Gå til innhold

[Løst] Kan jeg redde en 4" PATA/IDE ved hjelp av USB?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått låne en "harddisk leser"(vet ikke hva "hard drive enclosure" er på norsk) av en kollega. Den kan lese både 2.5" og 3.5" SATA harddisker. Veldig enkel plug and play.

Jeg lånte opprinnelig denne for å redde en 2.5" SATA fra en annen pc. Men så kom jeg på at jeg også har en 8-9 år gammel harddisk liggende i hjembyen min, som jeg også gjerne vil "redde". Etter litt googling fant jeg ut at det er en:

Seagate Barracuda 7200.8, 250 GB
Modell: ST3250823A
Bredde: 4.010"

http://www.seagate.com/support/disc/manuals/ata/cuda_72008_pm.pdf

Ettersom dette er en PATA, så går jeg ut i fra at harddiskleseren til kollegaen min ikke vil fungere. Derfor vil jeg gjerne kjøpe en leser som faktisk fungerer.

- Finnes det i det hele tatt?
- Hvis ja, så hadde jeg satt stor pris på linker!
- Finnes det harddisklesere som takler både SATA og PATA(av denne størrelsen)? Dette vil da være et mer ideelt kjøp, da jeg i fremtiden kun vil trenge å lese av SATA-disker.

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du har avbildet er SATA.

Ser du har googlet deg til hva disken din heter, her har du helt sikkert tatt feil da en PATA-tilkobling ikke ser slik ut i det hele tatt.

http://www.computer-answers.ca/wp-content/uploads/2012/02/SATA_PATA.jpg

Her ser du forskjellen på SATA og PATA.

Det finnes kun 2.5" og 3.5" disker, og den størrelsen er på selve platene inne i harddisken.

Så den leseren du har lånt vil fungere.

Lenke til kommentar

Dersom du har leseren, så kan du jo prøve, så ser du om det funker eller ei. 

Er ikke hjemme nå, men ja jeg tenker å teste om det passer når jeg kommer hjem i morgen kveld.

Jeg er egentlig bare litt redd for at jeg ender opp med å ødelegge leseren til kollegaen min. Men kan jeg gå ut i fra at ingenting blir ødelagt hvis inngangen passer?

Endret av Ruskeladd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Er ikke hjemme nå, men ja jeg tenker å teste om det passer når jeg kommer hjem i morgen kveld.

Jeg er egentlig bare litt redd for at jeg ender opp med å ødelegge leseren til kollegaen min. Men kan jeg gå ut i fra at ingenting blir ødelagt hvis inngangen passer?

Den blir nok ikke ødelagt, skal du se. 

Lenke til kommentar

Jeg tror gamle disker kan vare mer eller mindre uendelig. Har og noen som er ca 13-14 år gamle 20-40GB eller deromkring. Rene museumsgjenstander. Og UTROLIG trege, hehe, 3-4MBps random eller noe sånt, eller enda mindre. Jeg hadde noen fra ca -99 intil i fjor eller forfjor, men da hev jeg de. Men de virket fortsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...