bitcowboy Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Hei alle, bare en tanke ... Jeg har jo forstått at dette forumet er for å diskutere og for å få hjelp. Det som virkelig irriterer meg at det mange spørsmål som etterlyser fakta besvares med "meninger". Det hender også gjerne at når 2 deltakere svarer forskjellig på et spørsmål at de 2 nesten begynner å "krangle" om hva som er det riktige svaret. Det som fullstendig blir bortglemt er stakkar'n som har stillt spørsmålet og fortsatt ikke har fått noe fornuftig svar eller er enda mere forvirret. Det som hadde vært en mulighet for å forbedre "kvaliteten" på innleggene hadde vært et "rating-system" hvor vedkommende som får svar kan bedømme relevans av svarene, eventuellt om tipset hjalp / løste problemstillingen. Jeg går ut i fra at forumet på hw.no får sitt rykte av kvalitet i steden for kvalitet. Noen meninger om dette? Lenke til kommentar
TonyMontana Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 En god tanke, men spørs korleis det er å utføre det i praksis. Lenke til kommentar
KT400 Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Jeg går ut i fra at forumet på hw.no får sitt rykte av kvalitet i steden for kvalitet. Regner med at du mente "kvalitet i stedet for kvantitet"... Jeg syns det er en god ide du kommer med her. I tilfeller der brukere kommer med sprikende svar, kunne det være greit å kunne se på "ratingen" (troverdigheten?) til hver enkelt som kommer med råd. Men for at et slikt system skal kunne fungere, MÅ brukerne (oss selv) ta seg til til å gi "karakter" til hverandre...... Slik jeg bedømmer det, er det usikkert om dette kan/vil fungere i praksis. Dersom du leser gjennom innleggene på forumet ser du at det er veldig skjelden at trådstarter gir tilbakemelding om rådene som ble gitt løste problemet eller ikke. På bakgrunn av dette tror jeg heller ikke at man uten videre kan forvente at noen "rating" gis. Og man trenger tross alt mange ratinger for å kunne gi et troverdig bilde av kunnskapen til hver enkelt. Forskjellige problemstillinger vil også dukke opp: Hva om en gruppe medlemmer f.eks. bestemmer seg for å start en "svertekampanje" mot andre medlemmer.. Eller at kamerater "rater" hverandre opp ? Hva med selve ratingsystemet, da. Skal "ratingen" avgis anonymt, eller skal det være et åpent system slik at brukerne lett kan bli satt opp mot hverandre. Det er også mange andre tilfeller som kan slå uheldig ut med et slikt system. Et annet alternativ er at moderatorene får denne oppgaven, men det er også mange åpenbare grunner til at dette heller ikke er noen ideell løsning. Men vi får se hva andre mener. Det kan jo hende at det finnes en enklere løsning enn det jeg klarer å se. Lenke til kommentar
ronndi Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 amazon bruker et system der lesere kan gi beskjed om et innlegg var nyttige for dem, og innleggene blir da ranket etter dette. Virker som et ok system da man også slipper direkte negativ karaktegiving. :ide: Lenke til kommentar
jokki Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Har ikke regagert noe særligt på kvaliteten i inleggene. Emne navnet ergrer meg mye mer!. Utrolig mye dårlig kvalitet på topic for det meste. eks. hjelp!!!!!!!,agp,messenger osv. Hva i Fa@n trenger de hjelp til? Lenke til kommentar
TonyMontana Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Har ikke regagert noe særligt på kvaliteten i inleggene.Emne navet ergrer meg mye mer!. Utrolig mye dårlig kvalitet på topic for det meste. eks. hjelp!!!!!!!,agp,messenger osv. Hva i Fa@n trenger de hjelp til? Er helt enig med deg.... Kan ikkje fatte kva som er så vanskelig med å lage en brukandes topic, det er vel ikkje så mange ekstra kalorier som må til kan eg tenke meg. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Et annet alternativ er at moderatorene får denne oppgaven, men det er også mange åpenbare grunner til at dette heller ikke er noen ideell løsning. Tror no moderatorene har nok å gjøre. Noe slikt som nevnt over liknende amazon sin del kunne vært en ide. Kunne eventuelt gitt bare moderatore tilgang til å rate negativt når noen har brutt mot rettnigslinjene og slikt. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Jeg synes nå at en god diskusjon bare frsiker opp hverdagen! Hvis den som leser dette blir forvirret kan han vel bare vente til diskusjonen er over og lese svaret? Eller så kan han vel lese hva som blir sagt, lære av det og bli klokere? Skjønner ikke hvorfor det ikke finnes folm her som ikke takler å lese andres poster med mindre det er: "Svaret er 4." og så skal alle andre bare stikke vekk og gjemme seg? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Enig at det hadde vært kjekt med en rating basert på FAGLIG INNHOLD i innleggene til folk som svarer på inleggene fra trådstarter. Det forutsetter nok at trådstarter er høflig nok til å rate. Synes også det er god oppførsel at den som spør om noe vender tilbake til tråden og takker de som har kommet med nyttige svar. På den annen side burde det være mulig for de som svarer å rate trådstarter negativt dersom han ikke informerer om noen av svarene faktsik hjalp. Likeledes burde det være mulig å rate negativt om topic er dårlig eller postet i feil forum. Rating burde ikke være i de forumene som er "offtopic". En videre utvidelse kan være at man har en rating pr. person pr. forum. Slik at f.x. en som har vært flik til å komme med nyttig informasjon i netverks forum, men har slengt mye sarkasme om windows i windows forumet fortsatt holder sin "troverdighet" i netverks forumet. Dermed kan også en som startet en tråd for å spørre om noe spesielt, men hvor tråden ente med 100 offtopic poster, få listet opp svar fra de "mest troverdige" personene, og slippe å lese igjennom masse drit. For at useriøse personer ikke skal rate seg og sine kamerater høyt, bør en moderator kunne gå inn fjerne muligheten for disse personene til å rate andre. (Problemet da er vel at de bare oppretter et nytt brukernavn...) -pg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-gjmTLx Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Støtter et evt. ratingsystem med varmt hjerte. Altfor mye av det som blir postet på dette forumet er unyttig informasjon og løse meninger, dette gjelder forøvrig BÅDE topic's og svar. Det nevnes at det skal/bør være rom for diskusjoner, noe jeg absolutt jeg er enig i, men veldig mye av det som foregår på forumet her virker som barnslig krangling mellom intetanende unger, og altfor ofte avviker disse kranglene med trådstarters intensjoner. Diskusjoner/krangler av dette slaget er jeg overbevist om kan foregå i et mer passende medium f.eks. mirc, messenger o.l. Lange diskusjoner utenom tema har absolutt ingenting i et seriøst forum å gjøre. Saklige diskusjoner derimot må aksepteres så lenge det er i samsvar med trådens tema, og er for min del kjærkomment lesestoff, da det ofte er under diskusjoner at noen som faktisk KAN det de snakker om fremlegger de korrekte fakta ang. tema. Synes dette er noe styret bør se nærmere på, og undersøke hvilke alternative løsninger som kan benyttes i dette henseende, da vi alle mest sannsynlig vil oppnå det samme målet - et kvalitativt forum! Det er på tide at man heller får anseelse for faktiske svar enn hvor mange unyttige poster man har. For mitt eget vedkommende har jeg vært medlem av forumet her i godt over to år nå, og har fortsatt et stykke igjen til 50 poster. Noe som jo tilsier at jeg holder heller kjeft enn å buse ut med første og beste som faller inn i skallen på meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå