Einar99 Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Tente å kjøpe meg ein ny laptop. Den er tenkt brukt til det vanlige; surfing, film (gjerne koblet til tv), musikk pluss spille spill som football manager, Europa universalis, men også i ny og ne mer grafikkrevende spill. Det er ønskelig at den holder noenlunde greit 3års tid. Har kikket litt rundt og tenkte for eksempel denne burde være grei: https://www.komplett.no/lenovo-y50-70-156-uhd/817330lenovo y50 Jeg har egentlig ikke peiling, men denne burde vel gjøre susen? Eller er det bedre alternativ der ute? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 (endret) Jeg syns Asus G551JM/Asus N551JM er greie maskiner i denne prisklassen. Du får gode MATTE IPS skjermer, fornuftig støynivå, og CPU ytelse som ikke er sperret i bios - man får full turbo ytelse, dvs opp til 3.5GHz, men typisk så er CPU hastighet 3.3GHz ved spilling siden flere kjerner belastes samtidig. På den negative siden kan jeg nevne at høyttalerene ikke er å skryte av, samt at på min maskin føles pekeplaten ørlite løs, men muligens det kun gjelder min maskin. Lenovo Y50 er også gode maskiner med meget gode høyttalere, UHD skjermene er greie (dog blanke som er svært reflektive i lyskilder/utendørs), FullHD utgavene av Y50 bør du styre unna, da lenovo bruker svært dårlige fullhd skjermer. CPU er begrenset i bios til basisfrekvens under belastning, dvs turbo er avskrudd og CPU frekvens max 2.5GHz ved spilling, verdt å ta med i beregningen. Endret 9. mai 2015 av OC-Freak Lenke til kommentar
Einar99 Skrevet 11. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2015 Jeg syns Asus G551JM/Asus N551JM er greie maskiner i denne prisklassen. Du får gode MATTE IPS skjermer, fornuftig støynivå, og CPU ytelse som ikke er sperret i bios - man får full turbo ytelse, dvs opp til 3.5GHz, men typisk så er CPU hastighet 3.3GHz ved spilling siden flere kjerner belastes samtidig. På den negative siden kan jeg nevne at høyttalerene ikke er å skryte av, samt at på min maskin føles pekeplaten ørlite løs, men muligens det kun gjelder min maskin. Lenovo Y50 er også gode maskiner med meget gode høyttalere, UHD skjermene er greie (dog blanke som er svært reflektive i lyskilder/utendørs), FullHD utgavene av Y50 bør du styre unna, da lenovo bruker svært dårlige fullhd skjermer. CPU er begrenset i bios til basisfrekvens under belastning, dvs turbo er avskrudd og CPU frekvens max 2.5GHz ved spilling, verdt å ta med i beregningen. Takk for gode svar. Å ikke få brukt turbo ved høy belastning hørres ikke bra ut. Vil det være veldig merkbart ved spilling etc.? Har sett etter g551, men virker som jeg må opp noen tusen for å slippe hdd. Finner generelt få versjoner hos komplett, netonnet osv. Nå har komplett denne versjonen av y50 på tilbud: https://www.komplett.no/lenovo-y50-70-156-full-hd/824480 Men dette er jo da med den TN-skjermen som visstnok skal være så dårlig. Noen med erfaringer med hvor dårlig den er er? Er den helt ubrukelig eller bare dårlig sammenlignet dyrere ips-skjermer. Jeg er tross alt ikke så inne i det, så ville jeg reagert på skjermen om jeg ikke allerede hadde lest at den ikke er så bra? Er det verdt å betale 2-3000 mer for laptop med bedre skjerm, men som ellers er relativt lik? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Jeg har hatt Lenovo Y50 ( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1620635 ) og skjermen er blant de aller dårligste fullhd skjermene jeg har vært borti. Men Lenovo Y50 er ca uslåelig på pris, spesielt med komplett sitt tilbud. Du vil nok merke mangelen av turbo boost i de tyngste spillene på CPU fronten, men i hovedsak er det fremdeles Nvidia GTX860M som er "flaskehalsen" spillmessig, ikke CPU. Jeg har byttet HDD på min Asus 551JM til en 512Gb SSD, er lett på asus 551JM å bytte HDD/minne/wifi. I motsetning til lenovo y50 som ikke har noen deler lett tilgjengelig for bytte. Lenke til kommentar
vbreie Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Dette var ganske kjekk lesing siden jeg og har vurdert den Lenovoen litt. Og da spesielt opp mot nettopp Asus. Jeg skal drive med ganske tung bildebehandling, 1-2gb photoshop filer, så trenger så mye ytelse som mulig. Ble anbefalt en ASUS i tråden min her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1665369 Men var innom noen forhandlere i dag og kikket og da ble jeg veldig sterkt frarådet å kjøpe Asus.De sa det faktisk litt slik som at en kunne kjøpe alt annet, bare ikke Asus. De hadde hatt så mye tull med de maskinene at de hadde til og med sluttet å føre de. Er det noe i det, eller kan det bare være selgerne i den butikken? Jeg får jo og en liten skepsis til ting som virker som opplagte prisvinnere.. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 (endret) Hva de tenker på kan jeg bare spekulere i, men kan nok si at kvalitetskontrollen til asus ikke er allverdens. Er av og til småfeil på maskinene jeg har mottatt, slik som f.eks en tast på tastaturet som ikke er helt perfekt flatt montert, lyslekkasje rundt skjerm pga for hardt trykk mot skjermen under montering av maskinen, touchpad som er ørlite skjevt montert osv. Maskinene fungerer fremdeles fint, men dette gir likevel et inntrykk av at kvalitskontrollen ikke er allvederdens. Lenovo på den annen side har gitt meg ett inntrykk av generelt god kvalitetskontroll. Likevel vil jeg fremdeles valgt asus 551JM over Y50 pga LANGT bedre skjerm og bedre ytelse, men jeg ville passet på å bestille fra en plass der jeg evt kunne benytte angreretten om jeg skulle få en maskin med en feil som har sluppet forbi kvalitetskontrollen. Ville aldri vurdert y50 til bildebehandling ihvertfall. Edit, PCWorld har sett på kvalitet på laptopper, og ikke uventet ligger Apple øverst, noe som vel må forventes med den prislappen de har, pluss at de ikke har noen billigmodeller med lav byggekvalitet som kan dra ned. Asus kommer på andreplass kvalitetsmessig, som faktisk var overraskende for mine del. Endret 13. mai 2015 av OC-Freak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå