Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Offentlig informasjon - tips til å "leve i skjul"

Chaalex

Anbefalte innlegg

(Var veldig usikker på hvilken kategori denne burde postes i så får bare beklage om noen syns denne passer dårlig.)

Uansett, - har familie jeg ikke ønsker og ha kontakt med, men som ikke respekterer dette. Har kontaktet politet men "desverre" så er ikke forholdet alvorlig nok på det nåværende tidspunkt til at de kan gjøre noe. 

Så hva kan jeg som privatperson selv gjøre for å bli vanskelig og spore opp? Det eneste grepet jeg har tatt er og endre email, telefonnummer og fjerne oppføring fra telefonkatalogene. Alle andre tips tas gjerne i mot! 

Målet er altså å holde fremtidig telefonnummer, adresse og arbeidsplass skjult. 

Endret av Chaalex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig du kan fjerne folkeregistrert adresse. Men det kan medføre endel problemer i forhold til alle som henter info derfra.

Endre navn er også en mulighet.

Hvordan gjør jeg det? Er folkeregistrert adresse noe det er lett for folk å finne ut av?? Skattelistene offentligjøres jo ikke lenger og har som sagt fjernet meg fra nummeropplysningene. 

Lenke til kommentar

Det er ikkje lagt opp til at folk skal kunne "gøyme seg" i Noreg. Ikkje minst ville det bli litt for lett å springe ifrå rekningane sine. Å bytte namn er enkelt, mn hjelper ingen ting. Det beste er nok å flytte til eit land med sterkare personvern.

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg sendte inn et skjema (jeg fjernet bare postadresse, ikke bosted). Finnes på altinn.no eller skatteetaten.no.

Er folkeregistrert adresse noe det er lett for folk å finne ut av?

Nei.

Folkeregistrert adresse er offentlig tilgjengelig informasjon og hvem som helst kan i prinsippet få ut denne svært enkelt.

Mulig man må ha en grunn, men eksempelvis et ubetalt økonomisk krav vil være grunn nok.. Og det uten at kravet må dokumenteres.

Det finnes under visse omstendigheter mulighet til å få såkalt hemmelig adresse (adresse som ikke er oppgitt i offentlige registre), men dette er gjerne i situasjoner der man er utsatt for alvorlige trusler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg husker jeg sendte inn et skjema (jeg fjernet bare postadresse, ikke bosted). Finnes på altinn.no eller skatteetaten.no.

Er folkeregistrert adresse noe det er lett for folk å finne ut av?

Nei.

Folkeregistrert adresse er offentlig tilgjengelig informasjon og hvem som helst kan i prinsippet få ut denne svært enkelt.

Mulig man må ha en grunn, men eksempelvis et ubetalt økonomisk krav vil være grunn nok.. Og det uten at kravet må dokumenteres.

Det finnes under visse omstendigheter mulighet til å få såkalt hemmelig adresse (adresse som ikke er oppgitt i offentlige registre), men dette er gjerne i situasjoner der man er utsatt for alvorlige trusler.

Takk! 

Lenke til kommentar

Det eneste grepet jeg har tatt er og endre email, telefonnummer og fjerne oppføring fra telefonkatalogene.

Hvorfor holder ikke dette? Hvilke metoder bruker de for å kontakte deg etter disse grepene er gjennomført?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...