ExtremeGo Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Jeg avsluttet vgs i 2011 og har siden da gått i militæret og jobbet . Nå ønsker jeg å utvide kunnskapene mine og ta meg en utdanning . Jeg ser mange muligheter til dataingeniør, men jeg har bare P matte fra vgs og ikke fysikk . (Har GENS) Kan jeg kontakte kommunen for å søke de fagene på en vgs eller må jeg ta det privatist og betale for det ? Noen som vet? Er fysikk 1 , matte R1 og r2 vanskelig ? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Ja, du må ta fagene som privatist. Og ja, de er antakelig vanskelige med P-matte som bakgrunn, men ikke umulige å gjennomføre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 Alternativt kan du ta forkurs for ingeniørutdanning, det er år på høyskolen hvor du tar opp de fagene du trenger. når du har bestått det året kan du søke alle ingenør utdannelser i norske høgskoler og universiteter. Dessuten får du vel også fortrinn på skolen du tar forkurset. Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 Eller du kan ta sånn tresemesterordning, og da kommer du inn på studiet med bare generell studiekompetanse. HIN tilbyr dataingeniør (3 årig datateknikk) med tresemesterordning. Og etter det kan du ta 2 årig mastergrad innenfor det samme og bli sivilingeniør innenfor data. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 Som nevnt over er det mangen veier til "rom", selv har jeg tatt forkurs og vill absolutt anbefale det. De fleste må jobbe hardt dette året da det er mye info som skal inn på relativt kort tid. Husker første skoledag, da fikk vi kjenne på hvor hardt året kom til å bli da matematikk læreren presterte å si "halvparten av dere som sitter her i dag kommer til p droppe ut, halvparten av de som blir igjen kommer til å stryke på eksamen." Og det stemte forøvrig ganske godt. Ca halvparten stryker og gjennomsnittskarakteren er D. Så vêr forberedt på å jobbe hardt det første året, om du ikke er en av de som tar det veldig lett såklart. Lenke til kommentar
ExtremeGo Skrevet 10. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2015 Jeg er 23 år og har med årene syntes matte har blitt lettere og lettere så føler at dette gir meg utfordringer, men det er gøy ! Hvis jeg tar det privatist hva pleier prisene å ligge på og hvor lang tid ca ? Dette forkurset , er det noe man betaler for ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 som privatist ligger hver eksamen på 1000kr om du ikke har bestått faget du tar. og 2000kr om du skal forbedre et fag + lærematerialet. Hvor lang tid det tar avhenger 100% av deg selv, men du kan greie det på et halvt år om du er flink til å studere alene, og kan få til de forskjellige eksamenene på forskjellige dager. Andre, og kanskje enklere er som sagt et forkurs på høyskole/universitetet. Dette må du søke deg inn på, men er gratis inkludert eksamener, gratis lærer og man er på skolen likt alle andre studier, eneste man betaler for er bøker og annet materiale du trenger, men det gjelder også som privatist. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 som privatist ligger hver eksamen på 1000kr om du ikke har bestått faget du tar. og 2000kr om du skal forbedre et fag + lærematerialet. Hvor lang tid det tar avhenger 100% av deg selv, men du kan greie det på et halvt år om du er flink til å studere alene, og kan få til de forskjellige eksamenene på forskjellige dager. Andre, og kanskje enklere er som sagt et forkurs på høyskole/universitetet. Dette må du søke deg inn på, men er gratis inkludert eksamener, gratis lærer og man er på skolen likt alle andre studier, eneste man betaler for er bøker og annet materiale du trenger, men det gjelder også som privatist. Sannhet med modifikasjoner, en må ut med semesteravgift hver semester. Så blir en ja 1500 pr år. Fordelen med forkurs slik jeg ser det er at man får alle forelesninger på nett slik at man kan studere slik det passer for den enkelte. Men det er viktig med struktur. Jeg har tatt kun matematikk delen i år og har tatt alt over nett mens jeg har vert i full jobb. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 Ah ok, takk for rettelsen, glemte semesteravgiften. Har ikke kommet meg opp på det nivået enda så glemte den^^ Lenke til kommentar
ExtremeGo Skrevet 11. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2015 Prøver å komme meg inn på forkurs her I Bergen . Må bare finne meg en deltidsjobb . er det noen som er dataingeniør her på forumet ? Hva er forskjellen på sivil ingeniør og ingeniør? Lenke til kommentar
Myst Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Enkel sagt: "vanlig" bachelor i ingeniørfag, dvs. 3-årig studie, gir en grunnleggende kompetanse for studieretningen. Med ekstra 2 år fordyper man seg i faget og øker sjansene for flere jobber og høyere lønn. Kan lese mer detaljert her: http://www.studenttorget.no/index.php?show=3799&expand=3796,3799&artikkelid=9838 Litt gammel artikkel, men stoffet er fortsatt relevant. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Prøver å komme meg inn på forkurs her I Bergen . Må bare finne meg en deltidsjobb . er det noen som er dataingeniør her på forumet ? Hva er forskjellen på sivil ingeniør og ingeniør? "Sivilingeniør" er en beskyttet tittel. Du må ha en femårig utdannelse for å jalle deg sivilingeniør. "Ingeniør" er derimot ikke en beskyttet tittel. Hvem som helst kan kalle seg ingeniør uavhengig av utdannelse. