Gå til innhold

Posering foran "reklameplakater" på arrangementer. Hvorfor?!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på en ting, en ting jeg ikke fant ut av via google.

Har dere sett på ulike arrengementer (nyttårsball for studentene, gullruten, åpning av en eller annen designerforretning eller bare en fest med mediaoppmerksomhet (trenger strengt tatt ikke å ha medieoppmerksomhet engang, som f.eks da ball)) så dukker det altid opp bilder på facebook dagen etterpå av venner som har vært der. Vi har alle sett slike bilder, ikke sant?

Typisk at gjerne 1-4 personer poser (gjerne på en rød løper man ikke kan se) foran en "logo-vegg". Altså en liten vegg man lett kan sette opp med gjerne 4 ulike logoer på, spredt overalt. Man ser også fotballtrenere bli intervujuet foran slike etter kamper, men det er en annen sak og langt mer forstålig. Men hvorfor har det seg slik at "vanlige" mennesker som kun er på nyttårsballet fordi de kjøpte billetten til 250 kr skal pose foran disse "logo-veggene"? Hvorfor er disse bildene ofte så fremhevet?

Jeg skjønner godt at de som betaler for å ha logoen sin der vil spre den mest mulig, men det jo disse "vanlige" menneskene som sprer bildene på nettet. Hvorfor ikke bare knipse bilder foran en hvilken som helst bakgrunn som ikke inneholder reklame?

Dette er ikke sarkastisk, hissig, eller ment på noe annen negativ måte, men hadde vært artig og hørt folk sine tanker. Gjerne folk som faktisk har delt slike bilder! Hvorfor slike bilder gjerne blir viet ekstra oppmerksomhet?

Et kjemperandom topic, jeg vet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikkje sponsing? Om det skal hentast pengar i forbindelse med sponsing så krever vel sponseren at logoen kjem fram..

Ja, klart de gjør det. Men går de rundt og påpeker til folk som tar bilder at de må sørge for å få med bakgrunnen? Tror også de ovenfor her har rett.

Et annet alternativ er at det er en profesjonell fotograf som tar bilder for så å legge de ut på f.eks arrangmentet sin FB side og derfra henter folk bildene dagen derpå og vips har de nytt forsidebildet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor har det seg slik at "vanlige" mennesker som kun er på nyttårsballet fordi de kjøpte billetten til 250 kr skal pose foran disse "logo-veggene"? Hvorfor er disse bildene ofte så fremhevet?

Kvifor tar folk selfies?

Jo for å kunne dokumentere at dei var der. Den beste dokumentasjonen er bilder som viser både personen og attraksjonen. Det er ingen turistar i Paris som tar selfies medan dei ser mot Eifeltårnet, dei står alltid med ryggen imot slik at tårnet kjem med i bakgrunnen.

I tillegg til diverse reklamelogoar så har også desse veggane både navnet på arrangementet og ofte også årstallet som hovedfokus.

På f.eks. ein konsert er det mykje lettare å ta eit slikt bilde med konsertplakaten som bakgrunn enn det er å ta eit tilsvarande bilde med scena/bandet i bakgrunnen. Tar ein bildet med ein nøytral bakgrunn så er det ikkje lenger mulig å sjå kvar eller når bildet er tatt.

Lenke til kommentar

Er det ikkje sponsing? Om det skal hentast pengar i forbindelse med sponsing så krever vel sponseren at logoen kjem fram..

Ja, klart de gjør det. Men går de rundt og påpeker til folk som tar bilder at de må sørge for å få med bakgrunnen? Tror også de ovenfor her har rett.

Et annet alternativ er at det er en profesjonell fotograf som tar bilder for så å legge de ut på f.eks arrangmentet sin FB side og derfra henter folk bildene dagen derpå og vips har de nytt forsidebildet.

Eg forsto jo no at eg ikkje svarte heilt på riktig sak/spørsmål. Beklager dårlig skumlesing frå meg.

The Avatar hadde eit brukande svar etter mi meining.

Lenke til kommentar

Det er ingen turistar i Paris som tar selfies medan dei ser mot Eifeltårnet, dei står alltid med ryggen imot slik at tårnet kjem med i bakgrunnen.

Haha, ser for meg en bildeserie med selfies der personen på bildet kommenterer 'her ser jeg på Eiffeltårnet', 'her ser jeg på Colosseum', 'her ser jeg på den Kinesiske mur' osv. uten annet enn blå himmel eller anonyme menneskemasser i bakgrunnen :D

Lenke til kommentar

I mine yngre dager som fotograf tok jeg noen ganger på meg oppdrag på sånne events. Bortsett fra å dokumentere selve arrangementet var instruksene mine da ofte å ta bilder av gjestene foran denne veggen. Veggen er alltid plassert sånn at den er ved inngangen og alle går forbi den når de skal inn (gjerne på rød løper).

Det er også lagt opp sånn at dette er det eneste stedet pressefotografene får tilgang til kjendisene. På den måten får sponsorene mest mulig eksponering. Så legger arrangementet opp bildene på Facebook, folk tagger hverandre og vips = $$$$$$

Sånn sett synes noen typer folk at det er "kult" og "status" å bli tatt bilder av der, på samme sted som alle "kjendisene".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...