 kr. Til jeg fant ett lydkort til 200 kr på Chlas Olson med denne chipen. Analoglyden suger men spdif signalet er "Bit Perfect";-) Lenke til kommentar
JensPetrus Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Får å være ærlig tror jeg det med kabler barer er for å tjene letttjente penger. Jeg vil påstå og at du skal ha en flere hundre meter lang kabel før du kan høre noe forringelse eller påvirkning av lyden. Og ja jeg snakker om analog overføring. Digitalt kan du legge 10000000000 ganger rundt jorda uten å høre forskjell. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Kvaliteten på analog kabler har faktisk endel å si på lydkvaliteten om anlegget ellers holder høy standard, og rommet er inredet riktig. Men så er det bare fanatikere som gjør så mye for å skaffe god lyd at de kan høre forskjell på billigste og dyreste coax kabel. (Billig coax og paralell kabel er stor forskjell om strekket er langt og det er fare for elektriske forstyrrelser.) Et godt eksempel på hvor mye kabel kan ha å si ser man på ATA/33 - ATA/66 hardisk kabler. Det er hovedsaklig plasering av jord som er forskjell på disse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå