Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen skrur seg helt av under gaming


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Helt plutselig etter 35 min med CS GO spilling så skrudde PC'en seg av. Har skjedd 1 gang tidligere for kanskje 5 dager siden, og da tror jeg det var pga varme. Fikset dette ved å koble i en 200 mm vifte på toppen av kabinettet. Etter at det skjedde idag, så koblet jeg i et par eksta vifter i pc'en og tenkte med engang at det var det samme problemet, men CPU og GPU er bare på ca 40 grader, og det er den stabilt ellers også. Etter at den skrur seg helt av får jeg ikke startet den på et par min, før den starter av seg selv. lyser på musa, men ingen bilde og heller ikke noe lys på tastaturet. Resetter den, også starter den som normalt. Kræsjer etter et par min inne på CS igjen. Latt den bare stå på uten å åpne CS nå de siste 5 minuttene, og den skrur seg ikke av.

 

Kjøpte meg GTX 960 og en 120 GB EVO SSD som jeg innstallerte forrige mandag. Noen tanker på hva det kan være som får PC'en til å bare skru seg helt av?

 

  • MOBO: Asus m4a78t-e
  • CPU: QuadCore AMD Phenom II X4 Black Edition 965, 3400 MHz
  • RAM: 6 GB Corsair (1333 mh/z sikkert)
  • Har 2.5 TB lagring, og 120 gb SSD hvor OS og spill ligger
  • GPU: MSI GTX 960
  • PSU: Corsair CX 650M, 650W
  • OS: W 8.1

 

Virker det som et software issue eller er det noe hardware problemer?

 

Setter stor pris på svar!

MvH Bjarte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som et hardware problem, men skjønner ikke hvordan det kan være PSU, 650W bør være nok til dette her. Gjorde litt research før jeg kjøpte 970. (Signaturen min er oppdatert før jeg faktisk får GPUen og RAM.)
 
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2328977/overclocked-4690k-msi-gtx-970-power.html- Her for eksempel, må i så fall være kvaliteten på PSU. Kan ikke forstå noe annet.

Endret av Hårek
Fjernet unødig sitering
Lenke til kommentar

Man kan ikke se bort fra at gtx960 halter hovedkortet muligens relatert til sin signalering pci-e 3.0 hdmi 2.0 HDCP 2.2.

Mener jeg leste tilbake at det var noe hovedkort problemer med 970 grunnet pci mode svitsjing som ble løst med endring i vga kortest bios.

M4a78t-E er tross alt et gammelt kort /og brikkesett (kortet fra omkring 2009) og støtter kanskje ikke akkurat dette grafikkortet godt nok.

 

Er det noe i buss signalering operativ systemet eller hovedkortet ikke er med på går det ofte i forced shutdown.

Bare prøv å lage vakkel med en sata kabel så ser man det.

Lenke til kommentar

Tenkte kanskje at det var noe med PSU'en, men den blir ikke spesielt varm den heller, men kan selvfølgelig være defekt. Sjekker temps nå, fyrer opp CS og ser om den bare skrur seg av igjen.

 

Det med GPU'en og HK'et forsto jeg ikke helt, men er som du nevner et eldre kort og kan være en kræsj mellom det nye og det gamle. Isåfall ganske kjedelig, ettersom jeg ikke har råd til nytt HK, CPU, RAM og PSU. Som jeg kommer til å kjøpe når jeg først skal oppgradere.

 

Virker som det er mange muligheter, og at alle er enige om at det er hardware relatert. Noen tanker på hvordan jeg kan feilsøke dette bedre?

Lenke til kommentar

Sjekket nå tempraturen mens jeg spilte. Hadde alle tempraturene oppe på monitor nr 2, og etter 15 min med CS spilling skrudde den seg av. Det var da 45 gr på CPU og 50 gr på GPU, som ikke skal være noe problem. Tenkte derfor at det kunne være GPU'en som var problemet, så koblet opp til det gamle HD4870 kortet, og mens jeg satt å skreiv svar til dere her så skrudde den seg av igjen.
 

Noe sier meg at PSU'en er defekt, og derfor klar for et bytte. Selv om den bare er sånn 1.5 år gammel. Er dere enige at det virker som en defekt PSU?

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar

Det er noe med hovedkortets håndtering av gtx900 serie på uefi nivå i bios.

Det var Dell XPS 8700 brukere som ikke kunne bruke nvidia 900 kort på flere måneder.

http://en.community.dell.com/support-forums/desktop/f/3515/t/19611037

 

Så selv om det i teorien skal funke out of the box å slenge et pcie 3.0 kort inn i et eldre hovedkort er det ikke alltid slik dessverre.

Om det er hovedkortet som sliter hos der er vanskelig å si. Eneste jeg påpeker er at man ikke kan utelate det.

 

For some odd reason, that motherboard with the older AMI based bios does not like pci-e 3.0 gpu's that same board using the more up to date uefi based bios tends work fine. Looking further into it TC's only shot is to find the bios update for his board using his old gpu or onboard gpu then try using his new cpu.

http://www.gamespot.com/forums/pc-mac-linux-society-1000004/evga-gtx-970-installation-problem-31749733/

Jeg aner ikke gyldigheten av dette utsagnet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Men det ble forced shutdown selv ved bruk av den gamle GPU'en. Dette som får meg til å tenke mer i banene defekt PSU. For jeg har jo brukt det nye skjermkortet siden mandag uten særlige problemer, også hatt noen gaming sessions på flere timer med det kortet og det gamle HK. Så ville det virkelig plutselig blitt et problem, skulle liksom tro at dette hadde vært et problem fra starten av i så fall?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...