Gå til innhold

Vifte til ASRock A330ION Mini-ITX hovedkort


IngerK

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten webserver med ASRock A330ION Mini-ITX hovedkort (Dual-Core Atom 330). Nå har viften som er montert på kjøleribbene begynt å støye temmelig mye, så jeg må nok skifte den.

 

Viften som sitter der er en Everflow R124010DL DC12V 0.10A.

Den er 40x40 mm.

 

Akkurat den viften ser ut til å være vanskelig å få tak i på relativt kort tid, så jeg vil gjerne ha råd om alternativ vifte som kan passe.

 

post-28868-0-08451400-1431334508_thumb.jpg

post-28868-0-68521700-1431334523_thumb.jpg

Endret av IngerK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke noe problem å kjøpe større, så sant det er plass i kabinettet og PSU er kraftig nok, det gjelder særlig om det er pico psu

 

Beste er nok å ha 4 pins vifte med turtalregulator men pleier å være litt dyrere og hovedkortet må også ha 4 pins.

 

Skal du ha mest mulig lik:

Fractal Design Silent Series R2 40mm

 

Scythe Mini Kaze 40 x 10 mm Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Den kan nok ikke være så mye større, for kjøleribbene den står på er ikke større...

Jeg tror heller ikke det var mer enn 3 pins på hovedkortet (her er alt på hovedkortet påmontert og tlipasset fra Asrock). Jeg har sett på vifter på bl.a. Komplett, ser de har denne:

 

https://www.komplett.no/noctua-nf-a4x10-flx-40mm-vifte/770799#!tab:extra

 

Kan den passe? Jeg ser den er 12V og 0,6W, da er den vel svakere?

Lenke til kommentar

Godt mulig den er svakere, ut fra amper, men ser ut som om den er ca like stor.

 

Hvis du ikke finner bedre alternativer, er det nok bare å prøve, skal vel litt til før cpu ryker av dette, bare pass på tempraturen de første dagene 85.2 grader er vel maks. Det burde vel mye til for en 8 watt cpu.

Lenke til kommentar

Absolutt. Jo "tykkere" jo bedre fordi trykket en vifte kan bygge er gitt av tykkelsen. Iallfall i teorien ... Med dette mener jeg at det finnes kanskje 10mm vifter som er bedre enn 20mm vifter, men potensialet til 20mm viften vil være større. Trykket som viften bygger er med på å presse luften gjennom kjøleribben

 

Så se etter vifter som bygger høyt statisk trykk. Dette oppgis som oftest i mmH20 (altså 1/1000 av mH20 som er mer eller mindre det samme som bar). 

 

Så kort oppsummert vil du ha:

- Lav db

- Høy CFM (eller m³/h)

- Høyt statisk trykk (mmH20) Hvis du har problemer med å finne data på dette så gå ut ifra de to punktene over :)

 

Edit: Og så må du selvsagt ha den tilkblingen som du kan bruke (3pin, 4pin eller molex). Kan også legge til valg av lager: Glidelager (Sleeve Bearing - som er det vanligste og billigste) er de dårligste, altså de vil normalt ryke fortere. Såkalt Fluid Dynamic Bearing er et bedre valg, men koster også gjerne det 3 doble.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Nei, mmH20 oppgis nok ikke så ofte på disse små viftene. På større vifter (spesielt i 120mm klassen hvor de beste viftene er) ser vi ofte mmH20 oppgitt. Dette fordi denne størrelsen av vifter gjerne blir brukt ifm vannkjøling/radiator, og da kan trykket viften bygger være viktig.

 

Ja, jeg tror den viften der er beste valg.

Lenke til kommentar

Ser forøvrig at viften du skal bytte ut er 10mm tykk, så du må finne noe nye, passende skruer til å feste den i ribben med. Vil tippe dette er standard maskingjenger noe du kan finne på typisk Jernia. Skruene som følger med viften er mer typen "franske treskruer" og egner seg nok ikke til å skru inn i ribben. Men dette finner du ut av:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...