yoloswaggar Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Hei. Min Apple Watch som jeg bestilte på eBay ankom i dag Gardemoen flyplass. Den ble sendt fra Japan og kostet 4500 kr. Når jeg sporer den får jeg opp: Sendingen er under importbehandling 11.05.2015 12:40 OSLO EMS OFFICE OF EXCHANGE Hva betyr dette? Betyr det at den ble stoppet av "custom"? At jeg må betale moms? Eller er det en mulighet for at den går gjennom og at jeg slipper å betale 1000 kr ekstra.. ? Den er markert som en gave, og det står "Apple Watch" utenpå esken, og elektronikk betales det jo ikke mva. på? Er takknemlig for alt som kan hjelpe meg med å forstå mere om det, vil helst bare slippe å betale enda mere enn det jeg har gjort. Om jeg må betale moms, hvordan blir det gjort? Får den levert i postkassen/døren. Må jeg betale det til posten der og da eller får jeg en regning? Også; den skal leveres til Bergen, hvor lang tid tror dere det tar? Får jeg den innen denne uken? Lenke til kommentar
rillto Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Importbehandling betyr vel at de kontrollerer om importen er lovlig. Det hadde stått fortolling hvis det var momsen. Momsen får du brev om av posten eller firmaet som sender. Den er nok stoppet pga Apple sin begrensning av hvilke land den er tillatt å selge i. Så jeg regner med at du aldri får den. Lenke til kommentar
yoloswaggar Skrevet 11. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2015 Importbehandling betyr vel at de kontrollerer om importen er lovlig. Det hadde stått fortolling hvis det var momsen. Momsen får du brev om av posten eller firmaet som sender. Den er nok stoppet pga Apple sin begrensning av hvilke land den er tillatt å selge i. Så jeg regner med at du aldri får den. Det er ikke ett firma som sender den, det er en privatperson. Så da går det vell fint? Lenke til kommentar
mrdalesen Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 (endret) Importbehandling betyr vel at de kontrollerer om importen er lovlig. Det hadde stått fortolling hvis det var momsen. Momsen får du brev om av posten eller firmaet som sender. Den er nok stoppet pga Apple sin begrensning av hvilke land den er tillatt å selge i. Så jeg regner med at du aldri får den. Det er ikke ett firma som sender den, det er en privatperson. Så da går det vell fint? neinei, avgifter skal betales, dessverre. Bestilte ørepropper fra japan som kostet rundt 600, endte opp med en regning fra posten på 500 eller noe slikt i tillegg (25% av prisen pluss det de valgte å kalle tollavgift siden de måttte bruke tid på å behandle produktet) Drittsekker spør du meg. Endret 11. mai 2015 av mrdalesen Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Hei. Min Apple Watch som jeg bestilte på eBay ankom i dag Gardemoen flyplass. Den ble sendt fra Japan og kostet 4500 kr. Når jeg sporer den får jeg opp: Sendingen er under importbehandling 11.05.2015 12:40 OSLO EMS OFFICE OF EXCHANGE Hva betyr dette? Betyr det at den ble stoppet av "custom"? At jeg må betale moms? Eller er det en mulighet for at den går gjennom og at jeg slipper å betale 1000 kr ekstra.. ? Den er markert som en gave, og det står "Apple Watch" utenpå esken, og elektronikk betales det jo ikke mva. på? Er takknemlig for alt som kan hjelpe meg med å forstå mere om det, vil helst bare slippe å betale enda mere enn det jeg har gjort. Om jeg må betale moms, hvordan blir det gjort? Får den levert i postkassen/døren. Må jeg betale det til posten der og da eller får jeg en regning? Også; den skal leveres til Bergen, hvor lang tid tror dere det tar? Får jeg den innen denne uken? Hvorfor i guds navn tror du at det ikke betales mva\moms på elektronikk? 3 Lenke til kommentar
rillto Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 (endret) Importbehandling betyr vel at de kontrollerer om importen er lovlig. Det hadde stått fortolling hvis det var momsen. Momsen får du brev om av posten eller firmaet som sender. Den er nok stoppet pga Apple sin begrensning av hvilke land den er tillatt å selge i. Så jeg regner med at du aldri får den. Det er ikke ett firma som sender den, det er en privatperson. Så da går det vell fint? Posten sjekker varene uansett avsender. Er det begrensninger på importen så vil de reagere. Uansett sender de deg beskjed. Du får er brev med B post om du vil de skal fortolle godset hvis det blir aktuelt. Det tar de seg godt betalt for og bruker laaaaang tid på.Moms er der på nesten alt, inkludert elektronikk så den slipper du ikke unna. Det tar flere uker å gå igjennom prosessen med fortolling. Endret 12. mai 2015 av rillto Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 (endret) Eneste varen som slipper moms og avgifter er bøker til privat bruk. For alt annet er det moms på 25% i tillegg. Enkelte varer har toll på toppen, som f.eks klær, litt i overkant av 10%. Alkohol, røyk, ost osv har variable satser. I ditt tilfelle skal du betale moms av varens kostnad pluss porto, og på toppen av det får du et fortollingsgebyr fra Posten på ca 250kr. Er det DHL som er speditør kan fortollingsgebyret variere fra 250 til 800kr, avhengig av type. Er du heldig slipper du unna pga EMS-transport, men ville forberedt meg på en liten ekstraregning. Tipper sluttsum ender på rundt 5900 kr totalt sett. Og momsfrie gaver kan man kun få fra folk man kjenner, ikke inneholde kvittering, og makspris 1000kr. Tror de fleste tollere veit at klokker fra Apple koster vesentlig mer Endret 12. mai 2015 av newman221 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå