Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kan defekt skjerm kræsje pcen

Anbefalte innlegg

Hmm, okey. Fant andre med samme problem, der var det i store deler relatert til overopphetig på CPU.

Noe som kan gjøres er jo å kjøpe et nytt skjermkort og "prøve" det i noen dager og evt returnere det på garanti om det ikke fungerer etter planen.

Som du skrev tidligere så var jo skjermkortet til broren din stabilt i din maskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det er bare Steam-spill som kræsjer? Kan være noe galt med Steam-programvaren.. Installer det på nytt igjen, kanskje det hjelper. 

Men last ned Realtemp eller andre temp-programmer, og begynn å logge temperaturer. 

Kan også være interessant å finne en logger for spenninger i systemet. 

De systemkræsjene du har kan være både hardware og software-relatert. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Liten oppdatering.. 

Er en god stund siden jeg har spilt noe særlig, men nå har jeg kommet i gang igjen.

Det har kommet to nye drivere til skjermkortet, og får fortsatt krasj.

Siste krasjen, så kjørte jeg en god del dirt rally, så lasta jeg klar en bane, tok meg en tur på do, trykka play, så hang lyden seg, skjermen ble svart, pcen idlet litt før den startet på nytt.

På skjermen stod det "No signal".. Prøvde å flytte DVI kabelen over i den andre utgangen på skjermkortet, men ingenting der heller.

Etter pcen startet opp etter krasj gikk den jo til "Windows ble avsluttet på en uventet måte" elns skjermen.. Ikke at jeg fikk lest dette da skjermen min ikke ga noe bilde... Etter en stund startet den opp til windows... Fortsatt ikke noe bilde.

Tok derfor en svenskerestart og da kom pcen på med bilde på skjermen.
Skjermkort hovedkort og ram brikker er litt over ett år gamle, jeg lurer på om det kan være strømforsyningen som noen nevnte tidligere da den nærmer seg 8 år minst, lurer på om jeg kjøpte den for min første lærlinglønn..

Det er en Corsair ett eller annet 650W forsyning, var iallefall way mer enn jeg trengte til komponentene på den tiden...

Også fikk jeg inn skjermkort ytelse og temperatur på displayet i G15 tastaturet, tempen lå på 76ish grader under kjøring, og hadde ytelsen oppe i 95% ved noen anledninger uten tegn til stutter.

Gikk ut i menyen (flere spill) for å endre setup på bil, byttet fane i setup menyen, krasj....

Såeh noen som kan anbefale strømforsyning?

Lenke til kommentar

Prisforskjellen mellom 550-750 er ikke så stor at det gjør noe. En større strømforsyning jobber dessuten bedre da den får mindre belastning.

Nå er det ikke slik at ei veldig stor (les: overdimensjonert) jobber bedre enn ei mindre, mer passe dimensjonert strømforsyning. Når belastninga kommer under ca 1/4 så begynner virkningsgraden å falle, på samme måte som når belastninga overstiger ca 3/4 eller noe mer.

Lenke til kommentar

Prisforskjellen mellom 550-750 er ikke så stor at det gjør noe. En større strømforsyning jobber dessuten bedre da den får mindre belastning.

Nå er det ikke slik at ei veldig stor (les: overdimensjonert) jobber bedre enn ei mindre, mer passe dimensjonert strømforsyning. Når belastninga kommer under ca 1/4 så begynner virkningsgraden å falle, på samme måte som når belastninga overstiger ca 3/4 eller noe mer.

En underdimensjonert eller en akkurat passe strømforsyning vil begynne å hvine dersom man skulle tenke på overklokking av enten GPU eller CPU. Viften vil begynne å bli mere merkbar. Begge disse negative poengene forsvinner om man skulle kjøpe en litt større PSU enn planlagt. Dette gjelder spessielt for PSU'er der viften ikke starter før man når en viss last.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg putta i en Corsair CX750M i pcen. Gjorde seg med modulær forsyning, og øret mitt syns å høre en ekstra vifte..

Lurer derfor på om vifta på min gamle corsair forsyning har tatt kvelden slik at denne gikk varm i tide og utide.. Evt om den kanskje bare funket av og til.. Eller om det bare er at jeg tror jeg hører noe ekstra..

Neste skritt om det fortsetter får være å døtte i et nytt skjermkort.. Ikke hatt noen krasj på en liten stund men time will sjåvv..

Lenke til kommentar

Miniupdate.. Nå med ny psu så lagger spillet som bare pokker, går i slow motion omtrent.

Får besøk av en datakyndig kamerat i morgen som tar med seg sitt nvidia kort og sin psu.. Orker ikke å putte inn igjen min gamle ikke modulære psu i pcen på denne tiden av døgnet :p

Lenke til kommentar

Temperaturer ligger rundt 80 grader når kortet ligger å bæser på 98% i spill... Er nesten ny ssd disk, så tviler på den er problemet.

Må vel uansett ha nytt kort da det ligger så nært maks i spill.. :p

Krasjlogg fra siste krasjen.. Samme som alle de andre..

Lenke til kommentar

Er nesten ny ssd disk, så tviler på den er problemet.

Det trenger ikke å være SSD-en det er noe galt med, det kan være korrupt data eller ting som har fucket seg i driverinstallasjoner. Det kan lage mye kluss.

Bruker du denne maskinen nå? Eller er dette problemet uungåelig, at den krasjer ved oppstart?

Jeg synes det virker som GPU-relatert eller programvarerelatert. Har du fått sjekket om det fungerer bedre med et annet skjermkort?

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Den krasjer ved oppstart når jeg "kaldstarter" maskinen, men så sviver den greit når den starter opp igjen.

Sitter å skriver fra denne pcen nå..

Nettopp kjørt et par etapper i dirt rally uten no trøbbel *bank i bordet*

Han kameraten min kunne ikke kommet, så ikke fått testet med annet gfx kort, men testet jo med min bror sitt gtx680 for en stund tilbake og da fikk vi ikke fram noen krasj,, Tilfeldigheter eller ? We dont know..

Kan jo prøve å kjøpe et kort og benytte meg av angreretten om det ikke er issue ?

Har jo prøvd å reinnstallere drivere opptil flere ganger, kjørt sånn "cleaner" for å fjerne alle spor etter driver før reinstall etc..

Sorry litt grønn - er flinkere på bil enn pc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...