KurtP Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Hei! Jeg har hatt stor nytte av noen tråder her tidligere. Så nå har jeg registrert meg her, i håp om at noen der ute kan svare på et spørsmål angående Excel. Jeg jobber i et selskap der ansatte må fylle ut timelister hver måned. Timelisten er utarbeidet i Excel, men mangler funksjoner slik som å regne timer etter midnatt og en skikkelig kalenderfunksjon. Å få regnearket til å håndtere timer etter midnatt, har jeg løst ved å lese tidligere innlegg i forumet. (Takk til Harald). Nå gjenstår altså en funksjon som gjør det lettere å fylle ut dag og dato ved hjelp av en kalenderfunksjon. Deler av regnearket er disponert som følger: Kolonne A - Dag (mandag, tirsdag osv.)Kolonne B - Dato (1. - 28./30./31.) Det jeg kunne ønske meg er en nedtrekksmeny i regnearket der jeg velger måned/år. Deretter fyller regnearket automatisk ut kolonnene A og B med dag og dato. (Uten denne funksjonen må jeg (og andre ansatte) fylle ut dagene og datoene manuelt, siden den 1. i hver måned ikke alltid er en mandag osv.). Er dette mulig? Jeg håper svaret er ja, og at noen kanskje allerede har klekket ut hvordan dette kan løses. På forhånd takk for (eventuell) hjelp! Hilsen Kurt Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 Hei Det er mange svar i denne oppgaven, litt vrient å beskrive summen. Legger ved en eksempelfil som antar at dere fyller ut ukentlig, altså vil første og siste uke (av og til siste to) dekke tilstøtende måned. Kalendertest.xlsx Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
norbyte Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 (endret) Heisann. For bare å ta den enkle - Vise en dato som ukedag med tekst: Legg inn dato i f.eks celle A1 og formelen i A2 for å vise ukedag kan da være =TEKST(A1,"dddd"). Google er også et godt verktøy. Jeg fant denne siden som kanskje kan hjelpe. https://support.office.com/nb-no/article/Vise-datoer-som-ukedager-14f02f1d-8e3d-45a5-bdf8-3d962bf15327#bmformat_cells_to_show_dates_as_the_day Endret 11. mai 2015 av norbyte Lenke til kommentar
KurtP Skrevet 12. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2015 Hei Det er mange svar i denne oppgaven, litt vrient å beskrive summen. Legger ved en eksempelfil som antar at dere fyller ut ukentlig, altså vil første og siste uke (av og til siste to) dekke tilstøtende måned. Kalendertest.xlsx Beste hilsen Harald Hei Harald. Takk for hjelpen. Det er dette jeg er ute etter. Men vårt system går fra den 1. i hver måned til den siste (28., 30. eller 31.), slik at det ikke er nødvendig med overlapping verken før eller etter. Jeg har forsøkt å tilpasse dager og datoer, men er nok ikke stødig nok - ennå! Mvh. Kurt Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Hei igjen Ok. Da blir utgangspunktet den første og ikke mandag, så jeg skjønner at tilpasning er vrient. Men selve matematikken er enklere. Jeg ser at mine innlegg om dato-tid blr lest og brukt også fra arkivet, så i vedlagte løsning har jeg lagt inn en ny nyttig sak som ikke er lett å få tak i eller lage; markering av bevegelige hellig- og høytidsdager (påske, jul, grunnlovsdag, pinse, nyttår osv). Motoren der er formelen i Hjelpeark E7 som finner 1. påskedag for valgt år. Ikke tenk på hvordan den virker, copy-paste og smil. Og så skal nevnes at Windowsmaskiner har et annet datosystem enn Mac'er, respektive 1900 og 1904. Påskeformelen virker ikke på Mac-filer uten en del jobbing, PM meg hvis noen trenger påskeformel for Mac. Ok, denne bruker en del HVIS-formler og en del betinget formatering. Håper det er forståelig, meld tilbake hvis ikke. Kalendertest2.xlsx Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
GabrielH Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 Hei Jeg har noe av den samme utfordring som går på kalenderfunksjon i excel, går det ann å få til ett oppsett der jeg skriver inn ukenr i f.eks A1 så fyller den automatisk ut datoen i B1,B2 osv for den uka? Slik at når jeg endrer ukenr så kommer datoen automatisk? og går det an at den bar kommer med 5 dagers uke, fra mandag tom. fredag? Gabriel Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Hei Gabriel Ukenumre skal man være forsiktig med uten nerdekunnskaper. Som jeg gladelig deler. I Europa bruker vi ISO ukenumre. Uke 1 er årets første uke med fire eller fler dager og uken starter på mandag. I USA er uke 1 uken med første nyttårsdag, og uken starter på søndag. Excel er amerikansk, så bruker man funksjonen WEEKNUM / UKENR så blir det feil i Norge hver søndag, samt de årene første nyttårsdag havner på fredag, lørdag eller søndag. Det skjer allerede neste år. ISO påstås å være et valg i ukenummerformelen fom Excel 2013, jeg har ikke den for hånden. Det er uansett et valg man skal forstå. Så til spørsmålet. Årstall i A1, ISO ukenummer (altså norsk ukenummer) i B1. Formel i B3 for engelsk Excel: =DATE(A1;1;-2)-WEEKDAY(DATE(A1;1;3))+B1*7 eller i norsk Excel =DATO(A1;1;-2)-UKEDAG(DATO(A1;1;3))+B1*7 formater som dato. I B4 rett og slett =B3+1 kopier tre celler ned til fredag, eller så langt du trenger. For å hoppe fra fredag til mandag i B8 =B7+3 1 er rett og slett ett døgn i Excel. Resten håper jeg du finner i Kalendertest2 lenger opp i tråden. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
GabrielH Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Hei Harald Takk for svar, men siden jeg er veldig lite nerd og ikke særlig flink med formler i excel fikk jeg ikke dette til. jeg kjører excel 2010. Får opp at det er feil i A1. der skrev jeg 2015. Jeg prøvde med begge eksemplene både norsk og engelsk. hadde du billet legge ut et eksempel med denne formelen. Gabriel Lenke til kommentar
GabrielH Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 (endret) Hei Harald Tusen takk for hjelpen, dette ble bra Endret 18. mai 2015 av GabrielH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå