Gå til innhold

Hvorfor er vesten overlegen?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lenge vært interessert i hvorfor vesten har blitt så overlegen de siste århundrene på så mange områder i forhold til Afrika, Sør-Amerika, deler av Øst-Europa og deler av Asia. Alle disse områdene har hatt sine glansperioder (Egypt (skriftspråk, pyramider), Maya osv.), men i dag er de langt bak teknologisk, politisk og økonomisk.

 

Vesten er overlegen teknologisk med Silicon Valley som styrer det meste av IT-industrien i verden, og det teknologiske inovasjonsnivået er bare generelt høyere i vesten. Vesten er også politisk overlegen ved at de fleste vestlige land er demokratiske og veldig stabile, har ytringsfrihet, religionsfrihet og generelt en veldig rettferdig og god rettsikkerhet i større grad enn resten av verden. Økonomien i vesten er også mye bedre enn i resten av verden ved at vi tjener mer, har mindre fattigdom og er generelt høyere på maslows behovspyramide enn resten av verden.

 

Jeg har lest endel på internett om diverse grunner og det de fleste peker på er penger, kolonier og industrielle revolusjon.

 

For å ta penger først; hvor kom pengene fra? Afrika har mye bedre forutsetninger enn Europa til å bli rike når man tenker på mengden diamanter, bananer, kaffe, mineraler og generell tilgang på råvarer. Midt-østen har enorme mengder olje i forhold til vesten, men det har heller ikke hjulpet dem.

 

Det er kanskje en selvfølge at kolonier har hjulpet vesten med penger og råvarer osv., men det finnes også land vesten som ikke hadde kolonier og som selv ble kolonisert slik som Canada. Og Canada er i dag et rikt og politisk stabilt land. Man har også land slik som Norge som ikke har hatt noen kolonier, men som selv var under på svenskene og danskene, men som likevel har greid seg bra selv før oljen begynte å gjøre forskjell. Man har også land i Afrika som ikke ble kolonisert, men som i dag er totalt lovløst og kaotisk.

 

Den industrielle revolusjon har sikkert også hjulpet endel, men hva er grunnen til at den ikke spredde seg til Afrika og Midt-Østen, men at den spredde seg til Russland og Tyskland?

 

Jeg tenker også på USA og hvorfor USA har blitt så enormt mektig etter først verdenskrig i forhold til Europa og resten av vesten?

 

PS: Innholdet i innlegget er ikke kildebasert og kan innholde faktafeil, har bare skrevet det slik jeg oppfatter det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler å lese "Guns, germs and steel" av Jared Diamond. Han har noen interessante perspektiv på de spørsmålene.

Jeg leste den for to uker siden. Han har en del gode poeng, men boken er langt fra fri for tolkninger og fakta feil.

Ha skriver forresten grusomt nedlatende som om vi som leser boken  ikke kan noe som helst om noen ting. Han begynner for eksempel. med "Nå skal  vi, les jeg, se på, les jeg skal belære dere...

Lenke til kommentar

For å ta penger først; hvor kom pengene fra? Afrika har mye bedre forutsetninger enn Europa til å bli rike når man tenker på mengden diamanter, bananer, kaffe, mineraler og generell tilgang på råvarer. Midt-østen har enorme mengder olje i forhold til vesten, men det har heller ikke hjulpet dem.

England og Nederland var flinke til bygge seg opp økonomisk. De opprettet de første handelskomponiene i Sørøst-Asia. Mye av pengene fikk England og Nederland fra handelen, og etterhvert som et resultat av trekanthandelen mellom Europa, Afrika og de Østindiske øyene. Spania og Portugal delte Sør-Amerika i to (Tordesillas-avtalen). Spania løste denne plutselige rikdommen på en særdeles dårlig måte, og brukte gullet på å kjøpe ferdigprodukt. Råvarer mot ferdigprodukt er en veldig dårlig løsning - for den ene parten ihvertfall. Råvarene du nevner er ikke i og for seg selv gode pådrivere for industriell revolusjon. Hvordan skal man drive dampmaskiner med bananer?

 

Det er et mer interessant spørsmål å sammenligne hvorfor den industrielle revolusjonen begynte i England, og ikke Nederland eller Kina. Nederland var egentlig rikere. Kina var verdens midtpunkt, men kulturen tilsa isolasjonisme. En av motorene i den første industrielle revolusjonen var kull, noe Nederland hadde lite av. Det hadde England mye av, med både jern og kull nær hverandre. England hadde også koks, som gjorde at man kunne få mye bedre jern. Forholdene lå best til rette i Europa -> England. England tok også kontroll over Suez-kanalen i Egypt, noe som er et åpenbart viktig økonomisk og strategisk punkt.

 

Afrika hadde ikke aksjeselskap, kolonier, kapitalistisk tenkemåte i lik grad som med Europa, svekka statssystem osv. De store Europeiske maktene var raske med å kolonisere Afrika etter Berlinkonferansen. Hva hjelper det for Afrika at de har ressurser når Europeiske stormakter kontrollerer koloniene med makt? Samtidig ble landet delt opp i "hutt og pine", uten hensyn til stammer og kulturer. Det var et først til mølla-prinsipp.

 

Man har også land i Afrika som ikke ble kolonisert, men som i dag er totalt lovløst og kaotisk.

Slik jeg ser, så er det bare Etiopia som ikke var kolonisert i Afrika.

african-col-1914.jpg

 

En grunn til kaosen som har oppstått kom også av avkoloniseringen. Mange kolonimakter reiste ut av kolonien nærmest på dagen, som førte til borgerkrigen. Husk også grensene som vart fastsatt, som per i dag i stor grad fremdeles eksisterer. Et annet resultat av koloniseringen var spredningen av kristendommen på kontinenten. De sørlige deler av Afrika er typiske kristne, og Islam er vanlig i nord. De lokale religionene er spredt. Kristendommen og Islam er begge ekspansjonistiske religioner, og det er bare én riktig tro. Derfor er det også åpnet for en religiøs og kulturell motsetning hvor konflikter lett kan oppstå.

 

Jeg tenker også på USA og hvorfor USA har blitt så enormt mektig etter først verdenskrig i forhold til Europa og resten av vesten?

USA ble virkelig en supermakt etter 2. verdenskrig, med en enorm krigsproduksjon. Jeg kan ikke så mye om USAs militærmakt etter 1. verdenskrig, men det ble en reell økning av USAs makt etter 2. vk. USA var ikke en særlig stor kolonimakt (Indonesia), og var en pådriver for avkoloniseringen pga. ønske om frihandel og å nå kolonier hvor bare kolonimakten selv kunne handle.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg anbefaler å lese "Guns, germs and steel" av Jared Diamond. Han har noen interessante perspektiv på de spørsmålene.

 

Jeg leste den for to uker siden. Han har en del gode poeng, men boken er langt fra fri for tolkninger og fakta feil.

Ha skriver forresten grusomt nedlatende som om vi som leser boken  ikke kan noe som helst om noen ting. Han begynner for eksempel. med "Nå skal  vi, les jeg, se på, les jeg skal belære dere...

Boka er pop science for amerikanere, den må snakke til deg som du er 10.

 

Tar ikke vekk fra at boka er gjevnt over god.

Lenke til kommentar

Jeg har en egen teori om at kulda har hatt en stor innvirkning på hvordan mennesker har utviklet seg. Man må bruke hue litt mer der man må utvikle utstyr for å holde seg varm og for å jakte, enn der man går rundt i stråtruse og spiser ananas og kokosnøtter.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har en egen teori om at kulda har hatt en stor innvirkning på hvordan mennesker har utviklet seg. Man må bruke hue litt mer der man må utvikle utstyr for å holde seg varm og for å jakte, enn der man går rundt i stråtruse og spiser ananas og kokosnøtter.

Sier du at Afrikanere er mindre intelligente enn folk i nordlige områder? Og at dette ikke skyldes mangel på utdannelse osv, men heller genetikk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dagens økonomiske vestlige særstilling er et resultat av lang tids omsetting av makt i mer makt – og anvendelse av denne makten til å tilegne seg ressurser fra andre, for å skaffe seg enda mer makt. Dette er på sett og vis noe mennesker har holdt på med i mange tusen år, men de siste 500 åras teknologi har gjort konsekvensene av en slik maktpolitikk globale. En maktsfære vokser ikke regelmessig, den vokser kumulativt. Det vil si at jo mer makt en sfære (gruppering, land, korporasjon) har, jo mer potensiale har den for å legge under seg, knuse og sluke mindre maktsfærer, slik at den blir enda større.

 

I dagens verden ser vi at profitten fra det meste av den tredje verdens ressurser havner i lommene på store internasjonale selskaper, med vestlig (eller BRIC) opphav. Landene er i dag «uavhengige», men landenes ressurser kommer ikke befolkningen til gode av den grunn.

 

Dagens verdensorden opprettholdes kort sagt fordi så mye makt har hopet seg opp. Og denne makten søker mer makt. En maktubalanse jamner seg ikke ut av seg selv. Man ser at de har opprettet institusjoner for å beholde denne makten. I dag framstår bank- og valutakarteller som et av de viktigste elementene i maktsementeringen, her er Federal Reserve og dollaren sentrale virkemidler,

 

 

Jeg anbefaler å lese "Guns, germs and steel" av Jared Diamond. Han har noen interessante perspektiv på de spørsmålene.

Litt lenge siden jeg leste den, men såvidt jeg husker er den god.

Lenke til kommentar

 

Jeg har en egen teori om at kulda har hatt en stor innvirkning på hvordan mennesker har utviklet seg. Man må bruke hue litt mer der man må utvikle utstyr for å holde seg varm og for å jakte, enn der man går rundt i stråtruse og spiser ananas og kokosnøtter.

Sier du at Afrikanere er mindre intelligente enn folk i nordlige områder? Og at dette ikke skyldes mangel på utdannelse osv, men heller genetikk?

 

 

Hært om Carthage? Romerriket verste fiende? General Hannibal Barca var svart afrikaner.

http://www.blackhistoryheroes.com/2012/07/hannibal-barca-of-carthage-north-africa.html

 

Romerriket klarte å beseire Carthage var fordi de kopierte båt teknologien til Afrikanerne. Også kopierte Romerne taktikk og strategi til General Hannibal Barca og brukte det mot han.

 

https://www.youtube.com/watch?v=bVkaELzUhkk

 

Etter at Carthage ble beseiret av Romerne. Gikk Afrika tilbake til den mørke alder og ble erobret av Araberne. Araberne spredte Islam gjennom hele Afrika kontinentet. Akkurat som Afrika gikk Europa tilbake til den mørke alder da romerriket falt. Europa fikk tilbake antikkens ideer takket være Kina. Slik kom Europa ut av middelalderen. Så Europa har mye å takke Kina for. Ingen Marco Polo som besøker kina. Ingen renessanse for Europa.

 

Hvordan kan jeg bevise at det var Kina som førte Europa ut av den mørke middelalder? Vel hørt om Marco Polo bridge oppkalt etter selve Marco Polo??? http://en.wikipedia.org/wiki/Marco_Polo_Bridge

 

Ta Grekerne for eksempel. Etter Alexander den stores rike kollapset. Ble grekerne erobrert av Romerriket og det ottomanske riket. Grekerne fikk tilbake sin selvstendighet i år 1821. Det greske Macedonia riket falt i år 323 før kristus. Så fra år 323 - 1821 har det grekerne mistet sin selvstendighet. Dette er veldig lenge.

Albanere er ikke grekere. Albanerne kom til gresk land gjennom romersk imperialisme.

 

http://www.ahistoryofgreece.com/turkish.htm

 

Denne kampen avgjorde Grekernes skjebne og grekerne tapte.

 

Grunnen til Afrikanerne er dumme er på grunn av følgende

1. Carthage falt

2. Araberne erobret Afrika

3. Islam ble spredt

4. Islam hindrer framgang

Endret av Rioter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en egen teori om at kulda har hatt en stor innvirkning på hvordan mennesker har utviklet seg. Man må bruke hue litt mer der man må utvikle utstyr for å holde seg varm og for å jakte, enn der man går rundt i stråtruse og spiser ananas og kokosnøtter.

Det var vel ikke kaldt i Nildalen, Mesopotamia eller Indusdalen?

Du vet, der de bygget opp avanserte bystater 5000 år før vår tidsregning. Der de utviklet skriftspråk, matematikk, astronomi, hydrologi, etc. samtidig som folk i kjøligere strøk (=Nord-Europa) bodde i barhytter og fortalte skrøner til hverandre rundt bålet om kvelden.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg har en egen teori om at kulda har hatt en stor innvirkning på hvordan mennesker har utviklet seg. Man må bruke hue litt mer der man må utvikle utstyr for å holde seg varm og for å jakte, enn der man går rundt i stråtruse og spiser ananas og kokosnøtter.

Det var vel ikke kaldt i Nildalen, Mesopotamia eller Indusdalen?

Du vet, der de bygget opp avanserte bystater 5000 år før vår tidsregning. Der de utviklet skriftspråk, matematikk, astronomi, hydrologi, etc. samtidig som folk i kjøligere strøk (=Nord-Europa) bodde i barhytter og fortalte skrøner til hverandre rundt bålet om kvelden.

 

 

 

Hvite mennesker har mye å takke kineserne for. Kineserne oppfant alt det hvite mennesker bruker idag.

Papir, pass, kompass og mye mer. Det var kineserne som fikk Europa ut av den mørke middelalder. Noe som man aldri lærer på skolen. Boktrykkekunsten var også oppfunnet i Kina. Noe som aldri blir lært i Europa.

 

https://www.youtube.com/watch?v=lxceQ9-6uHQ

 

Folk i Europa føler seg overlegne, men i realiteten er nesten alt teknologi i Europa kinesisk.

Grunnen til at Kineserne har stagnert med nye invensjoner er følgende.

1. Kommunisme inntok landet

2. Kommunisme har kvittet seg med nesten alt kinesisk kultur

3. Kommunisme kopier kun vesten

4. Kommunisme er en tysk oppfinnelse som har ødelagt kinesisk identitet

 

Hvordan kan jeg bevise at kineserne har mistet sin identitet og kultur? Vel se på denne videoen.............. Kommunisme ideologi ødela alt som var bra med Kina. Trykk på link under...Hvis du ikke ønsker å se på hele dokumentaren. Gå fram til 14:02 og da kommer du til Kina delen av dokumentaren.

http://movpod.in/v3e3scay6x9b

 

Kommunisme har også ødelagt alt som var bra med Vietnam. Vietnamesisk kultur er døende. Det eneste kulturen som lever videre i Kina og Asia er matkultur.

 

PAPIR PENGER SOM HVITE MENN ER SÅ STOLTE AV. BLE OPPFUNNET I KINA :)

Ingen Kina = Ingen moderne vestlig samfunn

 

Ketchup er ikke vestlig oppfinnelse. Ketchup ble oppfunnet i Kina.

Pasta/spagetti ble også oppfunnet i Kina.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Kineserne oppfant alt det hvite mennesker bruker idag.

Du har ennå ikke lært deg kunsten å overdrive, ser jeg.

 

I din mening, når var det kommunistene tok over makten i Kina?

Eventuelt, når var det kommunistene begynte å ødelegge for Kina?

La oss runde av nedover og si at det var i år 1900.

 

I perioden fra 1350 til 1900 - hvilke kinesiske "innovasjoner" (eller: oppfinnelser, som vi sier på norsk) var det som kom europeerne til gode?

Lenke til kommentar

 

Kineserne oppfant alt det hvite mennesker bruker idag.

Du har ennå ikke lært deg kunsten å overdrive, ser jeg.

 

I din mening, når var det kommunistene tok over makten i Kina?

Eventuelt, når var det kommunistene begynte å ødelegge for Kina?

La oss runde av nedover og si at det var i år 1900.

 

I perioden fra 1350 til 1900 - hvilke kinesiske "innovasjoner" (eller: oppfinnelser, som vi sier på norsk) var det som kom europeerne til gode?

 

 

Orker ikke å diskutere med mennesker som har LAV IQ. Se på videoen før du dokumenterer.

Jeg kan skrive mye, men du kommer ingen vei. Men siden vi skal absolutte krangle om dette.

 

1. Kineserne oppfant papir, bøker, blekk og boktrykkekunsten. Med papir fra Kina fikk Europeerne muligheten til å videreføre kunnskap til neste generasjon. Takket være papir fra Kina fikk Araberne muligheten til å spre sin religion kalt Islam. Boktrykkekunsten førte til at folk i Europa kunne produsere bøker raskere.

 

2. Kineserne oppfant fallskjerm. Vel fallskjerm kan brukes på mange forskjellige måter nå.

 

3. Kineserne oppfant kompass som man bruker til navigere fly og båter. Videreutvikling av kompasset kalles for radar.

 

4. Kineserne oppfant fyrverkeri. Fyrverkeri brukes hvert eneste år i vesten og hele verden når nyåret feires.

 

5. Kineserne oppfant silke som handelsmenn fra Europa kjøpte i Kina og brakte til vesten.

 

6. Kineserne oppfant pistoler og kanonkuler som førte til videreutvikling av moderne våpen.

 

7. Kineserne oppfant krutt som brukes til masse forskjellige i den moderne verden

 

8. Kineserne oppfant teknologi for moderne landbruk som ble videreført til Europa gjennom Europeiske handelsmenn i middelalderen.

 

9. Kineserne oppfant fotball, golf, sjakk, håndball og mange moderne sport som vesten i dag bruker mye av.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Chinese_inventions

 

Jeg kan bare fortsette og fortsette, men ignorante tullinger som deg er ikke villig til å være åpen for kunnskap.

 

10. Kineserne oppfant Kung Fu som førte til modernisering av actionfilmer. Disse kule og tøffe actionfilmer med fine øvde kordinasjonsøvelser var takket være kineserne.

 

https://www.youtube.com/watch?v=NemjTrdjbCI

 

11. Kineser Bruce Lee bygget ut det grunnleggende for MMA - Mixed Martial Arts.-

http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-18738422

 

During the late 1960s to early 1970s, the concept of combining the elements of multiple martial arts was popularized in the west by Bruce Lee via his system philosophy of Jeet Kune Do. Lee believed that "the best fighter is not a Boxer, Karate or Judo man. The best fighter is someone who can adapt to any style, to be formless, to adopt an individual's own style and not following the system of styles." In 2004, UFC President Dana White would call Lee the "father of mixed martial arts" stating: "If you look at the way Bruce Lee trained, the way he fought, and many of the things he wrote, he said the perfect style was no style. You take a little something from everything. You take the good things from every different discipline, use what works, and you throw the rest away".[17]

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Mixed_martial_arts

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Jeg får ikke lastet ned videoer på det nette der jeg sitter nå, og jeg har kastet bort nok av mitt liv på intetsigende videoer som en eller annen tulling har blitt frelst av.

 

Poenget jeg vil fram til er: hvilke oppfinnelser har kommet fra Kina til Vesten i nyere tid, si fra år 1700 og fram til i dag?

 

Kina var en teknologisk avansert sivilisasjon for "tusen år siden", og resten av verden har mye å takke kinesiske oppfinnere for. Men det hjalp ikke Gutenberg at boktrykkerkunsten allerede var oppfunnet i Kina; det ante ikke han noe om.

 

Det kan vel også tenkes at tomaten kom til et sted lenge før ketchup'en kom dit. Og det er ikke sikkert det tok lang tid før folk fant ut at de kunne lage tomatsaus av tomater, og at de kunne tilsette ting som gjorde at den holdt seg bedre. For disse folkene spilte det ingen rolle om kineserne hadde oppfunnet ketchup'en først.

 

Men den kinesiske sivilisasjonen "imploderte" for flere hundre år siden, lenge før kommunisme var et begrep, så å skylde på kommunismen for Kina's "uføre" blir bare tull. Den har helt klart spilt en rolle etter Mao's maktovertagelse, men det er flere hundre år i forkant av det som du ikke har noen forklaring for.

 

Og - når du slenger rundt deg med invektiver og estimerer andres intelligens; husk det gamle rådet om å ikke kaste stein når du sitter i glasshus. (Du kan f.eks. starte med å lære deg norsk.)

 

Og tror du egentlig på det selv når du skriver at "videreutvikling av kompasset kalles for radar"?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tulling jeg er etnisk norsk. Jeg gir faen i skrivefeil og slikt når jeg skriver på nettet. Å eller og. Fuck that shit.

Det hjelper ikke å si at kinesisk teknologi imploderte for noen tusen år siden. Vesten bruker fortsatt kinesisk teknologi i år 2015 tulling.

 

Fyrverkeri hvert eneste år. Krutt til våpen osv..... Fallskjermer! You name it. Papir som du tørker med deg i ræva hver eneste dag etter dritetur på toalettet. Papir penger som brukes til handel hver eneste dag. Tenk litt da man.

Kompass som elevene på skolen bruker for å lære seg geografi. Kompass som elevene bruker for å lære forskjellen på øst, vest, nord og sør. Du har en hjerne så bruk den. Norge bruker kinesisk teknologi og oppfinnelser hver eneste dag. Restaurant og Fastfood er en kinesisk oppfinnelse som ble introdusert til Europa gjennom Europeiske handelsmenn som har vært i Kina. Kina har gjort mye for vesten, men vesten anerkjenner ikke Kina.

 

Den eneste vestlige leder som anerkjente Kina var Napoleon Bonaparte.

“China is a sleeping giant. Let her sleep, for when she wakes she will move the world.”

http://www.goodreads.com/quotes/875112-china-is-a-sleeping-giant-let-her-sleep-for-when

 

Også angående Glutenberg. Han oppfant ingenting, men brukte kinesisk teknologi som ble fraktet til Europa gjennom Europeiske handelsmenn.

 

http://www.pbs.org/wgbh/nova/ancient/song-dynasty.html

 

In the 11th century, a famous literary artist by the name of Shen Gua records the invention of movable-type printing by a man by the name of Bi Sheng. It was this invention that was eventually taken over to the West and used by Gutenberg for the printing of the Bible. Needless to say, this had a profound effect on the nature of knowledge and the development of literature. So this is probably the number-one invention of the Song Dynasty.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

 

Jeg har en egen teori om at kulda har hatt en stor innvirkning på hvordan mennesker har utviklet seg. Man må bruke hue litt mer der man må utvikle utstyr for å holde seg varm og for å jakte, enn der man går rundt i stråtruse og spiser ananas og kokosnøtter.

Sier du at Afrikanere er mindre intelligente enn folk i nordlige områder? Og at dette ikke skyldes mangel på utdannelse osv, men heller genetikk?

 

"Mangel på utdannelse osv." er nåtid. Vi snakker vel akkurat om hvorfor det ble sånn at det er "mangel på utdannelse osv." der. Jeg nevnte forøvrig aldri Afrika.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har en egen teori om at kulda har hatt en stor innvirkning på hvordan mennesker har utviklet seg. Man må bruke hue litt mer der man må utvikle utstyr for å holde seg varm og for å jakte, enn der man går rundt i stråtruse og spiser ananas og kokosnøtter.

Det var vel ikke kaldt i Nildalen, Mesopotamia eller Indusdalen?

Du vet, der de bygget opp avanserte bystater 5000 år før vår tidsregning. Der de utviklet skriftspråk, matematikk, astronomi, hydrologi, etc. samtidig som folk i kjøligere strøk (=Nord-Europa) bodde i barhytter og fortalte skrøner til hverandre rundt bålet om kvelden.

 

 

Jeg sa da vel aldri at det MÅTTE være kaldt for at mennesker skal utvikle seg. Sa at det har en innvirkning. Det er jeg ganske sikker på at stemmer også. Det er selvfølgelig mange andre faktorer som spiller inn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kina var en teknologisk avansert sivilisasjon for "tusen år siden", og resten av verden har mye å takke kinesiske oppfinnere for. Men det hjalp ikke Gutenberg at boktrykkerkunsten allerede var oppfunnet i Kina; det ante ikke han noe om.

 

 

Også angående Glutenberg. Han oppfant ingenting, men brukte kinesisk teknologi som ble fraktet til Europa gjennom Europeiske handelsmenn. Glutenberg viste hva slags maskin han brukte. Han viste også at teknologien var kinesisk, men ville beholde berømmelsen for seg selv. Glutenberg ville framstå som en genial oppfinner så derfor ble aldri kineserne nevnt i Europeisk historie. Men Amerikanske professorer er ikke like ignorant som Norges befolkning og politikere. På skolen i Norge lærer man at Glutenberg oppfant boktrykkerkunsten. Dette er feil propaganda informasjon som ble spredt av Glutenberg ham selv.

 

http://www.pbs.org/w...ng-dynasty.html

 

In the 11th century, a famous literary artist by the name of Shen Gua records the invention of movable-type printing by a man by the name of Bi Sheng. It was this invention that was eventually taken over to the West and used by Gutenberg for the printing of the Bible. Needless to say, this had a profound effect on the nature of knowledge and the development of literature. So this is probably the number-one invention of the Song Dynasty.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Glutenberg, really?

 

Han fant opp trykkemaskiner som var mye mer effektive enn noe som kineserne drev med. De brukte håndkraft og trykket kun på den ene siden av arket. De brukte også vannbasert blekk, mens Gutenberg (- uten L -) utviklet hurtigtørkende oljebasert blekk. Påstanden om at det var kinesisk teknologi som kom til Europa og ble brukt av Gutenberg for å trykke Bibelen faller på sin egen urimelighet. Man kunne ikke trykke bøker med tosidig trykk med den kinesiske metoden. Kanskje Gutenberg hadde hørt om boktrykkingen i Kina, kanskje ikke, men uansett ville ikke "boktrykkingsrevolusjonen" skjedd uten Gutenbergs bidrag.

 

Og hvordan var dette med at radar er en videreutvikling av kompasset, igjen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...