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 (endret) Jeg mener at Fysikk 1, R1 og R2 ikke er vanskelig. Du trenger ikke jobbe mye for å få en 6'er (standpunkt), men nå elsker jeg disse fagene og jeg kan tenke meg at det er vanskeligere for deg å ta fagene når du har dårlig grunnlag (altså bare 1P og ikke 1T). Edit: Endret setningen, slik at mitt synspunkt som tydeligere fram. Beklager for det. Endret 11. mai 2015 av Sommerstund 1 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Prøver å komme meg inn på forkurs her I Bergen . Må bare finne meg en deltidsjobb . er det noen som er dataingeniør her på forumet ? Hva er forskjellen på sivil ingeniør og ingeniør? "Sivilingeniør" er en beskyttet tittel. Du må ha en femårig utdannelse for å jalle deg sivilingeniør. "Ingeniør" er derimot ikke en beskyttet tittel. Hvem som helst kan kalle seg ingeniør uavhengig av utdannelse. Jeg er ikke dataingeniør, men kjenner folk som er både informatiker og dataingeniør (høgskoleingeniør). Studerer du på høgskole som dataingeniør blir du høgskoleingeniør, dersom du går 5-årig ingeniørstudie på et universitet så blir du sivilingeniør (selvom denne tittelen ikke deles ut lenger). Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Det er vel konsistent med det jeg sa? "Høgskoleingeniør" er en vanlig betegnelse på de ingeniørene som har en bachelor i ingeniørfag mens man altså må ha en mastergrad for å kalle seg "sivilingeniør". Godkjent mastergrad kan man også få på enkelte høgskoler. Derimot trenger man ikke utdannelse for å kalle seg "ingeniør". Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Fysikk 1, R1 og R2 er ikke vanskelig. Du trenger ikke jobbe mye for å få en 6'er (standpunkt), men nå elsker jeg disse fagene og jeg kan tenke meg at det er vanskeligere for deg å ta fagene når du har dårlig grunnlag (altså bare 1P og ikke 1T). Om du faktisk var god i realfag ville du innse at selv om noe er lett for deg er ikke det ekvivalent med at det er lett for alle.. De aller fleste synes det å ta forkurs er vanskelig og krever arbeid. Det kan man jo lett se ut i fra statistikken til eksamen der rundt 50% stryker hvert år. Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 (endret) Fysikk 1, R1 og R2 er ikke vanskelig. Du trenger ikke jobbe mye for å få en 6'er (standpunkt), men nå elsker jeg disse fagene og jeg kan tenke meg at det er vanskeligere for deg å ta fagene når du har dårlig grunnlag (altså bare 1P og ikke 1T). Dette er bare tull og tøys. Hvis du er en teoretiker som er liker skole/teori, og er veldig interessert realfag, samt du lærer fort. Da er det kanskje lett. Dersom du er en praktiker som misliker skole/teori, og som ikke er så veldig interessert i realfag, da kan du få lærevansker. Har du lærevansker da vil det bli et helvete å komme igjennom R1, R2, og Fysikk 1. Ikke undervurder disse fagene. Endret 11. mai 2015 av Exxon Valdez Lenke til kommentar
Visum Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Fysikk 1, R1 og R2 er ikke vanskelig. Du trenger ikke jobbe mye for å få en 6'er (standpunkt), men nå elsker jeg disse fagene og jeg kan tenke meg at det er vanskeligere for deg å ta fagene når du har dårlig grunnlag (altså bare 1P og ikke 1T). Om du faktisk var god i realfag ville du innse at selv om noe er lett for deg er ikke det ekvivalent med at det er lett for alle.. De aller fleste synes det å ta forkurs er vanskelig og krever arbeid. Det kan man jo lett se ut i fra statistikken til eksamen der rundt 50% stryker hvert år. Du har rett, men det er fortsatt ikke vanskelig mener jeg. Jeg har også poengtert at TS har dårlig grunnlag, dermed kan matematikken oppfattes som vanskeligere. Det at mange stryker er ikke ekvivalent med at faget er vanskelig. Det kan være at elevene har dårligere kunnskap innenfor matematikk og at eksamen var middels vanskelig. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Fysikk 1, R1 og R2 er ikke vanskelig. Du trenger ikke jobbe mye for å få en 6'er (standpunkt), men nå elsker jeg disse fagene og jeg kan tenke meg at det er vanskeligere for deg å ta fagene når du har dårlig grunnlag (altså bare 1P og ikke 1T). Dette er bare tull og tøys. Hvis du er en teoretiker som er liker skole/teori, og er veldig interessert realfag, samt du lærer fort. Da er det kanskje lett. Dersom du er en praktiker som misliker skole/teori, og som ikke er så veldig interessert i realfag, da kan du få lærevansker. Har du lærevansker da vil det bli et helvete å komme igjennom R1, R2, og Fysikk 1. Ikke undervurder disse fagene. Det er akkurat det jeg har gitt uttrykk for. Faget er ikke vanskelig, men det kan være faktorer som kan spille inn som gjøre at faget kan bli oppfattet som vanskelig (som du har nevnt). Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Jeg mener at Fysikk 1, R1 og R2 ikke er vanskelig. Du trenger ikke jobbe mye for å få en 6'er (standpunkt), men nå elsker jeg disse fagene og jeg kan tenke meg at det er vanskeligere for deg å ta fagene når du har dårlig grunnlag (altså bare 1P og ikke 1T). Edit: Endret setningen, slik at mitt synspunkt som tydeligere fram. Beklager for det. "Du trenger ikke jobbe mye for å få en 6er(standpunkt)" Den var ny. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå