Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fartsbot, får eg tilsendt en "ekstra" faktura etter en stund?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg fikk fartsbot for en tid tilbake. Den er såpass høy at jeg må dele den opp. Spørsmålet er:

Jeg fikk forelgg på stedet, med en betalingsblankett med frist 10.05. 

Det jeg lurer på er om det stemmer at man får en ny regning fra statens inkrevningssentral (som ikke er purring)? Enkelte sier at man får det og at man kan se bort fra den du fikk på stedet og vente på den fra SI for å få delt den opp. Andre sier at dersom jeg ikke betaler innen fristen på den jeg fikk på stedet vil jeg få rulleblad og nektes innreise i USA... (Synes dette høres noe dramatisk ut). Det er ikke snakk om at jeg skal la det gå til inkasso! Spørsmålet er om man får regning fra SI som på en måte er den samme som orginalen...Litt vanskelig å forklare.¨¨

Og ja det er sjølforskyldt! Men jeg er ikke den eneste som har gått i blemma. Var litt fartsblind etter E6 når jeg kom inn på en tofelts 60 sone....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg fikk en liten bot for noen år siden, sa de at om jeg lot være å betale boten, kom de etterhvert til å kontakte meg anngående nedbetalingsplan.

jeg betalte den med en gang så vet desverre ikke hvordan det fungerer i praksis, men jeg forsto det slik at det ikke skulle koste noe ekstra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, jeg har dessverre ikke penger til å bare betale  :(. Men i følge min bror som har fått bot, så sier han som du at du får en regning til og på den har du mulighet til avdrag (kostnadsfritt), men syns det er rart at den ikke kom før fristen var der. I tilegg ble jeg plutselig veldig usikker. Men takk for svar :)

Endret av Leanore
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Det tar gjerne en måned halvannen før kravet kommer fra statens innkrevingssentral. Når dette kommer er det bare å logge seg på sismo, hvor du får sett fakturaen og spørsmål om du vil dele den opp, hvor lenge og hvilken forfallsdato denne skal ha. Så da gjelder det å få betalt denne før neste fartsbot ;)

Lenke til kommentar

Hehe Lord Nuker, jeg komer aldri til  kjøre for fort igjen! :p . Men nå føler jeg meg nesten forfulgt av politi/statens vegvesen. Har kjørt bil i 8 år uten bot, men nå fikk jeg ei som tar igjen for nesten alle åra. Og skulle kjøre lillehammer-vestfold denne uka. PÅ vei hjem så møtte jeg to up politi, 2 statens vegvesen og en sivil :O. Men siden jeg kjørte fint ble jeg ikke stoppa. Men takk for svar men så utrolig sure penger!!! Altså kunne fint vært 70-80 der fordi det er to felt, oversiktlig, ingen fortau eller fotgjengere eller bebyggelse... Men men får bare betale og glemme det ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hva er bota på? Jeg ble litt mer lovlydig etter 2 fartsbøter på 5mnd i fjor, den siste svei mest, ikke pga pengene, men fordi den ga prikker.

Lenke til kommentar

Jeg får vondt av å si det men den var på 6500 + 3 prikker! og som arbeidsledig svir det ekstra! Så kan man si at " ja har du ikke råd ikke kjør for fort". Men jeg satt i mine egne tanker etter e6. Akkurat der jeg ble tatt vet jeg er ett yndet sted for politiet og stå, så akkurat der pleier jeg å være j** nøye men nei da! Jeg var veldig nære å bli fotgjenger  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

6,5 var ikke ille :p men neida, del den opp også går det greit. for å gjøre det enklest bare legg inn alle avdragene i nettbanken også slipper du å tenke noe særlig mer over det. 

Lenke til kommentar

Ble tatt selv for ikke så lenge siden, klekkelig bot på mangfoldige tusen. Tok vedlegget på stedet og betalte én dag før fristen gikk ut. 

Ble fortalt av politimannen på stedet at fakturaen ville komme i posten også (i tillegg til den jeg fikk i hånden), det skjedde aldri. Så de har ikke alt helt på stell tror jeg. 

Lenke til kommentar

Er ikke mitt problem at de ikkehar kontroll. Vil de ha penga sine får de kunne rutinene ... Men jeg skal nok ringe og purre om det går lang tid. Nå sies det at det kan gå 6-8 uker før den dukker opp. Så jeg ringer til jeg har mottatt ei regning :) . Det begynner å ane meg at politiet på setter en dato på stedet i håp om at flere betaler hele summen i en betaling. Men det dukker ikke opp 6500 kr på kontoen min fordi om de setter den fristen :p. Selv om jeg skulle ønske jeg plutselig fikk nok til å ta alt i ett .

Endret av Leanore
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Får tilbake skattepenger neste mnd da (hvis man er så heldig og ikke blir skyldig eller går i 0)  :w00t:

Lenke til kommentar

Åhh ja skattepengene kommer i juni? Da mangler jeg jo bare 800kr for å dekke bota. Kjip de pengene sku gå til fornyelse av garderoben men men får heller gå med klær som ramler av hehe. You made mye day. .kunne gitt deg en stor klem nå. Så får vi se hva jeg velger

Endret av Leanore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...