Kristoffer Møllevik Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Les om hvordan «Maxwells demon» og kvantemekanikken bak kan brukes til å forbedre fremtidens elektronikk.Dette vil gjøre dataprosesser 1000 ganger mer energieffektive (Ekstra) 1 Lenke til kommentar
iNorway Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 (endret) Dette er så ufattelig fascinerende og interessant. Elsker artikkelen. Minner fra videregående fysikk og x-matte strømmer på. Men blir nok en del år til før dette blir realistisk i hverdagen, da ihvertfall ikke jeg vet om mange som har mikroprosessorer som ligger på -273 grader. Endret 8. mai 2015 av iNorway 5 Lenke til kommentar
Leftie Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Jeg liker artikler som forklarer ting så lettfattelig at jeg føler meg smart 4 Lenke til kommentar
HrKristian Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Jeg liker artikler som forklarer ting så lettfattelig at jeg føler meg smart Bra skrevet artikkel, og deilig å se fysikeren bli korrekt gjengitt istedenfor sensasjonelle feil-siteringer.Potensiale her er sannsynligvis størst for server-farmer, men også interessant for forbruker-elektronikk, hvis vi kan effektivisere data-behandling til den grad det snakkes om har vi et paradigme-skifte foran oss. Vi begynner å mette kapasiteten til internett-infrastrukturen vår, hvis prosessor-kraft blir et ikke-problem i fremtiden kan mye av belastningen skiftes over på enheter og kilder (servere), istedenfor å bygge ut lag på lag med edderkoppnett av fiber-kabler. Eller, tenk å ha en enhet som ikke bruker nevneverdig strøm mens i "søvn-modus", mobiler osv i dag bruker en relativt stor mengde energi til tross for mange fremskritt på dét området, rett og slett pga hvordan elektronikk per i dag fungerer. 2 Lenke til kommentar
8igby Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 På grunn av artikler som dette betaler jeg gladelig mitt tek.no- abbonement. Fortsett sånn! 7 Lenke til kommentar
Randominated Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 Dette er så ufattelig fascinerende og interessant. Elsker artikkelen. Minner fra videregående fysikk og x-matte strømmer på. Men blir nok en del år til før dette blir realistisk i hverdagen, da ihvertfall ikke jeg vet om mange som har mikroprosessorer som ligger på -273 grader. Slik jeg forstår det er det snakk om å bruke prinsippene til å utvikle løsninger som enten utvikler mindre varme eller for eksempel utnytter overskuddsvarmen til en prosessor for å drive prosessoren. Fantastisk prinsipp jeg håper det kommer flere gjennombrudd på fremover. Hva med et slags omvendt peltier-element? I uansett tilfelle, fantastisk artikkel, det er dette jeg betaler for med ekstra-abb! 1 Lenke til kommentar
magnushegge Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Ekstremt godt skrevet artikkel! Lettfattelig forklart og veldig interessant tema. Det å øke effektivitetsgraden i elektronikk vil ha ekstremt store konsekvenser. Både enrgitapet som går til varme og energien som brukes på kjøling vil kunne fjernes ved 100% effektivitet. 100% er jo som artikkelen skriver usansynlig, men fremdeles massive mengder strøm å spare på en mindre forbedring når den spres utover noen hundre (-tusen) datasentere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg