Bjerknez Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Jeg har veldig sansen for Mojito og lignende drinker og vil gjerne lære meg å lage drinker med Mojito som utgangspunkt. Jeg liker ikke Mynte, så den dropper jeg, men jeg tar ca. en spisesje med sukker i bunnen av glasset, slenger i fire biter med lime som jeg knuser sammens med sukkeret. Jeg heller så 4cl med noe som kalles "Pitu" ( http://www.pituusa.com/) og topper med sodavann etter å ha slengt opp i isbiter. Jeg har to spørsmål: 1. Hva kan jeg bruke i steden for "Pitu"? Drinkene blir gode dem, men den er vanskelig å få tak i. Må bestilles etc. Jeg vil gjerne bruke noe som man lett får tak i på polet. 2. kan jeg bruke samme fremgangsmåte som over, men at jeg bare bytter ut Lime med feks. jordbær, appelsin, eple etc.? ________ Jeg vil gjerne lære meg å lage noen få drinker med forskjellige smaker på et enkelt nivå, så jeg setter pris på om noen her kan hjelpe en amatør litt på vei. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Samme type sprit: http://m.vinmonopolet.no/index.php?sid=72uen3g02u50p06k6r2eatvlm3&action=roi&host=test.vinmonopolet.no&url=http%3A%2F%2Fwww.vinmonopolet.no%2Fvareutvalg%2Fovrig-brennevin%2Fbrasil%2Fcachaca-51%2Fsku-3307301&target=360x640 Det du har beskrevet over her må da være Caprinha, ikke Mojito? Lenke til kommentar
Feh Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 (endret) Det han har beskrevet er vel en mellomting. Mojito lages med hvit rom. Caipirinha lages med cachaca, men uten soda og mynte. Begge to er dog friske og gode drinker. I europa er det ofte slik at Caipirinha lages med rom istedenfor cachaca (smaker nesten likt). Evt. som en caipiroska der cachaca er byttet ut med vodka. Endret 11. mai 2015 av Feh Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Det han har beskrevet er vel en mellomting. Mojito lages med hvit rom. Caipirinha lages med cachaca, men uten soda og mynte. Begge to er dog friske og gode drinker. I europa er det ofte slik at Caipirinha lages med rom istedenfor cachaca (smaker nesten likt). Evt. som en caipiroska der cachaca er byttet ut med vodka. La ikke merke til sodavannet. Utvannet Caprinha da. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Innanfor alt som har med smak å gjere så må du nesten berre prøve deg fram til du finner noke som er godt. Men det meste av lys rom smaker ganske likt. Forskjellen er berre at rom er laga av sirupen frå sukkerrøra, medan Pitu og andre typer cachaca er laga av den søte safta som ein får ved å presse sukkerrør. Så eg ville eksperimentert litt og sett om rom fungerer fint som substitutt. Ellers så har ein det meste på polet, her er i alle fall link til ein Pitu som dei har på polet. http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/ovrig-brennevin/brasil/pitu-premium-cachaca-do-brazil/sku-3283501 Det er ikkje alle vinmonopola som har den inne, men det går ann å bestille. Det er heller ikkje noke problem med å eksperimentere med andre frukter i drinken. Dette er lyst og nøytralt brennevin med lite smak, så det er ikkje mykje som blir heilt feil å putte i drinken. Den største utfordringa er å finne den rette mengden med frukt for at det skal smake nok. Lime og sitron er mykje brukt fordi ein får ein kraftig og frisk sitrussmak av berre nokre dråpar med juice. Bytter du limen ut med appelsin så må du pårekne å bruke forholdsvis meir frukt. Du kan også kombinere slik at du bruker f.eks 2 båtar med lime og fire jordbær i drinken. Då får du ein drink som ikkje blir for søt, men med ein liten smak av jordbær. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 1. Hva kan jeg bruke i steden for "Pitu"? Drinkene blir gode dem, men den er vanskelig å få tak i. Må bestilles etc. Jeg vil gjerne bruke noe som man lett får tak i på polet. Kan legge til at om du sterkt foretrekker cachaca over hvit rom har vinmonopolet en meget god "hent i butikk"-bestillingsfunksjon. Etter min erfaring dukker det meste opp innen uken er omme hvis man bestiller på mandager. Personlig lager jeg alltid mojitos etter standardoppskrift og bruker hvit rom. Av basisutvalget foretrekker jeg Havana Club over Bacardi både til lys og mørk, men begge fungerer fint. Havana blanco eller Havana 3 anejos er begge knallgode i mojitos. En mojito uten mint er dog ingen mojito ettersom det praktisk talt er hovedingrediensen og utgjør en stor del av smaken. Jeg har sett noen bruke basilikum istedet, men jeg har mine tvil om hvor godt det faktisk er. Frukten kan man variere mye med. Syrlige bær som rips, kirsebær, bringebær og jordbær burde fungere utmerket. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2015 Tusen takk for alle svarene her folkens! Var innom polet i dag og snakket med en "polakk" (eller hva disse polfolkene kalles) Etter en prat med ei meget hyggelig dame hvor jeg fortalte bruksområdet mitt så anbefalte hun Havana Club Blanco, så jeg kjøpte denne. Rushet også innom butikken og kjøpte med noen appelsiner for å prøve med det samt en pose sukker. Blir nok til at jeg laver meg en drink mot kvelden. Kommer til å ta bilde av den og legge den ut her samt fortelle fremgangsmåte og ingredienser. Min personlige mening angående smaken kommer også Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 (endret) Mojito består av lys rom, limesaft, sukker, mynteblader og kullsyret vann. Det som er viktig for at den blir god, er at man bruker friske mynteblader, og justerer mengden av sukker (sødme), limesaft (surhet) og mynteblader (friskhet). Å skape en balanse mellom søtt, surt og friskt er hele nøkkelen til en god Mojito. Alkoholen er mindre viktig, og en alkoholfri Mojito laget med omhu er en svært forfriskende og god drink den også. Jeg ville brukt pengene på gode råvarer, frisk mynte, uraffinert brunt sukker og ekte lime, og spart penger ved å bruke billigste type lys rom. Endret 12. mai 2015 av robertaksland Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Siden du allerede har kjøpt rom,ville jeg anbefalt deg å prøve strawberry og raspberry daquiri:4,5 cl lys rom2,5 cl lime juice1,5 cl frosne jordbær eller bringebærSleng alt i en blender og kjør den til den har smoothiekonsistens.Du kan også ha i litt sukkerlake viss du vil ha den søtere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå