Gå til innhold

Hitlers tur til Norge i 1934


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om Hitler gikk i land noen steder da han var i Norge i april 1934?

 

Jeg lurer også på om noen vet om et kart på nettet hvor en kan følge Hitlers bevegelser? Jeg har ikke funnet noe sånt. Det hadde vært kjekt å ha for å å undersøke hvor Hitler var når det og det skjedde. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg veit ikkje om Hitler var i land, og har forsøkt å finne kjelder på det tidlegare utan suksess.

 

35524789E1BE4D58AC3B8056944D9672.jpg

 

Her er mannen med barten ikkje så langt unna Balestrand. Her finn du utsnitt frå lokale aviser i Ytre og Indre Sogn. Interessant å lese utsnitta, med tanke på at dei ikkje visste kva som kom til å skje.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis notatene mine fra ulike bøker stemmer, var det i Norge at Hitler lovet å kappe hodet av SA. Nå er det av og til mye sprik mellom datoer i ulike bøker da. Men jeg har notert 12. april 1934 som dato for inngåelse av den såkalte Deutschland-pakten. Hitler var i Norge 10-14 april og datoen for "avtalen" er 12. april. Det er jo litt "morsomt" hvis denne pakten ble inngått i Norge. 

 

Takk for lokalavisstoff! Skal lese!

Lenke til kommentar

Det ser ut til at du har heilt rett. Interessant detalj som eg ikkje har lagt merke til tidlegare. Det står meir om det i lenka eg viste.

 

"Den tyske rikskanslaren og fylgjet hans, forsvarsminister general von Blomberg, øverstkommanderande for hæren, general von Fritsch og øverstkommanderande for marinen, admiral Raeder, var ikkje eine og åleine i vestlandsfjordane for å hyggja seg i lag, i april 1934. Dei drøfta den framtidige maktfordelinga i den tyske staten, og dei kom fram til ein uoffisiell avtale."

 

Ellers var forøvrig Himmler på besøk også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det står at Hitler ikke var i land i den linken du ga. Så der fikk jeg visst svar på det jeg lurte på. Ifølge matrosen var Hitler også en hyggelig mann med sans for likeverd mellom mennesker av ulik rang. 

 

Jeg hadde en mistanke om at Hitler hadde vært i land, men at dette hadde blitt dysset ned i lokalsamfunnet i ettertid. Der fikk jeg ikke utløp for mitt konspiratoriske sinnelag. 

 

Takk igjen for utmerket svar!

Lenke til kommentar

Det står at Hitler ikke var i land i den linken du ga. Så der fikk jeg visst svar på det jeg lurte på. Ifølge matrosen var Hitler også en hyggelig mann med sans for likeverd mellom mennesker av ulik rang. 

 

Jeg hadde en mistanke om at Hitler hadde vært i land, men at dette hadde blitt dysset ned i lokalsamfunnet i ettertid. Der fikk jeg ikke utløp for mitt konspiratoriske sinnelag. 

 

Takk igjen for utmerket svar!

No er det generelt slik at små bygder er generelt overekstatatiske dersom det kjem nokon av betydning til bygda. Dersom den tyske kanslaren hadde gått i land i ei bygd og prata med folk, er det gode moglegheiter for at avisene hadde fått med seg dette. Det som gjer desse avisutsnitta ekstra interessante, er at dei var skrivne før krigen. "Det var en hyggelig og gemytlig mann."

 

Det er sjølvsagt mogleg at han var i land, eventuelt at han tok ein spasertur - men då hadde dette sikkert vore betre kjend.

Lenke til kommentar

Det som gjer desse avisutsnitta ekstra interessante, er at dei var skrivne før krigen. "Det var en hyggelig og gemytlig mann."

 

Du har sikkert lagt merke til denne detaljen, men det er en litt pussig detalj at før krigen på den tida betydde før 1. verdenskrig.

"der keisar Wilhelm kom kvar sumar, ogso på si siste utanlandsreise fyre krigen, skriv Bergens Tidende."

Ettersom de jo ikke visste konkret om flere kriger, må de her sikte til 1. verdenskrig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...