Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Navara bremser med 4x4 innkoblet

Anbefalte innlegg

Hei, var hos en bilforhandler i dag og så på en Nissan King cab navara 2000 mod.

Alt virka veldig bra og i god stand, men da jeg skulle prøve å kjøre bilen i 4x4 så "bremset" den når jeg kjørte. Den fungerte som den skulle, men hvis man tok inn clutchen i litt fart så merket man at det var motstand, og bilen trillet ikke så bra fremover.. nesten som om at brekket stod på.

det jeg lurer på er hva dette kan være, og om det er noe man bør bekymre seg for? :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, kjenner ikke dette firhjulstrekksystemet. Men høres ut som dette er et system uten sentediff. Som på Pajero fra 90 tallet.

Med firehjulstrekk innkoblet vil framhjulene rulle litt fortere enn bakhjulene. Dette øker kjøreegenskaper på løst underlag.

På tørr asfalt vil dette ødelegge drivverket. Dette står nok forklart i instruksjonsbok.

Lenke til kommentar

Dette er noe som er normalt for de fleste pickuper med 4 hjulstrekk uten senterdiff. Det du opplevde er en "trekkopp effekt" der du får spenning på drivverket fordi drivverket ikke har noen måte å utligne forskjellene mellom for og bakaksel. Du vil særlig oppleve denne effekten ved svinging da du vil få stor spenning i drivverket på fast dekke. Du vil også få mer friksjon med 4 hjulstrekken innkoblet, pga den ekstra massen som roterer sammen med hjulene (differensial, akslinger) osv..

noe som du har nå har fått erfart.

Har hatt 2 biler med denne typen 4 hjulstrekk og det er ingen problemer bare en bruker det riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...