Gå til innhold

Jakt med luft gevær


Anbefalte innlegg

Jeg skal ut og jakte, men mangler desverre våpen lisens på et våpen, så jeg må jakte med luft gevær.  Jeg vil ikke gjøre store skader på dyrt før det dør så jeg spør dere om dere vet om  et våpen  som  jeg kan kjøpe uten lisens som kan drepe et dyr på størrelse med en hjort?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet er det forbudt å bruke luftgevær til å prøve å drepe dyr.

 

Det finnes absolutt luftgevær som kan felle en hjort så forbudet er litt ulogisk, men i Norge er det kun blink som gjelder  :)

 

De vil vel unngå at folk skyter på hjort med caliber 0.177...

Lenke til kommentar

Du bryter nok av lover dersom du reiser ut på jakt slik du forestiller det.

 

Viltloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-29-38#KAPITTEL_6

§ 19. (human jakt)
Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

 

§ 20. (bruk av våpen under jakt)
Til felling av vilt under jakt kan bare brukes skytevåpen med ladning av krutt.

 

Vidare:

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst:

 

§ 8.Obligatorisk jegerprøve
Alle personer som har fylt 16 år og som ikke er registrert i Jegerregisteret, skal før jakt, felling eller fangst utøves ha bestått jegerprøve i henhold til denne forskrift, studieplan og instruks om innhold og gjennomføring av jegerprøven fastsatt av Miljødirektoratet.
Jegerprøven består av et obligatorisk kurs og en elektronisk eksamen.
Jegerprøveeksamen kan avlegges fra og med det kalenderåret jegerprøvekandidaten fyller 14 år.
Personer som er fast bosatt i utlandet trenger ikke avlegge jegerprøve dersom de kan dokumentere at de fyller vilkårene for å drive tilsvarende jakt i sitt bopelsland.

 

 

§ 15.Våpen under jakt og felling
Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.
Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.
Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.
Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.
Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

 

§ 16.Krav til rifleammunisjon
Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:
a) For ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.
b) For ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.
Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

 

Her er bare et lite utsnitt av lover du bryter ved å jakte på storvilt uten 1) egnet våpen, 2) jegerprøve (og mest sannsynlig uten jegeravgift), 3) uten tilstrekkelig ammunisjon - noe som gjør at du bryter loven om at jakt skal utøves på en mest human og etisk måte. 

 

Skaff deg jegerprøven. Kjøp deg egnet våpen og tilhørende egnet ammunisjon. Skal du jakte storvilt, ta skyteprøven. Skaff deg terreng med fellingsløyver og ha avtale om ettersøk. Først da kan du jakte lovlig. Jakt med luftvåpen er ikke tillatt i det hele tatt her i Norge. Med luftgeværene du får kjøpt her i Norge, er det tilnærmet umulig å drepe en hjort. Det går kanskje hvis du har pipen rett inn i hodeskallen, men det er ikke sikkert at kulen i det hele tatt går inn til hjernen. 

 

Når man foreslår å reise på jakt med luftgevær, sier det meg at man på langt nær har den kunnskapen og innsikten som trengs om våpen, ammunisjon og lover og regler for å kunne jakte på en human og etisk god måte. Spør enhver erfaren jeger dette spørsmålet, så kan jeg garantere at han sperrer opp øynene.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

 

Skaff deg jegerprøven. Kjøp deg egnet våpen og tilhørende egnet ammunisjon. Skal du jakte storvilt, ta skyteprøven. Skaff deg terreng med fellingsløyver og ha avtale om ettersøk. Først da kan du jakte lovlig. Jakt med luftvåpen er ikke tillatt i det hele tatt her i Norge. Med luftgeværene du får kjøpt her i Norge, er det tilnærmet umulig å drepe en hjort. Det går kanskje hvis du har pipen rett inn i hodeskallen, men det er ikke sikkert at kulen i det hele tatt går inn til hjernen. 

 

Når man foreslår å reise på jakt med luftgevær, sier det meg at man på langt nær har den kunnskapen og innsikten som trengs om våpen, ammunisjon og lover og regler for å kunne jakte på en human og etisk god måte. Spør enhver erfaren jeger dette spørsmålet, så kan jeg garantere at han sperrer opp øynene.

