Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er det meste av hestekrefter du har vridd om nøkkelen på?


Anbefalte innlegg

 

 

14000hk Dobbelt Stadler Flirt togsett.  :D

Om vi ikke har en Kaptein på en oljetanker eller supertanker, tror jeg denne blir vanskelig å slå :p

 

Jeg må bare spørre: vrir man om en nøkkel på togsett, oljetankere og supetankere? ELI5 :)

 

Når det gjelder båter så aner jeg ikke, men diverse togsett, blandt annet Flirt, har en en vanlig nøkkel man vrir om ja. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Gardentech 4HK gressklipper  :hmm:

 

Fra spøk til revolver,  hk er ikke hk lenger, en 200hk ny bil drar fra en 500hk fra 70tallet. 

 

Det meste jeg har kjørt selv er 600hk dodge dart med kompressor++trim. 

Hverdagsbilen er bare lusne 206 (men den er bedre pga ny motor og antispin ol)

Når sluttet hk å være hk?

Kan du legge frem noen matematisk formel som beviser poenget ditt?

 

 

Hestekrefter er ikke en kraft, kun en slags målenhet og den gir et anslag på hvor mye krefter en motor yter ved et visst turtall. Ytelsene i forskjellige motorer kan variere enormt selvom de er oppført med like mange hestekrefter. Naturlig pustende motorer, turbomoter/motorer med kompressor virker på helt forskjellige måter. Selvom en motor uten turbo har bedre gassrespons en for eksempel en turbomotor må man huske på at det er mye som skal snurre og gå før disse "hestene" slipper ut (i førstnevnte motor)

 

Med andre ord; målenheten "hestekrefter" har ikke endret seg. Den er fortsatt definert som å løfte 75kg rett opp på ett sekund, eller 746 watt om man vil. Men motorer endrer seg hele tiden, og yter maks krefter på forskjellige stadier i registeret. Derfor kan for eksempel en 2 liter tubodiesel kjøre skjorta av en 2 liter bensinmotor uten turbo, selvom de har oppført like mye hestekrefter

Endret av TLande
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Gardentech 4HK gressklipper :hmm:

 

Fra spøk til revolver, hk er ikke hk lenger, en 200hk ny bil drar fra en 500hk fra 70tallet.

 

Det meste jeg har kjørt selv er 600hk dodge dart med kompressor++trim.

Hverdagsbilen er bare lusne 206 (men den er bedre pga ny motor og antispin ol)

Når sluttet hk å være hk?

Kan du legge frem noen matematisk formel som beviser poenget ditt?

Jeg tror war sikter til hvilken bil man kan kjøre fortest med rundt en bane, og faktisk ikke hvilken som drar best. Jeg håper da at war selv ser hvor tåpelig sammenligningen er når den ene bilen har over det dobbelte av effekt om han reelt snakket om hvem som drar best.

Lenke til kommentar

Amcaren spinner og styrer, sklir sidelengs.

 

Audien har 0 hjulspinn og dermed drar som en snekker.

Skal ikke påstå at det er slik i alle situasjoner, men se litt i butikkene i dag, 100-150hk som yter bedre en 170-200 i 5 år gamle biler.

Lenke til kommentar

En amerikaner jeg hadde for en del år siden spant også voldsomt ved pådrag..

Så byttet jeg til annet enn de typiske amerikanske dekkene, vips så var det en helt annen opplevelse å kjøre den..

 

 

1hk er fortsatt 1hk.

 

Dog er det slik at enkelte biler har en veldig flat dreiemomentkurve i dag, og derfor også har effekt relativt nær maks over en større del av det brukbare turtallet å kjøre på.

Dette er som regel ikke et resultat av annet enn det enkle faktum at motoren har tvangsmating, som oftest ved hjelp av turbo.

Lenke til kommentar

F16 - 122.000 hk.

 

Har ikke kjørt det (selvfølgelig), men som crew-chief assistent og våpen assistent (i førstegangstjenesten) på F16 så har jeg fått gjøre ganske mye annet spennende med det. Må si det var en spennende førstegangstjenste, 9 mnd med F16 som eneste "oppgave". Lærte mye om flyet og de tekniske specs på det, det var jammen litt mer avansert enn min VW Golf også gitt ;)

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

1970 Hemi Cuda, ca. 700HK og godkjent som gatebil i Finland. 1/4 mile under 12 sekunder med slicks..

 

Fikk kjøre den selv, en kompis av meg hadde/eide  den.

 

Forøvrig er Kenneth Nornes kompis av meg, han fixer alle bilene mine. Vi får se om han slipper meg bak rattet til go-sakene sine. ;)

 

Lenke til kommentar

En amerikaner jeg hadde for en del år siden spant også voldsomt ved pådrag..

