Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er det meste av hestekrefter du har vridd om nøkkelen på?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det råeste jeg har kjørt må definitivt være Leopard 1A1 stridsvogn. Kjørte bittelitt under førstegangstjenesten, men under en rep i Porsanger, ca 93-94, så var vi en fem-seks stykker som så vårt snitt til å "låne" to vogner fra verkstedet, vi var i verkstedtroppen. Vi dro ut i skogen og kjørte noen villmannsrunder i treningsløypa der. Jeg kjørte den ene vogna. Det var utrolig gøy. Knapt 40 tonn vognvekt, 830 hk fra en V10 MTU med mekanisk drevet turbo, tror den er på 32 eller var det 38 liter, 4-trinns automat med lockup på 3.de og 4.de gir. Motoren og vogna er designet sist på 50 tallet og først på 60 tallet. Men kjøreegenskapene når det gjelder fjæring og styring er helt på topp sammenlignet med dagens vogner. Eneste er at de fleste av dagens vogner har noe bedre vekt/effekt forhold.

 

Og ja, det var nøkkel for startern som man vridde om, eller var det tenningsnøkkel og knapp for startern, har faktisk glemt det. Men én nøkkel var det.

 

post-167867-0-00466500-1431709732_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pappas Bentley Continental GT V8.

Men den føles ikke så rask, med sine 2.3ton...

Han skal dessverre bytte den til en fullspekket Volvo XC90... Men sånn er det når man har mange barn. 

 

Men lyden da... Lyden, mann.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Nissan 300ZX (1986?) 3.0 V6 Twinturbo. 220hk eller noe slikt. Tilhører min mors samboer.

Ganske laber tubolading (0.5 bar?) i forhold til Smart Roadster SB2 jeg hadde som går til 1.3-1.4 bar.
Nissan føltes også ut som å kjøre tanks i forhold til Smarten.

Lenke til kommentar

Jobbet som maskinist på nittitallet:

wilomi yukon   https://skipshistorie.net/Oslo/414Awilco/Tekster/OSL41419920200000WilomiYukon.htm

1 x dieselmotor, MAN B&W, type 6S70MCE, 2-takt/enkeltv., 6-
sylindret, syl. dim.: 7000 x 2.674 mm. 13.785 BHP/10.140 kW

 

far senior https://www.farstad.com/fleet/ahts-vessels/ahts-fleet-list/far-senior

Main Engines2 x 2650KW + 2 x 3535KW

Total BHP: 16823

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Leopard  - som er 1 av 3 Leoparder som er privateide i verden.

Ho5cY2J.jpg

 

Også, meg bekjent den eneste privateide i Norge. Husker dog ikke "betegnelsen" på den :p

YfQGDfc.jpg

 

 

Når det kommer til kjøretøy på vei, så må vel Telsa Model S P90D være det "råeste" jeg har fått prøve. :)

Lenke til kommentar

Størst kjørt, dog uten nøkkel - Maersk triple E med 64 megawatt, som er det samme som rundt 86 000hk

Størst kjørt på veien - Scania R730 med 730hk

Bil, som faktisk er kjørt på offentlig vei, (i USA, dog uten nøkkel, keyless go) - Corvette Z06 650hk

Daily driver - Audi S8 med V10'er og 444hk.

Skulle gjerne kjørt - noe som var spent fast i en Saturn V - ca 190 000 000 hk

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

 

Måtte sjekke, Sandefjord-Strømstad ferjen holder :D

 

Ellers er vel 170hk diesel i en E220 det råste jeg har kjørt av en bil :hrm:  Vært med i passasjersete på en Maserati 3200gt 370hk.

Hvis det holder så http://tinypic.com/r/294o0mq/8  ;)  (to hovedmotorer på tilsammen 17 200 bhk)

 

 

Dårligste bildetjenesten jeg har besøkt "tinypic". Reklame-spam-side..

 

7 (husker ikke desimaltallet for denne) liter Ford van og 6,2 liter GMC dieselbiler. Slikt drar fra en del bensinbiler i oppoverbakke, det kan jeg love.

Ellers så har jeg kjørt en "typisk pizzaleveringsvarebil uten pizza" Peaugot som jeg ikke vet specs. på, men den var nok en av de modellene med råeste motor, den var helt syk på lastekapasitet ihvertfall. Dro fra selv med tung last. Kassevarebil også som jeg heller ikke kjenner specs. på, men enkelte slike biler sluker diesel om man trør litt for hardt på gasspedalen.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Fikk låne meg en tunet RS6 C6 for et par uker siden. 746hk, 840nm og rå lyd. Flyttet veldig greit på seg det! Tok ikke lange tiden fra 0 før jeg cruiset bortover i 300km/t  :ph34r:

Endret av Slettet-2spvYRBZtB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...