Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Miele kjøleskap stopper ved lavere romtemperatur! ?

Anbefalte innlegg

Har et ca 14 år gammelt kombiskap fra Miele.

Når jeg var bortreist i helgen, slo jeg av varmen i huset. Så temperaturen kom sikkert ned i 10-15 grader i rommet.

Men når jeg kom hjem, var temp i kjøleskap ca 17 grader og i frysedelen under ca -1 grad..

Var redd skapet var røket, men da jeg fikk opp varmen i rommet igjen til ca 20 grader, ble det kaldt igjen i skapet.

I løpet av natten har det nå fått normal temp i skap og frysedel.

Dette har skjedd en gang før. Men nå fant jeg ut at det måtte være redusert romtemp som var årsaken.

Hvorfor? Defekt skap?

Har hørt tidligere om skap med frysedel hvor frysedelen ble varm når den sto i uoppvarmet hytte, fordi frysedelen brukte "overskuddskjølingen" fra kjøleskapet til nedfrysing, men når temperaturen ble lav feks 3-4 grader, startet ikke kjøleskapet, fordi det ikke var behov. Derfor ble frysedelen og varm. Så leverandøren anbefalte å legge inn et lite varmeelement på noen få watt i kjøleskapet, slik at det startet innimellom.. Men det har jo ikke vært tilfelle her, da kjøledelen var oppe i 18 grader..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjølekretsen er optimalisert for å virke best i romtemperatur og litt over det (høyde for varme dager og innebygging). Jeg har hørt at kjøleskap generelt ikke liker lave romtemperaturer og kan svikte hvis romtemperaturen faller under ca 10 grader, men er ikke helt stødig på årsaken. Jeg tror det kan ha noe å gjøre med pumpa, viskositet og trykkforhold i kjølekretsen.

At kjøledelen har nådd 17-18 grader tyder på at romtemperaturen i hvert fall på slutten har vært vesentlig over 18 grader i ganske mange timer. Er det sannsynlig at du har hatt så store temperatursvingninger i rommet at det har vært ned mot 10 grader eller ennå lavere f.eks på morgenkvisten og godt over 18 grader på kvelden?

Frysedelen varmes relativt raskt opp til smeltepunktet. Hvis det er noe særlig inni der så har den mye "kulde" lagret i form av frosset vann. Dette kuldelageret må smelte helt før temperaturen stiger ytterligere. Så jeg er ikke overrasket over at temperaturen i kjøleskapet og frysedelen ble såpass forskjellig.

Du har vel ikke slått av varmen ved å slå av en sikring som tilfeldigvis også omfatter kjøleskapet? :p

Lenke til kommentar

Temperaturen i rommet svinger mye, pga soloppvarming. Varmt om dagen, kaldt om natten. Kursen har vært på hele tiden. Det grønne lyset på skapet lyser hele tiden.

Men stusset på noe bak skapet.. Det lå en del svart gugge, som var rent ned langs et rør rett over kompressoren. Sikkert noe isolasjon eller noe som kan ha blitt for varmt.. Men virket nesten som kjære..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...