 

 

:::::::::::::::::::::

jeg kan desverre ikke få bestått jegerprøven og dermed få tak i et skikkelig våpen pga psykiske problemer i fortiden, så jakting med luft våpen er det enete alternativet for meg, dessverre for dyret, men jeg må ha mat.....

Lenke til kommentar

jeg kan desverre ikke få bestått jegerprøven og dermed få tak i et skikkelig våpen pga psykiske problemer i fortiden, så jakting med luft våpen er det enete alternativet for meg, dessverre for dyret, men jeg må ha mat.....

Du kan ta jegerprøven selv om du har hatt psykiske problem tidligere. Ingen sjekker hva du har vært borti tidligere der. Det er opp til politimesteren om du kan kjøpe eget våpen når du søker. Prat med legen din.

jeg viste ikke at det er ulovlig med luftvåpen, men hvordan ellers skal skal jeg drepe dyret???

Enkelt svar, du kan ikke drepe dyret. Hvis man prøver, kan jeg nærmest garantere skadeskyting selv med perfekt treff. Hvis det er helt umulig for deg å skaffe egnet våpen, anbefaler jeg butikken for mat. Med tanke på holdningen din til jakt og dyrevelferd, så anbefaler jeg deg å egentlig bli hjemme. Endret av Quote
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Skaff deg en jobb om du må bryte loven og la dyr lide for at du skal ha mat....

 det er ikke bare bare å få seg en joob... har du noe jobb til meg???

 

 

 

Finnes jobber overalt om en bare vil jobbe :)

 

 

jo da men  la oss se på det i en annen rettning en det normale. den norske stat (og hvilke som hels annen stat) er er dannet slik at alle skal leve i et samfun, men ikke alle mennsker er laget slik at de passer i et samfun. så hva skal de gjøre????

Endret av hjelpppppp
Lenke til kommentar

jeg kan desverre ikke få bestått jegerprøven og dermed få tak i et skikkelig våpen pga psykiske problemer i fortiden, så jakting med luft våpen er det enete alternativet for meg, dessverre for dyret, men jeg må ha mat.....

 

Om du ikke har mat, så anbefaler jeg deg til å fiske. Eller så kan du leite etter utgåtte varer på Kiwi. Det er bare tragisk at ett dyr må lide bare fordi du må ha mat. Vi lever ikke i steinalderen og for de fleste er det å jakte en hobby. 

Endret av Lord-
Lenke til kommentar

Du skal ikke på jakt. Du skal på NAV. Der legger du frem situasjonen din.

 

Om du på død og liv MÅ jakte ( :ph34r: ) anbefaler jeg deg å jakte på nykastet mat i containeren bak dagligvaren. Vanvittig mye mat som går til spille der.

 

Og om du er så langt ute at du må ha en jobb for å få deg mat (igjen, NAV) kan du reise på bygda og prøve deg som avløser på gård. Jeg kan nesten garantere deg jobb.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du skal ikke på jakt. Du skal på NAV. Der legger du frem situasjonen din.

 

Om du på død og liv MÅ jakte ( :ph34r: ) anbefaler jeg deg å jakte på nykastet mat i containeren bak dagligvaren. Vanvittig mye mat som går til spille der.

 

Og om du er så langt ute at du må ha en jobb for å få deg mat (igjen, NAV) kan du reise på bygda og prøve deg som avløser på gård. Jeg kan nesten garantere deg jobb.

joda jeg er dessverre på nav for tiden, men de 10.000 kr jeg får i måneden er kun nok til leilighet, og kansje 1 uke med mat, men de resterende 3 ukene har jeg lite/ingen mat. så da får jeg fortsette å leve på kriminalitet for å overleve..

 

 

 

 

jeg kan desverre ikke få bestått jegerprøven og dermed få tak i et skikkelig våpen pga psykiske problemer i fortiden, så jakting med luft våpen er det enete alternativet for meg, dessverre for dyret, men jeg må ha mat.....

 

Om du ikke har mat, så anbefaler jeg deg til å fiske. Eller så kan du leite etter utgåtte varer på Kiwi. Det er bare tragisk at ett dyr må lide bare fordi du må ha mat. Vi lever ikke i steinalderen og for de fleste er det å jakte en hobby. 

 

 

det var ikke mer en 200 år(kansje 400) siden vi jaktet med pil og bue for å drepe dyr ikke stein alderen!

Endret av hjelpppppp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...