Så byttet jeg til annet enn de typiske amerikanske dekkene, vips så var det en helt annen opplevelse å kjøre den..

 

 

1hk er fortsatt 1hk.

 

Dog er det slik at enkelte biler har en veldig flat dreiemomentkurve i dag, og derfor også har effekt relativt nær maks over en større del av det brukbare turtallet å kjøre på.

Dette er som regel ikke et resultat av annet enn det enkle faktum at motoren har tvangsmating, som oftest ved hjelp av turbo.

 

 

Skjønner ikke helt hva du mener med tvangsmating? Ville vel heller kalt det pustehjelp, ettersom en turbo lager et "falskt høyt trykk" ved å bruke kraften fra motoren to ganger og dermed forbedrer forbrenningen.

Endret av TLande
Lenke til kommentar

I likhet med en del andre kjøre- og fartøy her, så brukte vel strengt tatt ikke jeg heller nøkkel, men Stridvogn Leopard var i hvert fall ganske gøy å ratte.

 

Uten å ha prøvd, men jeg er ganske sikker på at dagens Leo 2 ikke er mindre gøy.

 

post-79843-1210521711_thumb.jpg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I likhet med en del andre kjøre- og fartøy her, så brukte vel strengt tatt ikke jeg heller nøkkel, men Stridvogn Leopard var i hvert fall ganske gøy å ratte.

 

Uten å ha prøvd, men jeg er ganske sikker på at dagens Leo 2 ikke er mindre gøy.

 

Har sittet i førersetet på en sånn Leo 2, og en hel del andre kjøretøy Forsvaret har, men måtte nøye meg med simulatorer(sånn man sitter inni som er kopi av ekte vare) når jeg skulle kjøre :( Endret av aklla
Lenke til kommentar

F16 - 122.000 hk.

 

Har ikke kjørt det (selvfølgelig), men som crew-chief assistent og våpen assistent (i førstegangstjenesten) på F16 så har jeg fått gjøre ganske mye annet spennende med det. Må si det var en spennende førstegangstjenste, 9 mnd med F16 som eneste "oppgave". Lærte mye om flyet og de tekniske specs på det, det var jammen litt mer avansert enn min VW Golf også gitt ;)

 

her skal det vel være Newton? 122.000 N 

Lenke til kommentar

For mitt vedkommende må det være hovedmotorene på denne: http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1280717

Husker ikke for alt jeg prøver på hva det var slags motorer, men det var to av de og de ytte hver 8ooo hk.
Vi vred ikke nøkkel men ventil til startlufta.

 

edit: Huska ganske feil ja.... Main Eng.Nohab Polar F316V.2x4080Bhp. Så totalt 8160 hk...

Endret av Doofen
Lenke til kommentar

Nåværende båten her i huset på 3.3L V6 225hk sugemotor. Fin lyd når man starter den, spesielt hvis man vipper den litt opp av vannet så eksosen stikker ut. Er jo ikke noe eksos på utenbordsmotorer :) Ellers er det vannscooter på jobben på 260hk, men de lager lite fint lyd, kun høyt turtall. V6eren har ordentlig "dyp" og tørst lyd, kommer cirka 1,6km på literen i marsfart på 30 knop. toppfart 46 knop :) Ikke gærnt for en båt på 2 tonn.

Lenke til kommentar

 

F16 - 122.000 hk.

 

Har ikke kjørt det (selvfølgelig), men som crew-chief assistent og våpen assistent (i førstegangstjenesten) på F16 så har jeg fått gjøre ganske mye annet spennende med det. Må si det var en spennende førstegangstjenste, 9 mnd med F16 som eneste "oppgave". Lærte mye om flyet og de tekniske specs på det, det var jammen litt mer avansert enn min VW Golf også gitt ;)

 

her skal det vel være Newton? 122.000 N 

 

 

I papirene jeg fikk i forsvaret så stod det ettertrykkelig (tilsvarer) 122.000 hk for F16, og F14 Tomcat har da to av disse motorene (altså 244.000 hk totalt).

Nå er jo ikke dette en pålitelig kilde akkurat, men det står så her også litt ned i artiklen,

 

http://www.osloby.no/120000-hestekrefter-over-Oslo-6980197.html

 

Men at det er bra "skyv" er det ingen tvil om, dette var et av de få flyene som (når det ble produsert) hadde nok kraft til å ta av om det ble plassert (i et "stativ") slik som Romfergene tar av.

 

Det er hva instruktører og flygere fortalte oss, og ga oss papirer på.

De papirene fikk vi dessverre ikke med oss etter at førstegangstjenesten var over.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...