Gå til innhold

Knekt vifteblad - MSI GTX 980G


omern

Anbefalte innlegg

Hei! Under den månedlige rengjøring (støvsuging) av datamaskinen i dag var jeg uheldig og fikt knekt et blad av den ene vifta på gpu'n! Hva skal jeg gjøre!?? Har montert igjen og bruker maskinen. I og med at viftene på denne står og idler for det meste under lett load. Det er vifte nummer 2 som er skadet. Under lett spilling, mediaavspilling, er det vifte nummer 1 som starter innimellom. Foreløpig har den skadede viften heldigvis bare stått og idlet.

 

MEN. Jeg lurer på hva jeg skal gjøre med det her! Jeg vil helst slippe og ringe til komplett.no i morgen, legge frem saken, få de til og opprette en sak med MSI, sende det inn, vente i X antall uker, før det omsider kommer tilbake fra ukjent land. ....... Datamaskinen er jo i daglig bruk og min hoved-arbeidstasjon om dagen. Jeg har lite peiling på å bytte kjøler selv på gpu, (akkurat det har jeg aldri gjort). Viftene i seg selv ser ikke utskiftbare ut. Det er en twin frozr V på dette kortet. Noen råd? Tips til hva jeg kan bestille og montere i steden? Eller om jeg må bite i det jævelig sure eplet og kontakte komplett, sende det inn, og være pc-løs i ukesvis.

 

Setter stor pris på hjelp!!

 

MVH omern

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke sikkert at det blir dekket når det er sn slik fysisk skade.

 

Lime på har noen prøvd med varierende hell, det blir ofte ubalanse i vekten.

 

Passer ettermarkeds-kjølere kortet ditt? Dvs har det referanse-plast i bunn osv må sjekkes.

 

Har du socket 1150 så er det vel gpu i cpuen din du kan bruke i mens..

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert at det blir dekket når det er sn slik fysisk skade.

 

Lime på har noen prøvd med varierende hell, det blir ofte ubalanse i vekten.

 

Passer ettermarkeds-kjølere kortet ditt? Dvs har det referanse-plast i bunn osv må sjekkes.

 

Har du socket 1150 så er det vel gpu i cpuen din du kan bruke i mens..

 

 

 

Jeg vet at det ikke dekkes på garanti osv. Men tenkte selvfølgelig på å kontakte komplett, for at det sendes på reperasjon (sette på ny original kjøler) mot at jeg betaler for det.

 

- Om ettermarkeds-kjølere passer har jeg ingen greie på, det var derfor jeg ville søke hjelp her. Da jeg har drevet mye med pc i mange år, men aldri tuklet med gpuer før :/ Jeg har bare klart å komme frem til at det ser ut som jeg ikke bare kan skifte ut selve viftene.

 

har 4790k, så er klar over det med gpu. Men er ikke store arbeidet jeg får lagt ned i den gpuen :D

Lenke til kommentar

1. Lim den på (noe som jeg gjorde det ble stivt og fin med ett vist type lim)

 

2. https://www.komplett.no/nzxt-kraken-g10-gpu-bracket-rd/807129+ en eller annen AIO

 

3. Se om d finner noen som selger kjøleren/viften

 

4. Sende inn, og betale for bytte.

 

Hvordan lim kan du anbefale? epoxy kanskje? Var innom tanken, men det er jo turbin form på bladene, så tenkte mest på at det skal vel absolutte ingenting til, for at det blir feil vektfordeling... Selve limet veier jo noe...

Lenke til kommentar

 

1. Lim den på (noe som jeg gjorde det ble stivt og fin med ett vist type lim)

 

2. https://www.komplett.no/nzxt-kraken-g10-gpu-bracket-rd/807129+ en eller annen AIO

 

3. Se om d finner noen som selger kjøleren/viften

 

4. Sende inn, og betale for bytte.

 

Hvordan lim kan du anbefale? epoxy kanskje? Var innom tanken, men det er jo turbin form på bladene, så tenkte mest på at det skal vel absolutte ingenting til, for at det blir feil vektfordeling... Selve limet veier jo noe...

 

 

 

Og bladene er jo veeeldig små på denne her :p

Lenke til kommentar

Limet veier så lite st jeg merket ikke noe til det, noen forslag var å knekke av det "motsatte" bladet og deretter la det være.

 

Jeg brukte dette limet med hell: http://m.clasohlson.com/no/Superlim,/25-1544

 

Men vurderte dette: http://m.clasohlson.com/no/Loctite-All-Plastics-Super-Glue-plastlim/34-771

 

Ok! Men tørker det limet veldig fort? For jeg må jo isåfall legge litt lim på den avknekte biten, for så å prøve å holde det i korrekt posisjon. Men det er så trangt, så kan bli vanskelig, spesielt hvis jeg må holde lenge, før limet tørker..

Lenke til kommentar

Vet ikke msi men jeg kontaktet asus om problemet, men de nektet og sende ut en vifte, men de tilbød seg og ta imot kortet, bytte kjøler/vifte og sende tilbake med garanti i behold.

 

Tok du kontakt med asus direkte, eller gjennom forhandler?

 

Jeg rotet meg frem til å kontakte msi på nettsiden istad, men da måtte jeg registrere meg selv på en support side, for så å registrere produktet med 2 serienummere osv, først. Så det har jeg ikke gjort enda, siden jeg akkurat hadde montert gpuen igjen :S

Lenke til kommentar

Det tørker ganske fort, men alle vifter kan/bør kunne skrus av, kan du ta ut kortet og vri på viften og se om d ser noen skruer?

 

Ja er noen torx skruer, men det ser ut som det er for å ta av hele kjøleren/braketten. Ser ikke ut til at jeg får ut viftene på denne. Ser ut som viftene er fast montert inne i braketten. (Vet ikke hvordan jeg skal forklare annerledes).

Lenke til kommentar

kan ta ut kortet i morgen og se om jeg får demontert det. Men vifta er jo så liten, med så små blader. (tynne små blader), så det er jo ikke store kontakt-flaten. Så har egentlig ikke noe tro på at jeg får til å lime det :/

 

Har sendt en e-mail til msi om det er mulighet for at de kan sende vifte eller kjøler, eller om jeg må sende inn. Tror nok jeg får som svar at jeg skal kontakte forhandler og sende det inn for reperasjon men. Det kjedelige er at frem til problemet er i orden, kan jeg jo ikke belaste gpu noe særlig, er jo ikke noe særlig om den vifta går med kast i seg(?)(?) 

Lenke til kommentar

Da må jeg bare få skryte litt av MSI som produsent her. Jeg sendte mail til de her om dagen, og har fått svar veldig raskt. Etter et par mails frem og tilbake, hvor jeg helt ærlig la frem hvordan skaden skjedde og at jeg bare ønsket en ny vifte eller kjøler (som jeg selvfølgelig skulle betale selv), så fortalte de at de ikke sendte ut deler, dessverre. De kunne derimot ta dette på garanti, og sa at jeg bare skulle sende det inn til komplett, så skulle dette ordnes, så skulle jeg få nytt kort!!!

 

Makan til service!!! Dette hadde jeg ikke trodd. Så ville bare drive litt god reklame for MSI. (Har overhodet ingen connection med de, what so ever).

 

Uansett, takk for all hjelp og forslag her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...