Gå til innhold

Bli tatt for mobilbruk - konsekvenser?


Anbefalte innlegg

Hei,
Har ein kompis som snakka om at han ble tatt for mobilbruk og kjørte utenfor ein grøft.
Det ble ikkje skade på noe så vidt eg vet.

Han mast lappen for 2 år. Nå er det 2 år siden, og spurde han hin dagen om han ikkje har prata med politiet (er vel de som gir det tilbake, eller som ber statens vegvesen om å gi det tilbake) og han (politimannen) ungjekk spørsmålet.

Eg trur han er full i bullshitt, men spør dere: 
* Hva er den værste straffen for mobilbruk som fører til at man kjører utenfor noe?
* Kan politiet nekte deg å få tilbake lappen etter den visse perioden har gått ut?

* Hva kan gi 2 års "fradrag" av lappen? (kjøre imens man er påvirka, og kjøre for fort(?) eller er ikkje    straffe rammene så store at man kan miste den i 2 år for å kjøre for fort. Såg noen som kjørte i      220km/t på BA / eller lokalavis og mener han kun fekk noen måneder).

Regner med at siden han var 18 da han mista han var han påvirka av alkahol når han kjørte og da er det ein logisk grunn til å ikkje ønske å fortelle det videre til noen, fordi de er så sabla dumt. 


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke slengt meg i lianene i regnskogen av paragrafer, men jeg vet at strafferammen for mobilbruk ikke er så høy. Det er vel bare en sinnsykt høy bot?
Strafferammen for å kjøre i påvirka tilstand derimot (uten å skade noen) er mellom 2-3 år såvidt jeg vet. Men som sagt, jeg vet ikke dette med sikkerhet da lovverket har en tendens til å forandre seg hele tiden uten at de som lager lovene opplyser om dette til "mannen i gata". "Mannen i gata" blir heller ikke spurt om han/hun er enig i endringene, men det er en annen diskusjon.

Endret av Pinng
Lenke til kommentar

Ny oppkjøring er normalt sett nødvendig uansett ved beslag i over 6 mnd.

 

2 år inndragelse kan man vel i utgangspunktet få blant annet for å ved uaktsomhet dra av veien, altså som i dette tilfellet.

 

Men det er vanligere å miste lappen for såpass lang tid av andre årsaker, som å kjøre for fort, eller å være beruset bak rattet.

 

Kombinasjonen med å foråsake et trafikkuhell er alltid en sikker vinner om man vil ha en hard straff.

Lenke til kommentar

Men er mobilbruk og det å kjøre utenfor veien ein truverdig grunn til hvorfor ein sjåfør mast lappen? Eller er det alkahol?

 

(2 år inndragelse kan man vel i utgangspunktet få blant annet for å ved uaktsomhet dra av veien, altså som i dette tilfellet.)

Er ikkje det litt røft?

Lenke til kommentar

Fra forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv.:

§ 2-5.Trafikkfarlige forseelser
Ileggelse av straff etter vegtrafikkloven § 3 første ledd, gir grunnlag for tap av førerett dersom forholdet eller adferden har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått. Tapsperioden fastsettes etter nedenstående bestemmelser i punktene 1 til 15. Også andre typer overtredelser av vegtrafikkoven § 3 første ledd kan gi grunnlag for tap av førerett.

3.Utforkjøringer
Ved ileggelse av straff for uaktsom kjøring, eventuelt kombinert med for høy hastighet etter forholdene, og denne har medført utforkjøring, bør tap av førerett fastsettes fra 6 til 12 måneder

8.Bruk av mobiltelefon under kjøring
Har bruk av mobiltelefon funnet sted i strid med forskrift av 17. desember 1999 nr. 1309 under forbikjøring som nevnt i § 2-5 pkt. 1, tas overtredelsen i betraktning som en skjerpende omstendighet ved fastsettelse av tap av føreretten.
Det samme gjelder dersom den ulovlige bruk av mobiltelefon har vært medvirkende årsak til overtredelser som nevnt i § 2-5 punktene 2 til 6. I de tilfelle mobiltelefonen er fast montert i henhold til ovennevnte forskrift, vil retningslinjene i første ledd også komme til anvendelse dersom bruken av mobiltelefonen har medført redusert aktsomhet, jf. vegtrafikkloven § 3.


Utforkjøring kan gi 12 måneder uten førerkort, og med mobiltelefon som en skjerpende faktor vil jeg tro at 2 år uten førerkort kan være realistisk.

Endret av rankine
Lenke til kommentar

Jeg vil anse det som svært lite sannsynlig at han har blitt ilagt 2 års tap av førerett for en ulykke forårsaket av snakking i håndholdt mobiltelefon slik du har beskrevet.

 

Om han i samme tilfelle kjørte i svært høy hastighet, foretok andre uaktsomme ting eller ulykken forårsaket store matrielle/ personskader vil saken stilles i annet lys.

 

Tap av førerett i 2 år syntes jeg i utgangspunktet var svært høyt til en "uskyldig" bilulykke å være.

 

Ruspåvirket kjøring, manglende edruelighet eller et betydelig mer alvorlig omfang på ulykken virker mer sannsynlig for meg med den tapslengden, men det er du som kjenner karen.

 

Fra forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv.:

§ 2-5.Trafikkfarlige forseelser
Ileggelse av straff etter vegtrafikkloven § 3 første ledd, gir grunnlag for tap av førerett dersom forholdet eller adferden har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått. Tapsperioden fastsettes etter nedenstående bestemmelser i punktene 1 til 15. Også andre typer overtredelser av vegtrafikkoven § 3 første ledd kan gi grunnlag for tap av førerett.

3.Utforkjøringer
Ved ileggelse av straff for uaktsom kjøring, eventuelt kombinert med for høy hastighet etter forholdene, og denne har medført utforkjøring, bør tap av førerett fastsettes fra 6 til 12 måneder

8.Bruk av mobiltelefon under kjøring
Har bruk av mobiltelefon funnet sted i strid med forskrift av 17. desember 1999 nr. 1309 under forbikjøring som nevnt i § 2-5 pkt. 1, tas overtredelsen i betraktning som en skjerpende omstendighet ved fastsettelse av tap av føreretten.
Det samme gjelder dersom den ulovlige bruk av mobiltelefon har vært medvirkende årsak til overtredelser som nevnt i § 2-5 punktene 2 til 6. I de tilfelle mobiltelefonen er fast montert i henhold til ovennevnte forskrift, vil retningslinjene i første ledd også komme til anvendelse dersom bruken av mobiltelefonen har medført redusert aktsomhet, jf. vegtrafikkloven § 3.


Utforkjøring kan gi 12 måneder uten førerkort, og med mobiltelefon som en skjerpende faktor vil jeg tro at 2 år uten førerkort kan være realistisk.

 

"Skjerpende" vil si at straffen øker innenfor strafferammen. Med andre ord vil du ikke få høyere enn 12 måneders tapstid for en utforkjøring med mobiltelefonbruk alene.

Endret av Abyss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...