Ketil_H Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Hei Jeg telter endel og skal snart på telttur. Det kan fremdeles være litt kalt, så en gammel tanke jeg har hatt er jo å hente varme fra kullgrillen på utsiden og inn i teltet (lite telt). Jeg har sett for meg en slags vanndunk på grillen, der vannet går i en vannslange som ligger under teltet og tilbake til dunken på grillen. Vannet varmes da opp på grillen, og avgir varme under teltet. Et isolerende lag nederst, så vannslange med varmtvann, så teltduken, så liggeunderlaget og på toppen meg. Har noen noen tanker rundt dette? Vil det avgi nok varme til å få merkbar effekt, vil vannet sirkulere? PS. Superundertøy og en bra sovepose er en selvfølge Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Jeg har sett for meg en slags vanndunk på grillen, der vannet går i en vannslange som ligger under teltet og tilbake til dunken på grillen. Vannet varmes da opp på grillen, og avgir varme under teltet. Hehe, snakk om å overkomplisere. Hvordan skal du få sirkulasjon på vannet? Pedalpumpe? La noen steiner ligge i grillen så de blir passe varme. Så tar du steinene med deg inn i teltet og ligger inntil dem. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 hva med slik "multifule" ovn? Funker selvsagt ikke om det er snakk om lengre turer til fots da dem både veier litt og er store av størrelse. Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 11. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2015 Jeg har sett for meg en slags vanndunk på grillen, der vannet går i en vannslange som ligger under teltet og tilbake til dunken på grillen. Vannet varmes da opp på grillen, og avgir varme under teltet. Hehe, snakk om å overkomplisere. Hvordan skal du få sirkulasjon på vannet? Pedalpumpe? La noen steiner ligge i grillen så de blir passe varme. Så tar du steinene med deg inn i teltet og ligger inntil dem. Vil ikke de være veldig, veldig varme med en gang for så å tape seg fort? Tenkte på en batteridreven pumpe til å sirkulere vannet. Trenger jo ikke store bevegelsen i vannet og da trenger det vel ikke å være en kraftig pumpe.. hva med slik "multifule" ovn? Funker selvsagt ikke om det er snakk om lengre turer til fots da dem både veier litt og er store av størrelse. Mengden/vekt er ikke så farlig, men jeg kan ikke ha noe inne i teltet for det er et lite "lukket" telt.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 En liten primus kan du ha inni teltet om du passer på litt, riktignok ikke hele natten, men sånn at du kan varme opp om morgenen og kvelden. Å varme opp med grill og vann høres vanskelig ut, tviler på at det er veldig effektivt. Hvor lenge har du tenkt til å varme teltet? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Legg en god del steiner i bålet og la de ligge til du skal sove, begrav de så i bakken og flytt teltet over. De vill varme bakken i en god stund 1 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 En liten primus kan du ha inni teltet om du passer på litt, riktignok ikke hele natten, men sånn at du kan varme opp om morgenen og kvelden. Å varme opp med grill og vann høres vanskelig ut, tviler på at det er veldig effektivt. Hvor lenge har du tenkt til å varme teltet? dette er riktig måte å gjøre det på Det der vanngreien dine høres ut som noe forferdelig tull. Tydelig at du aldri har vært i forsvaret Primus til morgen og kveld, når du er i posen fryser du jo ikke uansett så hvorfor varme om natta? Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 12. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2015 En liten primus kan du ha inni teltet om du passer på litt, riktignok ikke hele natten, men sånn at du kan varme opp om morgenen og kvelden. Å varme opp med grill og vann høres vanskelig ut, tviler på at det er veldig effektivt. Hvor lenge har du tenkt til å varme teltet? dette er riktig måte å gjøre det på .. Primus til morgen og kveld, når du er i posen fryser du jo ikke uansett så hvorfor varme om natta? Det er klart at det er riktig måte å gjøre det på, dersom teltet gir mulighet for det noe det ikke gjør. Hvorfor jeg ønsker varme i teltet? komfort? Vann er bare en mulighet til å transportere varme fra varmekilden og dit varmen skal brukes(nesten som de gamle radiatorene). Steiner er også en mulighet, men jeg er usikker på effekten.. Først veldig varme og relativt raskt kalde igjen. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 En liten primus kan du ha inni teltet om du passer på litt, riktignok ikke hele natten, men sånn at du kan varme opp om morgenen og kvelden. Å varme opp med grill og vann høres vanskelig ut, tviler på at det er veldig effektivt. Hvor lenge har du tenkt til å varme teltet? dette er riktig måte å gjøre det på .. Primus til morgen og kveld, når du er i posen fryser du jo ikke uansett så hvorfor varme om natta? Det er klart at det er riktig måte å gjøre det på, dersom teltet gir mulighet for det noe det ikke gjør. Hvorfor jeg ønsker varme i teltet? komfort? Vann er bare en mulighet til å transportere varme fra varmekilden og dit varmen skal brukes(nesten som de gamle radiatorene). Steiner er også en mulighet, men jeg er usikker på effekten.. Først veldig varme og relativt raskt kalde igjen. jo, men temperaturen inni posen er nok ikke særlig forskjellig med eller uten dette varmesystemet ditt, heller vil jeg tro at med varme i teltet vil du måtte sove med posen åpen, noe som er unødvendig. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Du kan også legge glovarme steiner i ei skål. Prøv å få strålingen rett på deg. Hovedpoenget med teltturer er ikke komfort. Men om du virkelig ønsker komfort ville jeg anbefalt deg å kjøpe et større telt istedenfor å kjøpe masse vannslanger. Husk at gummi ikke kan ligge på grillen, så der trenger du metallrør. Tungt å bære. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 (endret) Hvorfor skal du ha kontinuerlig varme i teltet? Hvorfor gir ikke teltet mulighet til primus? Hvor lenge forventer du at grillen gir varme? Her vært på telttur i 30 blå, holdt med primus på morgenen og kvelden uten større problemer med verken komfort eller varme, etter primusen har stått på en stund riktignok. Skal du absolutt ha varme hele natten anbefaller jeg aggregat og elektrisk ovn. En grill utenfor vil dø i løpet av natten, og da må du ut å fyre opp igjen for å få varme igjen, det er definitivt ikke komfort å måtte fyre opp grillen ute i kulda når du akkurat har våkna... Når grillen dør og vannet kjøles ned vil det sirkulere kaldt vann under teltet, om du ikke skrur av motoren. Altså, vil det kjøle ned teltet etterhvert. Ellers har jeg ingen tro på at løsningen fungerer uten å legge MYE jobb i det, både i slangen og grille, som tross alt bør holde hele natten for å gi mening. Hva med å heller legge seg inn på hotell? Endret 12. mai 2015 av aklla 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Har brukt en liten primus (flere ganger). Og har plasser en flat stein opp på. Den akkumulerer en del varme. Noen få stein-typer kan sprekke, så ta det forsiktig.. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Tykt og isolerende underlag + en god sovepose = profit? Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 (endret) Hva med å sette grillen på innsiden av teltet? Du blir sikkert litt varm før du dør av kullosforgiftning:) Endret 26. mai 2015 av Exxon Valdez Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå