linow Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Hei, er det noen som hat ett kommando "hefte" som det står kommandoer, jeg vil gjerne begynne med det.. Så jeg kan for eksemple shutdowne pc min f.eks, med bare kommando..... Lenke til kommentar
Klette Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 er veldig logisk: shutdown "now" - Slår av pcen reboot -t now - Restarter pcen ls - for list, ergo viser hva som er i mappen tar zxvf fil - extracter en tar.gz fil kjør man <kommando> for mer info om dem... Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Hei, er det noen som hat ett kommando "hefte" som det står kommandoer, jeg vil gjerne begynne med det.. Så jeg kan for eksemple shutdowne pc min f.eks, med bare kommando..... Tre heite kommandoer du ikke klarer deg uten: apropos man (og info) whereis Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 I tillegg er apropos veldig greit når du ikke husker hvilken kommando du skal ha. apropos <søkeord> søker i beskrivelsen til de programmene du har instalert Lenke til kommentar
smas190 Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 når du fks skal innstalere ting er det som regel alltid med en INSTALL eller README fil.. hvis det ligger en INSTALL fil der, les den først.. bruk pico, nano, vi eller hva du bruker.. pico eller nano er lettest å starte med som editor.. når du leser INSTALL fila, så det godt forklart hva du skal skrive for å gjøre ting.. bare bruk fks pico flittig på README/INSTALL filer flittig.. og du lærer raskt hvordan du gjør ting.. etter at du har innstalert ting, kan du lese om programmet ved å skrive 'man programnavn' fks: man irssi god tur Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Jeg jobber med en guide over vanlige kommandolinje-programmer... Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 locate din gode venn i nøden! Lenke til kommentar
gspr Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Trykk tab to ganger raskt... Lenke til kommentar
xeon Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 info <program> eller bare info er også meget nyttig Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Trykk tab to ganger raskt... Hastigheten har da ikke noe å si Lenke til kommentar
gspr Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Trykk tab to ganger raskt... Hastigheten har da ikke noe å si Dæven... det ante jeg ikke :-) En lærer noe nytt hver dag. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Jeg fikk tak i en eBook som heter noe slikt som "Complete Linux command reference". Den er skrevet av J.Purcell fra Red Hat inc. og er på 1500 sider...... Lenke til kommentar
runeb Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 The One Page Linux Manual har en grei oversikt, men den er jo på ingen måte i nærheten av å være komplett. 2xTab er jo nyttig, men kanskje litt mye på en gang Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 The One Page Linux Manual har en grei oversikt, men den er jo på ingen måte i nærheten av å være komplett. 2xTab er jo nyttig, men kanskje litt mye på en gang Jeg bruker "whatis" mye.. Også f.eks: e<TAB><TAB>, så finner jeg masse nyttig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå