atwater Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Hei, Jeg har nettopp kjøpt en Mercedes-Benz CLA som er en 2015 modell, denne har ikke DAB/DAB+. I dag kom jeg over denne saken: http://www.dinside.no/933657/uten-dab-i-bilen Er dette noe jeg kan klage på, og hva vil jeg i såfall få ut av denne klagen? Kan DAB/DAB+ ettermonteres uten noen ekstra kabler osv i denne bilen? Lenke til kommentar
grenness Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Har du kjøpt den ny av norsk merkeforhandler? Eller er den tatt inn fra f. eks. Tyskland? Lenke til kommentar
atwater Skrevet 11. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2015 Den er kjøpt ny hos norsk merkeforhandler. Lenke til kommentar
covah Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 I etterpåklokskapens navn, hvorfor sjekket du ikke det FØR du kjøpte bilen? 2 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Kommer an på modellen. Ofte ønsker man DAB integrert i systemet, slik at man kan bytte radiokanaler og volum på rattet eller direkte på skjermen. Med en ekstern løsning blir dette vanskelig. De billigste eksterne enhetene tar inn DAB-signaler og sender FM-signaler videre til radioen, eller via AUX-kontakt. Drittløsning jeg ikke ville akseptert på en ny bil... Mulig det går an å ettermontere en utvidelsesenhet som blir integrert i systemet, men ofte må man bytte hele mediesenter-enheten, og de er ikke billige Lenke til kommentar
atwater Skrevet 11. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2015 I etterpåklokskapens navn, hvorfor sjekket du ikke det FØR du kjøpte bilen? Ja, ikke så veldig smart av meg å ikke sjekke dette FØR jeg kjøpte bilen. Tenkte faktisk ikke på det dessverre. Jeg ser jo nå at det er noe jeg burde ha gjort. Kommer an på modellen. Ofte ønsker man DAB integrert i systemet, slik at man kan bytte radiokanaler og volum på rattet eller direkte på skjermen. Med en ekstern løsning blir dette vanskelig. De billigste eksterne enhetene tar inn DAB-signaler og sender FM-signaler videre til radioen, eller via AUX-kontakt. Drittløsning jeg ikke ville akseptert på en ny bil... Mulig det går an å ettermontere en utvidelsesenhet som blir integrert i systemet, men ofte må man bytte hele mediesenter-enheten, og de er ikke billige Jeg tenkte å høre med forhandler om det er mulig å ettermontere dette, og hva dette eventuelt vil koste. Siden dette er en leasingbil, så kan det kanskje være mulig å legge på dette i måndessummen. Lenke til kommentar
grenness Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Jeg synes personlig, og helt uavhengig av lovtekst hvor man sikkert kan diskutere i det uendelige rundt din undersøkelsesplikt etc., at det er helt hårreisende av Mercedes-Benz å selge nye biler i Norge i 2015 som ikke har DAB+ som standard, og hvor heller ikke (tydeligvis) selger gjør deg oppmerksom på dette slik at du blir gitt muligheten for å bestille dette ekstra. Jeg hadde ihvertfall sagt klart og tydelig i fra, og spurt om ikke de nå kan ordne opp i denne fadesen før du ser deg nødt til å spre din dårlige erfaring med alle du kjenner og noen til... Jeg vet det finnes bokser for blant annet BMW som gjør at man får tilnærmet "fabrikkmontert" funksjonalitet på DAB+ via iDrive, så forhåpentligvis finnes det noe slikt for din også som kan styres vha knapper på rattet og styingsenheten mellom setene. Lykke til! Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Jeg ville nok heller prøvd å løse dette slik Forbrukerrådet forteller om - at det er en mangel ved bilen. Når radioen dør etter 2 år i en bil som er kjøpt i 2015, og kunde ikke er tilstrekkelig informert om saken vil det være selgers problem. Norske lovverket er lagt opp til at forbruker er veldig dum og uvitende, og det er selger som er den profesjonelle part. Et nytt mediesenter kan fort koste 7-10'000 kr. Kan hende det er annerledes regler for leasing, det må du nesten sjekke opp. Ville nok prøvd å snakke med Forbrukerrådet først, slik at du stiller best mulig forberedt når du drar til forhandler. De er nok ikke interessert i å hjelpe deg dersom de ser en mulighet til å slippe Lenke til kommentar
atwater Skrevet 11. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2015 Takk for gode svar dere. Jeg tenker først å sende en mail til selger der jeg forhører meg om ettermotering av DAB. Leste på forbrukerrådet sine sider at man skulle klage til selger først, og hvis man ikke fikk noe gjennomslag der, så kunne man ta det videre med forbrukerrådet. Jeg kan jo også nevne at når jeg prøvekjørte bil hos de, så fikk en 2014 modell som hadde DAB, så jeg tenkte vel da at også 2015 modellen også hadde DAB. Lenke til kommentar
grenness Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Sorry, hadde ikke fått med meg dinside-artikkelen, trodde det var en annen artikkel om hvordan få DAB i bilen vha ettermontert utstyr. Men det forandrer ikke mitt syn på MB at de presterer å selge nye biler i Norge i 2015 uten DAB+ som standard, og ikke engang å tydelig gjøre kundene oppmerksomme på dette (burde jo være relativt lettjente penger å få solgt inn DAB+ som en del av ekstrautstyret selvom det burde vært standard). Lenke til kommentar
atwater Skrevet 11. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2015 (endret) Sendte en mail til selger der jeg spurte helt enkelt om muligheten for ettermontering av dette, uten å måtte ha synlige kabler og antenner osv. Fikk dette noe vage svaret tilbake De fleste av de ‘minste’ modellene våre blir levert uten DAB radio i dag, det er få som har dette som standard i dag hos oss.Det finnes integrerte adaptere i dag og dette blir bare bedre med årene slik at når/om nettet blir slukket så har vi klart en bra løsningen som ikke synes.Så skal alle bli fornøyde regner jeg med. Endret 11. mai 2015 av -lemoncake Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Sendte en mail til selger der jeg spurte helt enkelt om muligheten for ettermontering av dette, uten å måtte ha synlige kabler og antenner osv. Fikk dette noe vage svaret tilbake De fleste av de ‘minste’ modellene våre blir levert uten DAB radio i dag, det er få som har dette som standard i dag hos oss.Det finnes integrerte adaptere i dag og dette blir bare bedre med årene slik at når/om nettet blir slukket så har vi klart en bra løsningen som ikke synes.Så skal alle bli fornøyde regner jeg med. Dette svaret tyder jo på at selger er svært uopplyst angåande FM og DAB+ i framtida. Det er opplest og vedtatt at FM nettet blir skrudd av den 11 januar 2017 i Nordland, deretter blir nettet skrudd av litt etter litt i resten av landet i løpet av året før den siste FM-sendaren blir avskrudd 13 desember 2017. Ingen kan spå framtida, og det kan sjølvsagt komme hastevedtak om å utsette avstenginga, men det blir berre spekulering. Det selger eigentleg svarer her er at han/ho lukker augene og håper på at dette løyser seg av seg sjølv ved at FM-nettet blir redda i siste liten, og at dersom nettet blir skrudd av som planlagt så skal han/ho kunne tilby deg å kjøpe ei integrert løysning i framtida. At Mercedes har sovet i timen og ikkje har fått med seg at dei fortsatt produserer bilar med radio som ikkje kjem til å fungere om 1,5 år, og at dei i tillegg later som at dette ikkje er eit problem er eigentleg skremmande. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Det er ubegripelig at radio skal være så stort problem i nye biler. Jeg har hatt DAB+ i 5 år i et gammelt vrak av en bil. Det kostet noen hundrelapper og tok 15 min å montere. Skal du bytte noe på biler nå så trenger du spesialkabler og adaptere som avhenger av både bilmerke, modell og år. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Hei, Jeg har nettopp kjøpt en Mercedes-Benz CLA som er en 2015 modell, denne har ikke DAB/DAB+. I dag kom jeg over denne saken: http://www.dinside.no/933657/uten-dab-i-bilen Er dette noe jeg kan klage på, og hva vil jeg i såfall få ut av denne klagen? Sitat: "Det vil i praksis si at biler uten DAB+ solgt etter 2011 kan omfattes av paragrafen." Her er nok "kan" det springende punkt. Det er slett ikke sikkert en klage vil føre fram. Interessant jus, radioen er jo strengt tatt ikke ødelagt, det er jo bare at sendingene mangler! Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Ser at DAB er ekstrautstyr for alle CLA-modeller og koster 4.840 kr. Dette burde selgeren ha opplyst om. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Ser at DAB er ekstrautstyr for alle CLA-modeller og koster 4.840 kr. Dette burde selgeren ha opplyst om. Dette bekrefter vel berre min tidligare antagelse om uopplyst selgar. Ikkje berre har han/ho ikkje lest seg opp på det faktum at FM-radioen snart er historie, men ein har i tillegg valgt å ignorerer eit av dei beste argumenta for å velge ekstrautstyret. Til 4840 kr må jo fortjenesten være skyhøg. Lenke til kommentar
atwater Skrevet 12. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2015 Gikk igjennom tråden på nytt nå og ser at jeg har glemt å si at bilen var allerede kommet til Norge når jeg henvendte meg til selger. Så her har ikke jeg hatt mulighet til å bestille en ny bil fra fabrikk med det ekstrautstyret jeg selv vil ha. Men jeg mener fortsatt at en bil som er 2015 modell burde så absolutt ha DAB som standard eller i hvertfall mulighet for å oppgradere uten store problemer. Lenke til kommentar
Chobyn Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Ser at DAB er ekstrautstyr for alle CLA-modeller og koster 4.840 kr. Dette burde selgeren ha opplyst om. Jeg regner da med at i de aller fleste tilfellene så prøver selger å pushe mest mulig ekstrautstyr, så på kundespesifiserte biler så er det nok kundene selv som har skylda for manglende dab+. På ferdig-spesifiserte biler burde selger definitivt opplyst om hvilken radio det er som sitter inni. At det ikke er standard er vel ikke så veldig rart igrunn, da de aller fleste bilene selges i land som ikke har planlagt å slå av FM nettet med det første. Lenke til kommentar
covah Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 At det ikke er standard er vel ikke så veldig rart igrunn, da de aller fleste bilene selges i land som ikke har planlagt å slå av FM nettet med det første. Men nå ble jo denne solgt i Norge, og i Norge burde det være standard. Lenke til kommentar
Chobyn Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 (endret) At det ikke er standard er vel ikke så veldig rart igrunn, da de aller fleste bilene selges i land som ikke har planlagt å slå av FM nettet med det første. Men nå ble jo denne solgt i Norge, og i Norge burde det være standard. Ikke enig. Det vil gjøre de billigste modellene av bilene 4-10k dyrere. At noen vil spare de pengene, og heller putte de i et dataabonnement for spotify ol er fult forståelig. Det er standard på premiummodellene hvor noen få tusenlapper ikke gjør så mye med totalprisen. Det aller viktigste er at man vet hva man kjøper, ikke alt alt skal være standard. Endret 12. mai 2015 av Chobyn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå