Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Eddik mot ugress?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Men vil ikke ugressmidler (ala Roundup) også ta knekken på all vegetasjon?

Noen tar alt, og noen er spesialisert på å drepe enkelte planteslekter og arter og la andre leve. Dessuten kan du være målrettet med hva du behandler: Hvis du smører/drypper/sprayer Roundup på direkte på bladene på ugresplanter uten å få det på gress eller prydplanter, så dreper det kun planten som har fått Roundup på seg, mens naboplanten lever videre. Roundup Gel som ser ut som en stor deodorantstift er grei til å kverke tromsøpalmer, kjempe og løvetann i plen.

Roundup Gel koster 299 kr på Plantasjen og 249 kr på Jula. Eddik er mye billigere. Mulig den også eddik kan dryppes eller pensles rett på planten du vil kverke, uten at du søler for mye på plenen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er dyrt. 5-600 kr for en flaske konsentrat (540ml rekker til 13 liter blanding).

Har prøvd Eddik. Det virker helt klart og veldig raskt. Det mange sier, er at virkningen er bare midlertidig. Tar ikke rota, i motsetning til Roundup som også tar rota sies det.
Så.. thja. Nå er det mest valning gress og småtteri jeg bruker til i vei. Skal prøve mer med eddik.

Lenke til kommentar

Ang pris. Jeg fikk noen med sprøytesertifikat til å kjøpe 10 liter ekte roundup til meg til ca 800 kroner. Blandingsforold 2 prosent, dvs utblandet gir den 500liter.

Da skulle du ha en stund. Sånt skulle jeg også hatt tak i.

Lenke til kommentar

Jeg synes roundup gel virker svindyrt, den er kun 150 ml. Noen med erfaringer, hvor effektiv og drøy er den ibruk?

Ja, jeg har den i kjelleren. det er ikke mye som brukes hver gang, så jeg tipper jeg har hatt den i tre år, uten at den har blitt helt tom, og fått ganske mange uønskede planter til å visne. Men jeg har liten tomt.

Lenke til kommentar
  •  

Jeg synes roundup gel virker svindyrt, den er kun 150 ml. Noen med erfaringer, hvor effektiv og drøy er den ibruk?

Ja, jeg har den i kjelleren. det er ikke mye som brukes hver gang, så jeg tipper jeg har hatt den i tre år, uten at den har blitt helt tom, og fått ganske mange uønskede planter til å visne. Men jeg har liten tomt.

Ja, jeg ser den kan være nyttig når antall planter du skal ta er begrenset. For meg høres det litt tungvint ut å matte krype på alle 4 og smøre på gift på en og en plante.
Lenke til kommentar

Er ikke Roundup en giftig miks man ikke vil ha i nærheten av kjøkkenhagen?

Jeg leste artikkelen og har nok tro på det til at jeg puttet en 35% i handlevogna her om dagen. Men jeg tenkte jeg skulle justere litt på metoden for å ikke drepe for mye gress. Tenkte jeg skulle forsøke meg frem med 1 dråpe på den første løvetanna, 2 på den neste, deretter 4, 8 osv, notere opp og forske meg fram til passe dosering.

Jeg kjøpte en sånn her, men det er skuffende lite fremgang. Selv om det ser ut som mesteparten av rota blir med så tror jeg ikke det er nok. Løvetanna dukker opp tilsynelatende like tett året etter.

Apropos forskning, kanskje jeg prøver en kombinasjon. Dryppe 35% eddik nedi rotkratrene.

Lenke til kommentar

Ang pris. Jeg fikk noen med sprøytesertifikat til å kjøpe 10 liter ekte roundup til meg til ca 800 kroner. Blandingsforold 2 prosent, dvs utblandet gir den 500liter.

Da skulle du ha en stund. Sånt skulle jeg også hatt tak I.

Ja, jeg har stor gårdstun som ikke har duk under så graset kryper opp overalt. Må spre på gift et par ganger I året.

Jeg pleier å bruke en vanlig vannkanne, men vurderer en trykksprøyte ala denne

http://www.jula.no/catalog/hage/hageredskaper/ugressbekjempelse/trykksproyter/trykksproyte-704032/

Noen som har erfaring med slik sprøyte? Må man pumpe ofte?

Lenke til kommentar

Hagesprøyte er mye mer rasjonelt og effektivt enn vannkanne. Vannkanne er håpløst fant jeg ut. Renner alt for mye ut som går til spille.

Har en lignende sprøyte, lik denne.

http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Hageredskaper/Redskap/Trykksproyte-2000030844/

Kjøpte den i sverige for noen år siden, men er identisk med dem de har på biltema. Fungerer bra, du trenger ikke pumpe så veldig ofte.

Lenke til kommentar

•  

Ja, jeg ser den kan være nyttig når antall planter du skal ta er begrenset. For meg høres det litt tungvint ut å matte krype på alle 4 og smøre på gift på en og en plante.

Ja, men det er miljøvennlig enn å sprøyte blindt på alt som vokser. :-)

Mitt favorittmiddel mot ugress er faktisk gressklipperen. Samt en liten ljå på steder jeg ikke har jevn pen plen. Det blir ikke så alt for mye løvetann eller andre uønskede planter hvis man alltid kutter dem ned før de setter frø som sprer seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...