Gå til innhold

Kjøpe bilde til bokomslag

Anbefalte innlegg

Hei!

Først av alt beklager jeg hvis dette er feil sted i forumet å spørre, jeg fant ingen annen plass!

Jeg holder på å lete etter bilder som skal brukes til omslaget på en rapport. De fleste kommersielle steder jeg har sjekket(shutterstock, 123rf m.m.) har ingen egen kategori for bokomslag, og det gjør at de fleste bilder ikke egner seg til å dele i 2 deler(ser rett og slett ikke fint ut). Har noen av dere kjennskap til nettsider som spesialiserer på dette? Planen er å ikke forhandle om priser med en fotograf direkte, på grunn av tidspress. Bildet må selfølgelig være mulig å få i høy oppløsning(gjerne .tiff). Pris er ikke en veldig viktig faktorer. 1000-3000 for en utvidet(kommersiell) lisens er helt fint.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bokomslag kan være så mangt. Forsiden skal gjerne støtte opp om innholdet på en eller annen måte og ha plass til tittel osv. Jeg tror det er bedre å søke på shutterstock o.l etter temaet boka omhandler enn å søke etter "bokomslag".

Ellers så er det fotografer som gjerne tar slike oppdrag på kort varsel, men jo bedre beskrivelse og ønskeliste, desto mer sannsynlig er det at du blir fornøyd med resultatet. Abstrakt, konkret, lyst, mørkt, stemning, temarelatert motiv, bearbeiding av bildet etc. Jeg var på foredrag med en fotograf i går som tar på seg slike oppdrag og har minst to bokomslag på merittlista. Her er hjemmesida hans.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bokomslag kan være så mangt. Forsiden skal gjerne støtte opp om innholdet på en eller annen måte og ha plass til tittel osv. Jeg tror det er bedre å søke på shutterstock o.l etter temaet boka omhandler enn å søke etter "bokomslag".

Ellers så er det fotografer som gjerne tar slike oppdrag på kort varsel, men jo bedre beskrivelse og ønskeliste, desto mer sannsynlig er det at du blir fornøyd med resultatet. Abstrakt, konkret, lyst, mørkt, stemning, temarelatert motiv, bearbeiding av bildet etc. Jeg var på foredrag med en fotograf i går som tar på seg slike oppdrag og har minst to bokomslag på merittlista. Her er hjemmesida hans.

Hei, Simen.

Takk for svar! Jeg er veldig enig om at omslaget skal søtte opp om innholdet(som forøvrig er analyse, innovasjon, effektive arbeidsprosesser/ledelse m.m.). Og jeg har funnet en god  del bilder som går ville ha passet inn, hadde det kun vert en side som skulle fylles. Men problemet blir det at bildene som regel ikke er utformet slik at det passer på to sider. Jeg ser for meg at det som skal støtte opp om innholdet kommer på fremsiden, mens baksiden inneholder langt færre elementer(hvis det gir noen mening). Jeg får bare saumfare disse sidene videre, og se og jeg finner gull. Å leie en fotograf tror jeg ikke er mulig, selv om de tar oppdrag på kort tid, skulle helst vert ferdig med bildet idag/mandag. Forøvrig likte jeg godt bildene på siden med han du var hos foredrag hos!

Lenke til kommentar

De temaene du nevner er jo omtrent det det finnes mest av på slike sider har jeg et inntrykk av. Men ofte må man gjøre noe for å få bildene til å passe i formatet. Klipping, speiling et eller annet kan gjøre nytten. 

Dårlig eksempel, men tok et av mine egne bilder og kuttet og speilet for å se om det ville fungert, originalen ligger her: 

http://www.tek.no/bildekritikk/bilde/oslo-2015/1543080

dobbel.jpg

Endret av HSP
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at det finnes AD-er, grafisk designere og fotografer. Skal du finne bilde til bokomslag selv, utelukkende på stock-nettsider må du regne med at det blir vanskelig å få noe skreddersydd. 

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en fotograf du liker neste gang, før du har for dårlig tid. Vi er ikke farlige, men hjelper deg å få resultatet du blir fornøyd med. 

Lenke til kommentar

De temaene du nevner er jo omtrent det det finnes mest av på slike sider har jeg et inntrykk av. Men ofte må man gjøre noe for å få bildene til å passe i formatet. Klipping, speiling et eller annet kan gjøre nytten. 

Dårlig eksempel, men tok et av mine egne bilder og kuttet og speilet for å se om det ville fungert, originalen ligger her: 

http://www.tek.no/bildekritikk/bilde/oslo-2015/1543080

*stilig bilde*

Takk for svar. Veldig kult bilde! Yes, det er visstnok en egen markedsavdeling inhouse, så kan høre med dem om de kan ta seg av eventuel bilderedigering. Personlig kjenner jeg kun til creative common lisenser, og de åpner ofte opp for at modifikasjoner av bildene er greit, men vet ikke hvordan det er med lisensen på bildene på shutterstock / 123rf. Jeg får sjekke litt opp i det.

Endret av WildCard_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...