SeaLion Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Jeg må innrømme jeg falt av lasset noen ganger da jeg leste følgende artikkel i Wired: http://www.wired.com/2015/05/spooky-quantum-action-might-hold-universe-together Kan noen med mer peiling på kvantemekanikk forklare oss amatører hva dette EGENTLIG handler om? Er trådtittelen min helt feil? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Kort sagt dreier det seg om at man har funnet frem til et nytt matematisk verktøy som det er håp om at kan brukes til å lage en konsistent kvantemekanisk gravitasjonsteori. Foreløpig er det ingen egentlige resultater, kun et par såkalte lektøysmodeller - det vil si svært forenklete modeller som egentlig ikke beskriver naturen, men som demonstrerer at denne måten å tenke på kan ha noe for seg. Det å introdusere nye matematiske teknikker i fysikken garanterer ikke suksess, men har flere ganger vist seg nyttig for å gjøre fremskritt. For eksempel tok Heisenberg i bruk matriser da han gjorde sitt bidrag til kvantemekanikken, og Einstein tok i bruk differensialgeometri for å beskrive gravitasjon. 3 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2015 DET var oppklarende. Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå