SteinarN Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 (endret) Jeg har W7 x64, W7 x86 og W10 x64 på samme maskin og disk. Jeg installerte W10 sist. Jeg installerte W10 ved å boote fra minnepenn og velge eksisterende tom partisjon på enden av disken å installere på. Problemet er at når jeg har bootet opp W10 så får jeg kun mulighet til å velge hvilket os å boote til neste gang hvis jeg velger å restarte W10, altså inget valg hvis jeg slår av W10 og så slår maskinen på med av-på knapp etterpå, da booter den bare rett opp i W10 igjen. Velger jeg å restarte W10 så får jeg valg om hvilket os å boote til når den starter igjen. Er jeg i W7 og slår av eller restarter så får jeg i begge tilfeller boot valget ved neste oppstart igjen. Jeg har EasyBCD, og der ser jeg alle tre valgene, W7 x64 står som default både når jeg åpner EasyBCD i W7 og W10. Jeg har prøvd å google, men jeg må innrømme at jeg ikke helt har fått taket på akkurat dette enda, hvor de forskjellige delene av boot konfigurasjonen er lagret osv. Jeg har modifisert bootrekkefølge tidligere med EasyBCD, men i dette tilfellet aner jeg ikke hva man skulle forandre, om det går å forandre noe i det hele tatt for å få boot valg også når maskinen slåes av fra W10. Jeg har og prøvd å slå av strømforsyningen og trykke inn startknappen mens strømforsyningen er avslått for å tømme den helt etter å ha slått av fra W10, men fortsatt bootes det direkte opp i W10 uten valg. Noen forslag til hva denne oppførselen kommer av? Endret 12. mai 2015 av SteinarN Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Uten å ha undersøkt Windows 10, så kan det hende du må skru av "fast startup". Gitt at denne funksjonen er videreført fra Windows 8... Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 12. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2015 Uten å ha undersøkt Windows 10, så kan det hende du må skru av "fast startup". Gitt at denne funksjonen er videreført fra Windows 8... Glimrende, spot on Hva skulle man gjort uten ekspertene her inne. Jeg mente å huske noe om denne funksjonen hvor maskinen ikke nødvendigvis utfører enn fullstendig kald restart i W8, og tenkte at problemet mitt kanskje hadde å gjøre med en sånn funksjon her og. Men jeg ville brukt uker og måneder på å finne akkurat den avkryssingsboksen i W10. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå