Noxhaven Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Men for politikere så gjelder ikke denne regelen, politikerne bare sender regningen videre til borgerne dersom budsjettet ikke strekker til. Regningen har vel strengt tatt ligget hos borgerne hele tiden =) Se på det slik: dersom en vanlig husholdning ser at pengene ikke strekker til (fordi at man kanskje lever over evne), da er det rasjonelle å gjøre å kutte i utgiftene. Grei nok analogi, men om husholdningen ikke vil kvitte seg med kaken til kaffekoppen så må man ty til ekstra jobb eller få 19 åringen ut i en helge jobb og delta i husets totale inntekt. Om det er riktig aner jeg ikke, ville bare bemerke at du ekskluderte utallige andre muligheter i analogien din Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 (endret) Regningen har vel strengt tatt ligget hos borgerne hele tiden =) DET er helt riktig, men regningen bare øker og øker. Grei nok analogi, men om husholdningen ikke vil kvitte seg med kaken til kaffekoppen så må man ty til ekstra jobb eller få 19 åringen ut i en helge jobb og delta i husets totale inntekt. Om det er riktig aner jeg ikke, ville bare bemerke at du ekskluderte utallige andre muligheter i analogien din Jepp om en vanlig husholdning ikke har nok penger så har den tre (vel kanskje fire) valg: Kutte i utgiftene, dvs droppe kake til kaffen. Sende 19-åringen ut i arbeid. Ta opp lån. (Banke på hos naboen og høre om han vil gi litt penger) - lite sannsynlig at naboen vil være villig til dette. Politikerne, de trenger ikke gjøre noe av dette; de kan med loven i hånd tvinge borgerne til å betale mer når budsjettet sprekker. Men på den annen side: folk stemmer jo på disse menneskene ved valg etter valg, så da får de vel som fortjent? Men det er jo litt dumt for de av oss som ikke har stemt på noen av dagens politikere, vi får regningen uansett. Endret 15. mai 2015 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Kanskje stemmeseddelen burde vært et skjema i stede, der vi krysset av på hvilke goder vi ville bruke skattepengene våres på. Så sendt det gjennom en sensor som registrerte svarene, administrative kostnader burde ikke vært stort høyere en i dag. Noe sånt? Da hadde regjeringen fått en fin oversikt over hva folket ønsket så kunne politikerne formet statsbudsjettet etter folkets ønske. I dag blir man servert kols, kolera, aids og pest også skal vi stemme på hvem vi liker best. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Men på den annen side: folk stemmer jo på disse menneskene ved valg etter valg, så da får de vel som fortjent? Men det er jo litt dumt for de av oss som ikke har stemt på noen av dagens politikere, vi får regningen uansett. http://en.wikipedia.org/wiki/Collective_punishment Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Kutte i utgiftene, dvs droppe kake til kaffen. Sende 19-åringen ut i arbeid. (Banke på hos naboen og høre om han vil gi litt penger). Politikerne, de trenger ikke gjøre noe av dette; de kan med loven i hånd tvinge borgerne til å betale mer når budsjettet sprekker. Du glemte 4. Ta opp lån Det er jo slik Hellas, USA og andre bankerotte land har finansiert sin velferd og sine kriger - send regninga til kommende generasjoner. Spør du meg, skulle låneopptak være forbudt for stater og kommuner. De kan spare, de som andre, og ikke nyte godene på forskudd. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Du glemte 4. Ta opp lån Det er jo slik Hellas, USA og andre bankerotte land har finansiert sin velferd og sine kriger - send regninga til kommende generasjoner. Spør du meg, skulle låneopptak være forbudt for stater og kommuner. De kan spare, de som andre, og ikke nyte godene på forskudd. Takk. Har redigert innlegget nå. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 (endret) Lån synes jeg er helt greit om det brukes moderat og man ikke skyver kostnader over på kommende kommunestyrer og generasjoner. Lånestørrelsen bør stå i stil til budsjettstørrelsen, kortsiktig (4 års) renteestimat og samfunnslønnsomheten i det man skal bruke lånet på. Kommunestyrers gjennomføringsevne bør også vurderes årlig ut fra økning/minking av gjeldsgraden. I min kommune har vi vekslet mellom røde og blå kommunestyrer der de blå gjennomgående kjører en ansvarlig økonomisk politikk med svak gjeldsnedgang, mens de røde gjennomgående tar opp enorme lån og blir populære fordi de klarer å gjennomføre en hel rekke kostbare ting, mens gjelden hoper seg opp. Etter hvert sprekker det og de blå må komme inn med kjedelig økonomisk opprydding, nedbetaling av gjeld, få store investeringer etc. Upopulært! Slik har det rullert i flere årtier. Det er ikke bare politikere som liker å klippe snorer, folk digger det, men ingen vil betale for gildet. Hadde folk blitt mer klar over hvordan gjeldsgraden misbrukes og pålagt politikerne en mer stabil økonomisk politikk er jeg sikker på at kommunens tilbud hadde blitt jevnere og bedre. Den samme rød-blå vekslingen ser ut til å gjelde nasjonalpolitikken. Hvem liker vel ikke å være med på en fest? Hvem liker egentlig å rydde opp etter festen og betale regninga? Endret 15. mai 2015 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 (endret) ....Den samme rød-blå vekslingen ser ut til å gjelde nasjonalpolitikken. Hvem liker vel ikke å være med på en fest? Hvem liker egentlig å rydde opp etter festen og betale regninga? Du har så helt utrolig rett i det du skriver her. Politikerne har ingen som helst eierskap til pengene de er satt til å forvalte, hvilket er årsaken til at sløseriet blir så stort. Politikerne er avhengige av velgernes gunst for å bli gjenvalgt, og gunsten kjøper de med lånte penger (i tillegg til penger de tvinger inn via skatter og avgifter). Milton Friedman har beskrevet dette ganske bra i Milton Friedman's 4 Ways to Spend Money: Austrian Analysis. Hva velgerne angår så stemmer de selvsagt på de politikerne som lover gull og grønne skoger, hvilket jo må sies å være ganske menneskelig. For hvem vil vel ikke ha goder og slippe å betale for det? Men dessverre er dette overhodet ikke bærekraftig på sikt, før eller siden vil korthuset kollapse. Det blir som du sier: det er gøy å være på fest, men det er ikke like gøy å rydde opp etterpå. Endret 15. mai 2015 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 (endret) Nå kommer pose avgiften likevel... Og strømmen ble vel dyrere også forventer jeg? Og nå får "vi" posefond... Staten tar først betalt for råstoffet olje til posene, så tar den betalt for posene enda en gang! Som jeg skulle tenkt det ut selv gitt! Kreativt! Endret 2. oktober 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Masserati Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Det burde du ha visst... redusert bruk av plastposer ligger i et EU-direktiv Norge er forpliktet til å implementere i løpet av 2019. Dette visste vi også i 2015 at måtte komme, men da var det god tid. Det du leser i aviser om hvilket parti som har "skylden" er bare politisk skuespill for folket. http://ec.europa.eu/environment/pdf/25_11_16_news_en.pdf 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Det du leser i avisene der politikerne dytter skylden over på EU for alt som er upopulært er bare politisk skuespill for folket. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Hva skal jeg kaste søppel i? Kjøpe egne poser, selvsagt! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Hva skal jeg kaste søppel i? Kjøpe egne poser, selvsagt! Man kan også begynne å kjøpe poser på rull og så bare ta med seg de til butikken, blir nok billigere i lengden. Evt så kan man begynne å smugle inn plastposter til potitlandet. Lenke til kommentar
Masserati Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Hva skal jeg kaste søppel i? Kjøpe egne poser, selvsagt! Man kan også begynne å kjøpe poser på rull og så bare ta med seg de til butikken, blir nok billigere i lengden. Evt så kan man begynne å smugle inn plastposter til potitlandet. Her i Oslo kan du hente godkjente avfallsposer gratis i alle butikker, ikke noe problem. Gjelder stort sett handleposer, du vil fremdeles få kjøpt: fryseposer, isterningsposer, lynlåsposer, gaveposer, søppelposer osv. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 I Oslo burde vi hatt en lokal plastposeavgift ja, ettersom vi henter gratis søppelposer i butikken. I mange hjem her i byen er det en overflod av plastposer under kjøkkenvasken som bare blir kastet igjen, fordi folk ikke har blitt flinke nok til å bruke egne poser enda. Bruk og kast. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 (endret) Et halvt øre er bare en vits. Legg på avgifta såpass at vi får normal pris på strømmen! Med det mener jeg en slags gjennomsnitt av strømprisene i Vest-Europa. Kanskje Ola da vil lære seg å spare på strømmen, det har våre naboer i Europa gjort i alle år. Som Simen også var inne på - når dette nevnes, så synes jeg det må være noen perks ved å bo i et kaldt land bestående av fjell og daler. Resten av Europa har nemlig gode natur-resurser og gode muligheter til åker og landbruk, og pga klimaet trenger de ikke like mye energi til oppvarming. Norge, på grunn av naturen vår, sliter fryktelig med landbruk og bosetting. Den samme naturen gir oss heldigvis ren og billig strøm. Og det kan vi være glade for! Ingen grunn til å påføre oss selv handicap. Endret 3. oktober 2017 av Drogin 1 Lenke til kommentar
Masserati Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 I Oslo burde vi hatt en lokal plastposeavgift ja, ettersom vi henter gratis søppelposer i butikken. I mange hjem her i byen er det en overflod av plastposer under kjøkkenvasken som bare blir kastet igjen, fordi folk ikke har blitt flinke nok til å bruke egne poser enda. Bruk og kast. Gratis var vel kanskje feil å si. Blå og grønne avfallsposer på rull leveres av Renholdsetaten og finansieres ved renovasjonsavgift som alle bosatt i Oslo betaler. Ingen vits i å betale to ganger...... intet er gratis! Ifølge EU er det ikke plastposene under kjøkkenvasken som er problemet, men alle de milliarder som allerede er i naturen og havet. De mener tydeligvis at det må stoppe. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Som Simen også var inne på - når dette nevnes, så synes jeg det må være noen perks ved å bo i et kaldt land bestående av fjell og daler. Resten av Europa har nemlig gode natur-resurser og gode muligheter til åker og landbruk, og pga klimaet trenger de ikke like mye energi til oppvarming. Norge, på grunn av naturen vår, sliter fryktelig med landbruk og bosetting. Den samme naturen gir oss heldigvis ren og billig strøm. Og det kan vi være glade for! Ingen grunn til å påføre oss selv handicap. Når landet formelig svømmer over av miljøvennlig vannkraft og olje, da burde jo det kommet innbyggerne til gode i form av billig strøm og billig bensin. Er det tilfelle? Jeg har ikke inntrykk av det. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 (endret) I Oslo burde vi hatt en lokal plastposeavgift ja, ettersom vi henter gratis søppelposer i butikken. I mange hjem her i byen er det en overflod av plastposer under kjøkkenvasken som bare blir kastet igjen, fordi folk ikke har blitt flinke nok til å bruke egne poser enda. Bruk og kast. Økt plastposeavgift vil hjelpe lite mot det problemet. De som bryr seg om prisen på plastposer, har ikke masse plastposer under vasken. De som ikke bryr seg vil fortsette å kjøpe flere plastposer enn de trenger. Om du skal ha en effekt må prisen økes til mer enn 1.5 kroner, og da begynner ansvarlige folk å bruke plastposeruller og uansvarlige kaster søppelet direkte i søppelkassa. Endret 3. oktober 2017 av Camlon Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Undervurderer du ikke folk litt nå? Tror ikke folk vil begynne å kaste søpla rett i søppelkassa, fordi det ikke er praktisk på noen som helst måte. De som ikke bryr seg vil selvsagt fortsette å kjøpe flere plastposer enn de trenger ja, men det fører jo til større inntekter for staten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå