Dukien Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 (endret) Også vaskejobbene og andre "lavstatus" jobbene som nordmenn ikke vil ha? Som av og blir gjort av høyt utdannende personer grunnet sosial dumping? Kanskje du først skal begynne med å dokumentere at "nordmenn ikke vil ha vaskejobbene og andre lavstatus-jobber"?Jeg kan starte med mamma med en mastergrad i pedagogikk som hun i tillegg måtte ta om igjen. Dette var 25 år siden. Spor fram til idag så er det polakker som vasker på høyskolen min og på ddeltidsjobben somaliere. I tillegg har ssb en oversikt om minnet serverer meg riktig men er på mobil. Som påpekt av andre er dey derimot mye empiri som viser til dette. Polakker har også egne fester; like barn leker best og i Telemark har pappa arrangert dem. Der har dem slike jobber til felles. Endret 12. mai 2015 av Dukien Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Trengs virkelig det? Er det helt tilfeldig at ikke en eneste av vaskepersonalet eller kantinearbeiderne på de siste jobbene jeg har hatt har vært av utenlands opprinnelse? Vil ikke arbeidsgiverne i disse sammenhenger ha nordmenn mener du? Nå mistet min mor sin vaskejobb (der det aldri ble en klage på vaskingen som ble gjort), til fordel for vaskefirma der det nesten kun er utlendinger. Hun prøvde å gi anbud og trengte kun lønn(lav) og til vaskemidler (ikke bil, husleie osv). Ikke sjanse å vinne anbud, selv om de har mer utgifter med både biler, husleie mm. Man får spørre seg hvordan de greier dette ... forøvrig kom det 3 klager allerede etter et par dager på vaskejobben som ble gjort. Så viljen trenger det nødvendigvis ikke være mangel på bestandig. At det finnes etnisk norske taxi sjafører og vaskepersonell er det ingen tvil om, men at veldig mange av disse tjenestene vi tar for gitt hadde stoppet helt opp uten arbeidsinnvandring er det vel heller ingen tvil om. Lenke til kommentar
ThinRedLine Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Har siden jeg begynnte i byggebransjen i 2006 jobbet med en god del polakker. Det finnes både gode og dårlige som med alle andre. Jeg har ikke problemer med polakker som folk, da de stort sett er trivelige og kun ønsker det beste for seg og sine. Men de er likevel med og bidrar til en omvelting av arbeidslivet. Dvs. jeg har sett at mindre og mindre lærlinger får læreplass med årene. Det finnes faktisk en hel del som vil bli håndtverkere og komme seg ut i arbeid, men bedrifter velger i mange tilfeller å satse på øst-europeere og da i særdeles polakker. Så har de gjerne et par "etnisk norske" som bygningsledere og formenn. Tvilsomme lønnsbetingelser og avvik fra HMS er dessverre blitt langt mer utbredt. Det eksisterer rett og slett mafia-tilstander i deler av bransjen. For øvrig i de tilfeller det blir lærlingplass er det ofte dårlig opplæring og de blir utnyttet til drittjobber ut læretiden uten å få fortsette etter fagprøven er i boks. Med en slik utbredt bruk og kast mentalitet er det ikke rart en del unge ender opp hos nav og bitre på arbeidslivet. Gjelder ikke alle, men altfor mange dessverre. Merker at spesielt mange av de som er nyankommet til Norge i særdeles grad står med lua i hånda i overkant, og det vet mang en grådig arbeidsgiver å benytte seg av. Dessverre opereres det med helt andre lønns avtaler da mange av disse er glade bare for å ha en jobb. Og dermed takker ja til å jobbe uten overtidstillegg bl.a. Og våger heller ikke påpeke brudd på HMS. Trist utvikling. Jeg er den eneste "norske" igjen i firmaet hvor jeg jobber. Det gjør i grunnen lite å jobbe med polakker og diverse fra Øst-Europa. Det triste er underdanigheten som gjør at de blir herset med i langt større grad enn hva den gjennomsnittlige nordmann ville funnet seg i. Dermed blir jeg stående alene om å påpeke saker uten at de tør å støtte opp om dette i frykt av å miste jobben. Dette blir ikke bedre av en ledelse som spiller på dette alt de kan i form av bryske skremselstaktikker av varierende slag. Liker godt yrket mitt, men ikke utviklingen de senere årene. Det er trist. Anbefaler dere å se denne dokumentaren: Arbeiderne fra Øst-Europa http://tv.nrk.no/program/KOID35009014/arbeiderne-fra-oest-Europa Dansk dokumentar. Hvem står egentlig bak de titusenvis av polske, rumenske og latviske arbeiderne som strømmer til Danmark for å jobbe? Mange av firmaene driver lyssky virksomhet. Bli med til en av de største bakmennene i Irland og til mystiske firmaer og fiktive kontorer i Polen. Selskapene opererer i en gråsone også på det danske arbeidsmarkedet. Det går ut over arbeiderne som blir stående igjen med dårlige helse og lite penger. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Også vaskejobbene og andre "lavstatus" jobbene som nordmenn ikke vil ha? Som av og blir gjort av høyt utdannende personer grunnet sosial dumping? Blir litt for dumt å komme med påstander om at nordmenn ikke vil ha vaskejobber eller som du kaller det "lav status". Det er i grunn respektløst å kalle det lav status jobber ettersom det er de som faktisk gjør byen vår ren. Det at nordmenn flest ikke vil ha disse lav status jobbene du snakker om er ikke helt feil, men det blir feil å kalle det et faktum. Det er bare at nordmenn blir fjernet og byttet med billige polakker i stedet. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Når man snakker om at nordmenn ikke vil ha disse jobbene er selvsagt lønnsnivået tatt hensyn til. For 1 000 kr timen vasker jeg gjerne fra morgen til kveld. 150 kr, nei takk. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 (endret) At det finnes etnisk norske taxi sjafører og vaskepersonell er det ingen tvil om, men at veldig mange av disse tjenestene vi tar for gitt hadde stoppet helt opp uten arbeidsinnvandring er det vel heller ingen tvil om. Jo, jeg sår tvil om det, da det ikke har blitt fremsatt konklusjoner i denne tråden fra noen studier som skulle tilsi at lavtlønnede tjenester stopper opp dersom "innvandrere" plutselig ble borte. Det som sannsynligvis kommer til å skje i årene fremover derimot er at disse lavtlønnede tjenestene, middelklassens kontorjobber osv blir automatisert, men det er en annen diskusjon. Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre utgjør i 2015 15,6% av Norges befolkning*. Forsvinner 15.6% av Norges befolkning vil også bemanningsbehovet minke noe, for gruppen er jo ikke bare produsenter. https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/innvbef/aar https://www.ssb.no/innvandring-og-innvandrere/nokkeltall En annen ting som det er verdt å merke seg er graden av integrering, skulle for eksempel gjerne ha lest hva forskning sier om integreringsgrad og innvandrertetthet. Interessant artikkelserie på aftenposten for tiden: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ikke-helt-fargeblinde-8009006.html Dukien: hvis dine foreldre kom til Norge for 25 år siden, så er du vel norsk med et utvidet kulturelt og kulinarisk repertoar? Det er uvisst om våre nye landsmenn kommer til å integreres pga. blant annet som nevnt konsentrasjonen / innvandrertettheten. Endret 12. mai 2015 av mandela Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Når man snakker om at nordmenn ikke vil ha disse jobbene er selvsagt lønnsnivået tatt hensyn til. For 1 000 kr timen vasker jeg gjerne fra morgen til kveld. 150 kr, nei takk. Jeg har stor respekt for vaskearbeidere, disse gjør en formidabel arbeid med å holde byene og offentlige steder rene. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 (endret) Majoriteten av polakker kommer til Norge for å drive med kriminalitet. Det er over 90.000 polakker i Norge. Du sier altså at over 45.000 av dem er kriminelle? Endret 12. mai 2015 av MrL 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 (endret) Jeg har stor respekt for vaskearbeidere, disse gjør en formidabel arbeid med å holde byene og offentlige steder rene. Kult for deg, men din respekt er ikke en beslutningsrelevant variabel for om jeg vil vaske eller ikke. Endret 12. mai 2015 av Sheasy Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Jeg har stor respekt for vaskearbeidere, disse gjør en formidabel arbeid med å holde byene og offentlige steder rene. Kult for deg, men din respekt er ikke en beslutningsrelevant variabel for om jeg vil vaske eller ikke. Det var heller ikke meningen med innlegget, jeg skulle bare informere deg. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 At det finnes etnisk norske taxi sjafører og vaskepersonell er det ingen tvil om, men at veldig mange av disse tjenestene vi tar for gitt hadde stoppet helt opp uten arbeidsinnvandring er det vel heller ingen tvil om. Jo, jeg sår tvil om det, da det ikke har blitt fremsatt konklusjoner i denne tråden fra noen studier som skulle tilsi at lavtlønnede tjenester stopper opp dersom "innvandrere" plutselig ble borte. Det som sannsynligvis kommer til å skje i årene fremover derimot er at disse lavtlønnede tjenestene, middelklassens kontorjobber osv blir automatisert, men det er en annen diskusjon. Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre utgjør i 2015 15,6% av Norges befolkning*. Forsvinner 15.6% av Norges befolkning vil også bemanningsbehovet minke noe, for gruppen er jo ikke bare produsenter. https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/innvbef/aar https://www.ssb.no/innvandring-og-innvandrere/nokkeltall At bemanningsbehovet vil minke må da være helt marginalt i forhold til alle jobbene som blir stående ledig. Dette blir selvfølgelig ekstra prekært her jeg bor i Oslo hvor alle pleieyrkene, servicenæringen og renholdsbransjen er totalt avhengige av innvandrere for å opprettholde driften pr idag. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 At bemanningsbehovet vil minke må da være helt marginalt i forhold til alle jobbene som blir stående ledig. Dette blir selvfølgelig ekstra prekært her jeg bor i Oslo hvor alle pleieyrkene, servicenæringen og renholdsbransjen er totalt avhengige av innvandrere for å opprettholde driften pr idag. Man får nesten litt lure på hvordan Norge klarte å være i drift fram til 2000-tallet Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Norge hadde vært i drift selv med 10 % av dagens arbeidsstyrke, driften hadde bare ikke vært like god. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 At bemanningsbehovet vil minke må da være helt marginalt i forhold til alle jobbene som blir stående ledig. Dette blir selvfølgelig ekstra prekært her jeg bor i Oslo hvor alle pleieyrkene, servicenæringen og renholdsbransjen er totalt avhengige av innvandrere for å opprettholde driften pr idag. Man får nesten litt lure på hvordan Norge klarte å være i drift fram til 2000-tallet Når man må vaske dassen selv så gjør man det. Måtte vi ha gjort det idag så hadde også lønningene måtte sikkert tredobles for å få bemannet stillingene. Uansett så bommer dette litt da vi prater om innvandrere i jobb mens dette viser til innvandring totalt? 1 Lenke til kommentar
FrittIndivid Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 At bemanningsbehovet vil minke må da være helt marginalt i forhold til alle jobbene som blir stående ledig. Dette blir selvfølgelig ekstra prekært her jeg bor i Oslo hvor alle pleieyrkene, servicenæringen og renholdsbransjen er totalt avhengige av innvandrere for å opprettholde driften pr idag. Man får nesten litt lure på hvordan Norge klarte å være i drift fram til 2000-tallet Siden 2000-tallet har vi vært igjennom en periode med svært stor vekst i offentlig sektor, sterkt voksende byråkrati, utvidelse av oljesektoren og sterk økonomisk vekst som medførte stort behov for mer arbeidskraft. Samtidig kommer eldrebølgen snikende og stadig færre nye entrer arbeidsstyrken grunnet få fødsler og flere på ulike former for trygd, derfor er vi ikke istand til å dekke behovet for arbeidskraft selv og må hente inn arbeidsinnvandrerne. Noe som er en gode for landet, selv om antallet selvsagt kan diskuteres 1 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 (endret) Siden 2000-tallet har vi vært igjennom en periode med svært stor vekst i offentlig sektor, sterkt voksende byråkrati, utvidelse av oljesektoren og sterk økonomisk vekst som medførte stort behov for mer arbeidskraft. Samtidig kommer eldrebølgen snikende og stadig færre nye entrer arbeidsstyrken grunnet få fødsler og flere på ulike former for trygd, derfor er vi ikke istand til å dekke behovet for arbeidskraft selv og må hente inn arbeidsinnvandrerne. Noe som er en gode for landet, selv om antallet selvsagt kan diskuteres Igjen, du får poeng for 0 kilder Her er grafen for ditt sterkt voksende byråkrati: Eldrebølgen har ikke ankommet enda: Selv om Norge eldes, vil eldrebølgen i Norge bli langt svakere enn i mange andre land. Dette er fordi Norge har hatt en mindre negativ fruktbarhetsutvikling og en relativt høy innvandring sammenliknet med andre land i Europa og den vestlige verden for øvrig. https://www.ssb.no/befolkning/nokkeltall At Norge har hatt en sterk økonomisk vekst i perioden er riktig. Man må ikke hente inn arbeidsinnvandrere, man kan også velge å ikke ta ut gevinsten fortest mulig... hva skal de gjøre når "veksten" avtar, reise hjem? Neppe, heller bli en del av befolkningen, integrert i svært varierende grad, og bidra til høyere arbeidsledighetstall og være en utgiftspost. Mitt hovedanliggende er ikke arbeidsinnvandring pr se, men unødvendig befolkningsvekst. At et land (slik som Polen) som ikke har hatt kontroll på befolkningsveksten innen sine grenser skal kunne dumpe sitt overskudd i andre land er jeg ikke begeistret for. Det var under 24 mill polakker etter andre verdenskrig, siden har det gått bratt oppover til dagens 38mill, uten innvandring: 96.5% of the people of Poland claim Polish nationality, and 97.9% declare that they speak Polish at home (2010).: http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Poland Endret 13. mai 2015 av mandela 1 Lenke til kommentar
FrittIndivid Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Siden 2000-tallet har vi vært igjennom en periode med svært stor vekst i offentlig sektor, sterkt voksende byråkrati, utvidelse av oljesektoren og sterk økonomisk vekst som medførte stort behov for mer arbeidskraft. Samtidig kommer eldrebølgen snikende og stadig færre nye entrer arbeidsstyrken grunnet få fødsler og flere på ulike former for trygd, derfor er vi ikke istand til å dekke behovet for arbeidskraft selv og må hente inn arbeidsinnvandrerne. Noe som er en gode for landet, selv om antallet selvsagt kan diskuteres *SNIP* Siden år 2000 har vi hatt en sterk vekst både i antall offentlig og privat ansatte og et økende antall byråkrater noe også dine egne tall viser, disse jobbene må dekkes inn på et vis og uten stor nok arbeidskraft selv har vi lite valg annet enn å ta imot arbeidsinnvandrere. Eldrebølgen har ikke truffet for fult enda, men den kommer snikende, og effekten kan man se allerede med økende andel eldre i befolkningen, og med AFP som gjør at man kan gå av med pensjon når man er 62 har mange hoppet av arbeidsmarkedet tidlig. At den blir mildere i Norge, betyr jo ikke at den ikke vil påvirke oss. http://www.nettavisen.no/2552204.html Alternativet til å ta inn arbeidsinnvandrere var å øke vår egen arbeidsstyrke ved å få flere ut i arbeid, men også det er noe som tar tid når vi har latt ting skure og gå i flere tiår og effekten av endringer vil ta tid. Så vi stod egentlig ovenfor et valg om å la stillingene stå tomme eller ta inn arbeidsinnvandrere for å få jobbene gjort, vi valgte det siste, noe som har vært bra for Norge Polen hadde for mange uten jobb, vi manglet arbeidskraft, så det var en god deal for begge parter. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 (endret) At det finnes etnisk norske taxi sjafører og vaskepersonell er det ingen tvil om, men at veldig mange av disse tjenestene vi tar for gitt hadde stoppet helt opp uten arbeidsinnvandring er det vel heller ingen tvil om. Dukien: hvis dine foreldre kom til Norge for 25 år siden, så er du vel norsk med et utvidet kulturelt og kulinarisk repertoar? Det er uvisst om våre nye landsmenn kommer til å integreres pga. blant annet som nevnt konsentrasjonen / innvandrertettheten. Dette stemmer - har nylig kommentert mine tanker i en annen relatert diskusjon under aftenposten. https://www.facebook.com/aftenposten/posts/10153196970395516?comment_id=10153196998340516&offset=0&total_comments=93&comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22R9%22%7D Skrev også nylig en rask kronikk om mine egne tanker relatert til polsk tradisjon og religion:http://rasjonalitet.blogg.no/1430907169_tittel.html Samtidig har tilfeldighetene i spill ført til at jeg var barndomsvenn med to av dem som ble tiltalt og dømt i Norge for den nye terror-paragrafen. Som du helt riktig påpeker så har eksponeringen for disse ført til dette. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/is/onkel-til-fotballtalent-og-damemagnet-naa-er-nevoeen-tiltalt-for-is-terror/a/23397709/ Dine tanker er med andre ord berettet. I fare for å ikke lenke for mye så er dette en fagområde som jeg disktuerer med interesse med mamma - siden hun nå fordypet og jobber med dette: http://www.hit.no/nor/HiT/Soeker/Studietilbud/Helse-og-sosialfag/Forebyggende-arbeid-med-barn-og-unge Endret 14. mai 2015 av Dukien 2 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 Dette stemmer - har nylig kommentert mine tanker i en annen relatert diskusjon under aftenposten. https://www.facebook.com/aftenposten/posts/10153196970395516?comment_id=10153196998340516&offset=0&total_comments=93&comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22R9%22%7D Skrev også nylig en rask kronikk om mine egne tanker relatert til polsk tradisjon og religion:http://rasjonalitet.blogg.no/1430907169_tittel.html Dine tanker er med andre ord berettet. I fare for å ikke lenke for mye så er dette en fagområde som jeg disktuerer med interesse med mamma - siden hun nå fordypet og jobber med dette: http://www.hit.no/nor/HiT/Soeker/Studietilbud/Helse-og-sosialfag/Forebyggende-arbeid-med-barn-og-unge Takk for lenkene, interessant lesing. Etter å ha lest din kronikk på rasjonalitet-bloggen ser jeg at vi har mye til felles i bagasjen... Min bagasje har gjort meg ekstremt skeptisk til institusjonell religion, være seg kristendom, islam eller buddhisme. 1 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 (endret) Forøvrig er det kanskje verdt å se på "hva slags" polakker som kommer til Norge, hvor de jobber og hvilke verdisyn de har. Man kan jo "risikere" å oppleve det samme i Norge som i Tyskland, som importerte de minst utdannede og mest konservative gjestearbeiderne, "rett fra bondelandet". Når man sammenlikner den tyrkiske innvandrergruppen i Tyskland med tyrkere i Tyrkia er folk i Tyrkia generelt sett mer moderate / moderne i sitt verdisett enn tyrkerne i Tyskland. (citation needed, finner ikke kilde). Også http://en.wikipedia.org/wiki/Turks_in_Germany#Integration_issues Hvis man sjekker den uhøytidelige rapporten nederst på denne siden er det noen pekepinner: http://www.mojanorwegia.pl/polakker_info.html Side 22, sosial kontakt med norske medarbeidere: 73% som aldri eller sjelden har sosial kontakt med nordmenn via arbeidsplassen, 52% har ingen norske venner i sin omgangskrets og 31% har noen få. Side 15: 58% oppgir å ikke ha høyere utdanning, menn som arbeider i bygg & anlegg og har fysisk arbeid. De fleste polakker i Norge som brukte sin stemme ved det polske presidentvalget 10. mai stemte forresten på en som jeg velger å kalle nasjonalist som har uttrykt sin motstand mot blant annet homofile og abort. http://www.mojanorwegia.pl/polityka/wybory_w_norwegii__jak_glosowali_polacy-9867.html http://pl.wikipedia.org/wiki/Pawe%C5%82_Kukiz Endret 14. mai 2015 av mandela Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå