Morten Lande Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Har et lite "problem" her. Har en Small Business Server 2011, som før eller siden tar kvelden. Jeg har prøvd å migrere denne over til en vmware, men uten veldig hell. Jeg har et AD med en del brukere, og exchange server 2010(mailserver).Tegninga/bildet er en tegning på hvordan systemet er satt opp nå. Jeg har 3 Server 2008 R2 som synkroniserer AD og exchange opp mot SBS 2011 servern. Problemet er at når SBS 2011 servern tar kvelden, eller blir slått av- så får ikke noen av serverne "kontakt" med AD... Selv om de kjører som "additional domain controllers"....Noen som har noen forslag her?Jeg har i hovedsak 2 valg1. Prøve å konvertere SBS 2011 servern over til Vmware/Hyper-V2. Slette hele AD- for å sette opp en ny AD server, og miste alle brukerne og all mail.. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Det er for lenge siden jeg holdt på i Windows-verden til at jeg husker oppskriften, men dette skal det være kurant å fikse. Regner med det var SBS-en som var den som "startet" dette domenet. Du må gjøre "ettellerannet" for å flytte den rollen til en av de andre, deretter kan du slå av SBS-serveren. At den fremdeles er oppe å går er såvidt jeg husker bare en fordel, men ikke nødvendig. Lenke til kommentar
Morten Lande Skrevet 11. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2015 Det er for lenge siden jeg holdt på i Windows-verden til at jeg husker oppskriften, men dette skal det være kurant å fikse. Regner med det var SBS-en som var den som "startet" dette domenet. Du må gjøre "ettellerannet" for å flytte den rollen til en av de andre, deretter kan du slå av SBS-serveren. At den fremdeles er oppe å går er såvidt jeg husker bare en fordel, men ikke nødvendig. Okay. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Du må flytte FSMO, Schema master osv, men er usikker på om du får lov å overføre dette fra en SBS-server. - "Betingelsene" for å kjøre SBS er vel at denne må være hoved-DC og at det kun kan finnes en lik i domenet? - Litt usikker på om dette fortsatt gjelder, men noe å ha i bakhodet iallefall. Hadde det ikke vært en enkel løsning å bare virtualisert SBS 2011-serveren hvis du ikke får det til med en gang? Lenke til kommentar
exposer Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Du må flytte FSMO, Schema master osv, men er usikker på om du får lov å overføre dette fra en SBS-server. - "Betingelsene" for å kjøre SBS er vel at denne må være hoved-DC og at det kun kan finnes en lik i domenet? - Litt usikker på om dette fortsatt gjelder, men noe å ha i bakhodet iallefall. Hadde det ikke vært en enkel løsning å bare virtualisert SBS 2011-serveren hvis du ikke får det til med en gang? Hei. Jeg har migrert flere 08/11 SBS over til std 2012 servere. Det er ikke noen forskjell fra en vanlig migrering. Husk å avinstallere exchange hvis du ikke skal ha dette lokalt på ny server. Du får en 1-3 ukers periode hvor sbs kan stå uten pdc. Etter dette mener jeg å huske at den begynner å skru seg av. Lenke til kommentar
Morten Lande Skrevet 27. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2015 Du må flytte FSMO, Schema master osv, men er usikker på om du får lov å overføre dette fra en SBS-server. - "Betingelsene" for å kjøre SBS er vel at denne må være hoved-DC og at det kun kan finnes en lik i domenet? - Litt usikker på om dette fortsatt gjelder, men noe å ha i bakhodet iallefall. Hadde det ikke vært en enkel løsning å bare virtualisert SBS 2011-serveren hvis du ikke får det til med en gang? Hei. Jeg har migrert flere 08/11 SBS over til std 2012 servere. Det er ikke noen forskjell fra en vanlig migrering. Husk å avinstallere exchange hvis du ikke skal ha dette lokalt på ny server. Du får en 1-3 ukers periode hvor sbs kan stå uten pdc. Etter dette mener jeg å huske at den begynner å skru seg av. Takk for svar. Brukte et verktøy som het noe slik som "Disk2Vhd"- som tar en blåkopi av HDD`en og konverterer det til en VHD fil, som kan brukes på en Hyper-v server. Fungerer optimalt per nå! Lenke til kommentar
exposer Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Du må flytte FSMO, Schema master osv, men er usikker på om du får lov å overføre dette fra en SBS-server. - "Betingelsene" for å kjøre SBS er vel at denne må være hoved-DC og at det kun kan finnes en lik i domenet? - Litt usikker på om dette fortsatt gjelder, men noe å ha i bakhodet iallefall. Hadde det ikke vært en enkel løsning å bare virtualisert SBS 2011-serveren hvis du ikke får det til med en gang? Hei. Jeg har migrert flere 08/11 SBS over til std 2012 servere. Det er ikke noen forskjell fra en vanlig migrering. Husk å avinstallere exchange hvis du ikke skal ha dette lokalt på ny server. Du får en 1-3 ukers periode hvor sbs kan stå uten pdc. Etter dette mener jeg å huske at den begynner å skru seg av. Takk for svar. Brukte et verktøy som het noe slik som "Disk2Vhd"- som tar en blåkopi av HDD`en og konverterer det til en VHD fil, som kan brukes på en Hyper-v server. Fungerer optimalt per nå! Ja, det pleier å fungere Jeg leste kanskje ikke trådet godt nok før jeg svarte. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Nå har du jo fikset det, men VMware har også et eget verktøy - VMware Converter - for å konvertere fysiske maskiner til en virtuell maskin (VMware-kompatibel, naturligvis...). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå