Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye høytalerene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Linken din sender meg bare til denne siden... ;)

Focal settet er veldig bra, men da bør du helt klart ha egen forsterker for å få skikkelig liv i det.

Det var denne eg mente Gladen Audio SQL 165:) men Ka forsterker kunne eg ha brukt til det focal settet?
Lenke til kommentar

Linken din sender meg bare til denne siden... ;)

Focal settet er veldig bra, men da bør du helt klart ha egen forsterker for å få skikkelig liv i det.

Kunne du ha lagt opp en en liten sub og front høytaler eg kunne ha brukt i min t-sport? Holder det med en sub som eg kan ta under sete eller er det ikkje noe og bruke?

Endret av dassloket
Lenke til kommentar

Kjøp dette settet, så kanskje du ikke trenger ekstra forsterker: http://www.dynabel.no/bilstereo/hoyttalere/komponentsett/65/gladen-sqx-165-2-ohm-komponentsett

Driver å sjekker rundt etter et komponent sett som eventuelt skal kunne drives av kun spiller - hvor kravet ikke er nødvendigvis er så høy lyd - men heller "god" lyd.

Ser at Gladen settet har en veldig høy følsomhet - nesten 94 dB - noe som vil gi "mye" lyd ved mindre effekt. Men stusser over hvor høyt opp disse legger av ved frekvens - rundt 100Hz - etter kurven som vises i spesifikasjonene, forklarer vel også noe av den høye følsomheten. Har du erfaring med at dette settet allikevel gir bra trykk i bassen? Er det jeg som leser fullstendig feil?

Veit jo at du har adskillig erfaring med diverse frontsett. Hvordan synes du for eksempel Polk Audio DB6501, tilsvarende ned til 35Hz med følsomhet på 92dB, yter til sammenligning?

Eller diverse Focal komponentsett som pleier å bryte av ved 60-70 HZ og har ofte en følsomhet på litt over 90dB?

Tenker da på en installasjon uten sub (selvfølgelig).

Lenke til kommentar

Kjøp dette settet, så kanskje du ikke trenger ekstra forsterker: http://www.dynabel.no/bilstereo/hoyttalere/komponentsett/65/gladen-sqx-165-2-ohm-komponentsett

Driver å sjekker rundt etter et komponent sett som eventuelt skal kunne drives av kun spiller - hvor kravet ikke er nødvendigvis er så høy lyd - men heller "god" lyd.

Ser at Gladen settet har en veldig høy følsomhet - nesten 94 dB - noe som vil gi "mye" lyd ved mindre effekt. Men stusser over hvor høyt opp disse legger av ved frekvens - rundt 100Hz - etter kurven som vises i spesifikasjonene, forklarer vel også noe av den høye følsomheten. Har du erfaring med at dette settet allikevel gir bra trykk i bassen? Er det jeg som leser fullstendig feil?

Veit jo at du har adskillig erfaring med diverse frontsett. Hvordan synes du for eksempel Polk Audio DB6501, tilsvarende ned til 35Hz med følsomhet på 92dB, yter til sammenligning?

Eller diverse Focal komponentsett som pleier å bryte av ved 60-70 HZ og har ofte en følsomhet på litt over 90dB?

Ingen komponentsett gir sub bass. Det betyr ikke noe om de begynner å falle av ved 90 eller 70 hertz da fallet er svakt til å begynne med.

Jeg har Gladen settet i en Berlingo varebil og bruker kun den orginale 2x7 watt radioen til å drive dem. Spiller mer enn høyt nok og har nok bass til at sub er unødvendig. Faktisk er lyden meget bra når delingen er justert riktig.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Ingen komponentsett gir sub bass. Det betyr ikke noe om de begynner å falle av ved 90 eller 70 hertz da fallet er svakt til å begynne med.

Jeg har Gladen settet i en Berlingo varebil og bruker kun den orginale 2x7 watt radioen til å drive dem. Spiller mer enn høyt nok og har nok bass til at sub er unødvendig. Faktisk er lyden meget bra når delingen er justert riktig.

Ja, kanskje det er slik -  6,5" basser yter ikke særlig under 100Hz uansett teoretiske kurver - når de er plassert i dørene?

Stusser jo litt over at du ikke trenger sub da - spiller en del musikk med adskillig informasjon godt under 100Hz som ville høres blodfattig ut uten sub.

Lenke til kommentar

Nei, fordi døren forsterker de lave frekvensene. Kurven fra produsenten er i et dødt rom. Bildøren din er langt i fra et dødt rom.

Selv når man demper dem vil dørene være med på å forsterke de lave frekvensene.

All musikk fra Queenryche og Billy Idol til Sara Brightman virker bra.

Selvfølgelig rister det ikke kroppen, men selv den dypeste bassen i Billy Idols Prodigal Blues høres og kjennes i buksebenene.

Vil du ha mer bass er subwoofer lett å montere etterpå. Så Gladen settet er å anbefale. ( Jeg var selv skeptisk når det ble anbefalt meg ). Eventuelt kan du spe på med en aktiv sub av samme merke senere.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Slik er det jo - takker for oppklaring! 

Måler en klar forsterkning i det nedre området frontene jobber i (Infinity i en Focus) - sammenlignet med responskurven i sort som jeg har lagt inn - denne er tegnet etter 100Hz -12dB/oktav som spilleren er instilt til. Den ligger litt lavt - men man ser jo allikevel hevning rundt 60-70 Hz - som nok ville vært jevner hvis jeg ikke hadde hatt denne fæle dippen ved 80Hz. Ingen Eq er benyttet her.

mid2_zpspczxjkkz.jpg

Kunne godt tenkt meg å teste Gladen. Det skal inn i en Peugeot 206 - usikker på hvor dype elementer som får plass uten å modifisere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...