Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å finne gode mini maskiner?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på generielt, hvorfor finnes det så lav utvalgt av mini maskiner for pcbygger?

Slik jeg ser det har jeg følgene valg:

Intel NUC NUC5I5RYH Core i5-5250U,DDR3L SO-DIMM, M.2, 2.5" SATA, mHDMI,mDP, WiFi(ac), BT, Broadwell

Problemet med denne er man kan ikke bytte cpu når det kommer nyere modell.

Hovedkortet kan vel ikke oppgraderes, med mindre man kjøper på ebay.

Nå er heldigvis både intel nettverkskort og USB3 kort men vet ikke hvor rask dette er? Om det er raskeste på markedet, kan fint klare 900 mbit nedlasting og 400 MB\S gjennom USB 3.1. Slik den kunne klart å drivet: Samsung Portable SSD T1 1TB USB 3.0, up to 450MB/s, AES 256-bit encryption

Så har jeg:

Gigabyte GA-J1900N-D3V mini-ITX,Celeron J1900,DDR3-SODIMM,PCI,mPCIe,USB3.0,COM,2xGbLAN,VGA,DVI

Her er det ikke direkte mye CPU ytelse, førstnevne er nok mye bedre.

Selv om det mest optimale for fremtiden vil nok være i7 5600U da har jeg massevis av CPU kraft.

Men kraftigste jeg finner er:

Intel Next Unit of Computing Kit NUC5I7RYH - Core i7 5557U 3.1 GHz - 0 MB - 0 GB

Er den kraftig nok til mye nedlasting? Beste ville vært om man hadde USB 3.1 kontroller eventuelt 10 gigabit ethernet. Eller er det lurt å vente en stund med å kjøpe slik?

Tviler på cpu ytelse hjelper skylake veldig men med tanke på de andre tilkoblingsmulighetene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger ikke allverdens ytelse, skal kun brukes til nedlasting, og litt 4k filmavspilling, i tillegg til surfing etc.

Men det er jo en fordel den klarer ganske mye multitasking samtidig.

Egentlig tenkte jeg først på bærbar men siden jeg ikke finner laptop som er det slik jeg ønsker meg går det greit med mini PC også, så sant den er mulig å få med i pcbag.

Mac mini hadde fungert også, men vil foretrekke windows.

Lenke til kommentar

Du ber om en mikro-pc med støtte for 4K video. Selvfølgelig blir det støy og varme av en slik kombinasjon.

Kanskje en mini-ITX pc er tingen? For eksempel å bygge selv i en Cooler Master Elite 110.

Ellers så har du en video her som tar for seg Gigabyte Brix: 

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Min htpc kjører denne fattigdommen: https://prisguiden.no/produkt/amd-a6-6400k-178277

Sammen med 8gb ram og 64gb crucial m4. Funker fett. Den er lynrask i oppstart og streaming gjennom XBMC funker fett.

Filmene jeg streamer ligger som regel på 10-15gb. Streamer med ledning over vanlig gb-nettverk.

Kan dog ikke uttale meg om 4k. Men tror kanskje en slik i7 er litt mer enn det som trengs for slik bruk.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Blir vertfall ikke AMD, men det er ikke uaktuelt med brukt.

Fordel er nok hvis f.eks man kunne bygget noe med:

In Win BP671 Mini-ITX Sort Vifte: 1x 80mm Topp, TFX 250W PSU, mITX, 2x USB 3.0

Ønsker ikke noe større en det, beste ville vært om det var laptop CPU.

Og ikke støyer så voldsomt mye. Tror selv i7 blir kraftig og dyrt men slik blir det i så fall når man ikke kan bytte CPU.

Lenke til kommentar

Jeg anbefalte deg ikke AMD :)

Jeg bare illustrerer hvor lite man kan slippe unna med til slikt bruk. Som i mitt tilfelle gjør en CPU til 300kr den samme jobben som en CPU til mye mer. Oppgavene du gir CPU er rett og slett i krevende i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Vet noen hvorfor ikke det finnes f.eks i7-4870HQ for ITX hovedkort? Det er jo fysisk mulig å lage.

Men vet ikke om Intel har pantent på NUC så derfor får man ikke gode mini hovedkort med kraftig cpu.

Syns det er viktig den vertfall har PCI-E 16x eller bedre, siden da kunne jeg oppgradert til 10 gigabit ethernet eller USB 3.1 senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...