Gå til innhold

Remikse sanger

Lord-

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt til å begynne å remikse sanger. Er det noen her som driver med det? Hva slags utstyr er det jeg må ha? Må jeg kjøpe meg ett keyboard eller kan jeg bare laste ned ett program på pcen?

Takk på forhånd! 

Endret av Lord-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener det skal gå ganske fint å bare laste ned ett program og starte! Keyboard hjelper helt klart, men er ikke nødvendig. Av de programmene jeg har vært borti, har de alle mulighetene å spille noter med tastaturet. Har ikke drevet så altfor mye med musikk selv, men kan egentlig anbefale Fruity Loops. Tror de har gratis demo, du kan jo sjekke det ut. :)

Lenke til kommentar

Keyboard er veldig greit, er herk å måtte legge inn akkorder en tone av gangen osv. 

Av programmer så har jeg ikke så mye erfaring, men har selv lekt litt med Ableton som er et utrolig greit program. De har 30 dagers prøveperiode på Live 9. Ganske intuitivt, mange guides på youtube osv. Går an å laste ned det og se om det er for deg før du evt investerer tungt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hei!

Har tenkt til å begynne å remikse sanger. Er det noen her som driver med det? Hva slags utstyr er det jeg må ha? Må jeg kjøpe meg ett keyboard eller kan jeg bare laste ned ett program på pcen?

Takk på forhånd! 

Jeg begynte med elektronisk musikk for et år siden. Kan forsåvidt følge den utviklingen her. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1637318  

Jeg har remikset litt med cd, lp, mp3, virtual dj, traktor, loopbox osv. Typisk dj miksing. 

Å remikse i et DAW(ableton, frutiloops, cubase osv) blir noe helt annet.

Det finns forskjellige grader av remiksing. Jeg vet ikke helt hva du er ute etter.

For musikalsk frihet anbefaler jeg et DAW og keyboard. Jeg hadde ikke fokusert så mye på akkurat remixing i begynnelsen. Du må lære deg programvaren. Hvordan man bygger opp og lager musikk. Finne lyder og stiler du liker. På en skikkelig remix har du lagd hele låta på nytt.

Utfordringen er ofte å finne en helt ren vokal(acapella) som man kan herje med. Dette er også noe man kan prøve å "extracte" selv ved å speile en låt opp mot instrumentalen e.l. Det kan ligge vanvittig mye jobb i en remix.

Jeg leker en del med acapellas fordi jeg savner egne vokaler. Pleier å ta helt av her i helgene og jeg ler mye. Remixer er ikke noe jeg fokuserer på, men jeg får litt lyst. Av og til så passer det merkligste.

Hørte limp bizkit - break stuff på radioen på lørdag. Telte den til 110 BPM aktig og måtte bare prøve noe hysterisk siden jeg hadde masse rockere på besøk :p Acapellaen fant jeg på google uten mye mas.

Anbefaler Cubase 7.5 eller høyere fordi det er det eneste jeg kjenner til. Chord funksjonen er morsom og noob friendly. Har også et pent brukt Midi keyboard til salgs. Nektar Panorama P4. 1200,-.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ikke for å virke som en ekspert på remix av låter, noe jeg absolutt ikke er, er heller ikke fan av konseptet.

men poenget er ikke å dra ut vokalen fra noe og lage en ny låt, det er ikke remixing.

for og ta metall som et eksempel, siden det var det du gjorde:

man må beholde en viss prosent av orgnial låten, så det faktisk er kjenskap til den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...