Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Antidepressiva anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Kjære forum. På mandag skal jeg snakke med psykiatrisk overlege angående påbegynnelse av behandling med medisin. Min agenda er å få effektiv medisin som virker fortest mulig, men så få bivirkninger som mulig. Jeg vet ikke hvor mye jeg kan påvirke valget av medisin. Jeg spurte om jeg kunne påvirke det, og de spurte meg hva jeg hadde i tankene. Jeg ønsker uansett å samle litt erfaringer fra de av dere som evt. har noen. Jeg anser personlig erfaring gull verdt, informasjon legene selv kanskje ikke sitter på. Tråden kan også være grei for andre i lignende situasjon i fremtiden.  

En venn har anbefalt tolvon. Samt sarotex som visstnok hadde god effekt på depresjon, men det gjorde en visst også veldig ustabil så det burde tas i kombinasjon med stemningsstabiliserende . Dette har jeg nevnt for dem. På DPS har de allerede nevnt cipralex, som visstnok er en "standard" antidepressiva.

Av bivirkninger er ikke jeg så bekymret på dette tidspunktet, eneste som skremmer meg er potenssviktfare som visstnok er en mulighet ved noen medisiner.  

Om det er av interesse er jeg mann, 24 år, og jeg sliter med konstant negativt tankemønster, sykelig sjalusi/kjærlighetssorg, skyldfølelse, anger, selvhat, milde-moderate men konstante selvmordstanker, generell håpløshet, sterk rustilbøyelighet, etc. Jeg har selv jobbet lenge med tankene og situasjonen er uendret. Det er lite eksternt å "ta tak i", jeg er rett og slett bare ukomfortabel i min egen kropp og sinn, jeg slapper aldri av og er aldri glad, alltid full av bekymring eller hat/sinne og sorg. 

Takker for alle bidrag i tråden.   

Anonymous poster hash: edcbb...f73
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, jeg skal innrømme at disse medisinene, eller rettere sagt bivirkningene av dem, er noe som skremmer meg. Og kanskje ender jeg opp med å ikke ta medisin. Men for øyeblikket føler jeg meg nokså desperat etter en forbedring :( Noe som ikke har skjedd over natten altså, men som har pågått i ca et halvt år. 

Anonymous poster hash: edcbb...f73
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Jeg ville nok hørt hva legen sier om det. Jeg fikk selv zoloft, og jeg fikk aldri valget mellom forskjellige typer. Synes zoloft er greit egentlig, men så har jeg ikke prøvd andre da.

Lenke til kommentar

Har gått på Cipralex i ganske mange år å den har fungert på den depressive delen, men ikke så mye på angsten min.

Jeg prøvde å trappe sakte ned på de å kjente etter ganske kort tid at depresjonen var på vei tilbake igjen, så jeg startet opp på de igjen å føler meg ganske bra med tanke på depresjonen.

Har prøvd ut Tolvon, men den gjorde at jeg ble noe sykt trøtt å kjentes egentlig ut som jeg aldri fikk nok søvn, jeg kunne godt sove 16 timer i strekk å fortsatt føle meg trøtt, så jeg ga opp de. Har også prøvd ut noe som heter Effexor å det er den jævligste medisinen jeg noen gang har prøvd. Var konstant svimmel og kvalm å jeg holdte på å svime av omtrent hver gang jeg skulle reise meg opp, så den medisinen sluttet jeg rimelig fort på.

Nå er det ikke alle som reagerer likens på de forskjellige typene medisin, så kan jo være at du må prøve deg litt frem før du finner den rette typen for deg. Antideppresiver tar også litt tid før de fungerer bare sånn at du vet det. Hos meg tok det nesten 6 måneder før jeg kjente effekten av Cipralex, mens hos andre har de merket effekt etter 3 måneder.

Lenke til kommentar

Det er veldig forskjell på hva slags virkninger og bivirkninger man får, fra individ til individ, ikke bare begrenset til forskjeller i problematikk/symptombilde - det handler også om ting man ikke har mulighet for å forutsi. Alle mennesker er bygd opp ulikt, også i hjernen og biokjemisk. Medisiner virker ulikt. Så brukererfaringer er ikke verdt stort. Det beste er vel å gå ut i fra at overlegen har lært noe gjennom år med utdannelse og yrkeserfaring... men du har selvsagt ingen garanti.

De som brukes også som sovemedisin er vel Tolvon og Remeron.

Lenke til kommentar

Anbefaler ikke Efexor depot/venlafaxin, vurderer selv å bytte medisin da jeg fikk både tørr i munnen og potens problemer, men som sagt, alle får ikke de samme bivirkningene

Har brukt Remeron og cipralex men syntes ikke de hadde noen effekt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...