kilogram Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Fremtid for Kylix? Vi har hørt svært lite fra Borland angående Kylix den siste tiden. Ingen oppdateringer på et år, samt at Borland nå satser på .NET-teknologien med Delphi 8 for .NET, og mange lurer nå på om Kylix er dødt? Les artikkelen her Lenke til kommentar
Dino_ Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Jeg bekymrer meg ikke for om Kylix skulle bli borte, hos meg har det vært dødt i lange tide allerede. Borland gjorde faulto numero uno da dem valgte QT-biblioteker som eneste mulighet for grafikkbiblioteker, man får da som resultat at all software som bygges med Kylix må minst ha en 16Mb-fil fra TrollTech vedlagt for å fungere, dette kunne vært unngått dersom Borland hadde valgt GTK som base, da GTK`s biblioteker som regel følger med de fleste distroer. Det er også et problem for Kylix at det i første omgang var tiltenkt å være Delphi-kompatibelt, da Pascal fremdeles ikke regnes for å være et ekte programmerings-språk i Unix-milijøer, men fremdeles blir sett på som et "læremiddel". Min løsning da jeg skulle utforske Linux ble da Freepascal-kompilatoren (som forøvrig har sluppet beta1.9+ i disse dager) og Lazarus. Dette gir meg de verktøy jeg trenger, og jeg kan lage programvare i et miljø som jeg er vant med fra Delphi og TP, samt at pakkeavhengigheten for programvaren jeg utvikler er begrenset til kun få Mb som i de fleste tilfeller følger med den enkelte distro, noe som gjøre distribuering ut til sluttbruker vanvittig mye enklere. En tanke til slutt: Nå som Kylix muligens blir liggende død (iallefall til 2005, kansje for alltid) var det kansje på tide at Pascal-folket som ville ha et oppegående RAD-verktøy til linux kasta seg på å ga en liten hånd til Lazarus, som stadig har et lite stykke å gå før full Delphi-kompabilitet er oppnådd? kansje det neste dere kaster dere over og skriver om? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg