Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Avensis 2005 - startproblemer (diesel)


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg her en toyota avensis 2005 mod, disel. Jeg har det siste året hatt problemer med å starte bilen, men det er bare av og til den ikke vil starte.

 

Problemet er som følger: jeg prøver å starte bilen, og den går rundt, men vil likevel ikke starte. Så kan jeg ta ut nøklen, sette den i tenningen igjen og da klarer den å starte igjen. Men som sagt skjer dette bare av og til, og ikke hver gang jeg skal starte den. Dette problemet dukket opp rett etter jeg kjøpte bilen for ett års tid siden. Det kan skje rett etter den er kjørt, eller hvis den har stått en stund. Andre ganger starter den med en gang.

 

Jeg har ved to anledninger hatt den inne på verksted hvor di første gang skiftet startcomputer og andre gang skiftet de startmotor, men problemet har kommet tilbake likevel.

 

Noen anelse om hva problemet kan være?

 

Hilsen fortvilt toyoya-eier!

Endret av Anonym:)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøv en reservenøkkel. tenninga har vel en brikke inni seg som godkjenner at det er riktig nøkkel man stapper i tenninga. det høres ut som om dette systemet svikter av og til.

 

Jeg har opplevd samme problem med begge nøklene. Kan det være feil på begge to?

Lenke til kommentar

Hva er det med Toyota-mekanikere og denne startmotoren? Vi har en 2004-modell av akkurat samme typen som var litt treg-startet når vi kjøpte den. Da byttet de også startmotoren på bruktbilgarantien uten å sjekke noe som helst, selvfølgelig uten at det hjalp. Det viste seg å være lekkasje på to av dysene, noe jeg innstendig ba dem kontrollere først. Men, men... vi fikk en ny gratis starter på bilen, i tillegg til at de endte opp med å måtte bytte alle dysene på garantien i tillegg. De to andre dysene begynte også å lekke kort tid etterpå. 

 

Dysene på disse dieselbilene er en kjent svakhet. Svinghjulet er for øvrig også kjent for å ryke, men det har lite med dette å gjøre. Det første som slo meg når jeg leste overskriften var glødepluggene, men du skriver at dette er periodisk og at det skjer etter at bilen har stått en stund. Dette er klassisk dyse-problematikk hvis de lekker. Glødepluggene vil som oftest bare skape problemer når bilen er helt kald, men dysene vil ofte gi problemer spesielt når bilen er varm og har stått i ro en stund.

 

Hvis dysene lekker vil resttrykket i rail-systemet gjøre at diesel lekker ned i sylinderen mens bilen står i ro, og dess lengre den står, dess mer lekker ned. Står den derimot lenge nok, vil trykket og lekkasjen avta. Du kan derfor kunne oppleve at bilen starter etter at den har stått over natten uten å merke noe særlig symptomer. Feilen blir derfor periodisk. I tillegg kompenserer de andre dysene for den eller de dysene som er dårlige, så dysen(e) kan være rimelig defekt før du plutselig merker symptomer i den grad du gjør.

 

Har verkstedet tatt en dysetest? Jeg tenker i alle fall at det må gjøres før noe annet skiftes. Hvis de har byttet start-computer, så er tydeligvis bl.a startsperren allerede feilsøkt på uten at det førte noen vei.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...