Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

lappen og schizofreni

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg lurer på om de som har schizofreni kan kjøre bil eller motorsykkel. Dersom man har en mild form for schizofreni, vil man fremdeles være i stand til å ta lappen (bil eller/og mc)?

Anonymous poster hash: ecff5...10e

jeg kan mye om dette. Du må ha vært stabil etter innlegging i ca maks ett år og da får du tilbake lappen. Tror egentlig det var snakk om mindre enn ett år, mer som 6 måneder.

Det handler ikke om du har schizofreni eller ikke, men om du er stabil eller ikke. Er du stabil så får du ha lappen i fred og det gjør heller ingenting at du går på nevroleptika.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

Hei

Jeg lurer på om de som har schizofreni kan kjøre bil eller motorsykkel. Dersom man har en mild form for schizofreni, vil man fremdeles være i stand til å ta lappen (bil eller/og mc)?

jeg kan mye om dette. Du må ha vært stabil etter innlegging i ca maks ett år og da får du tilbake lappen. Tror egentlig det var snakk om mindre enn ett år, mer som 6 måneder.

Det handler ikke om du har schizofreni eller ikke, men om du er stabil eller ikke. Er du stabil så får du ha lappen i fred og det gjør heller ingenting at du går på nevroleptika.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

Takk for svarene folkens :)

Hva mener du med "stabil" Janbanan123?

stabil så mener jeg at du ikke er i en akutt fase. dvs blomstrende psykotisk. Det er greit å ha litt restsymptomer, men hvis du er ustabil og har mye hallusinasjoner så vil de ta lappen fra deg til du er i god nok form til å kjøre bil igjen. I praksis vil dette si at hvis du oppfører deg rasjonelt osv så er det ingen som kan ta fra deg lappen.

Jeg har schizofreni selv og har hatt lappen i mange mange år nå. 

Lenke til kommentar

Takk for svarene folkens :)

Hva mener du med "stabil" Janbanan123?

stabil så mener jeg at du ikke er i en akutt fase. dvs blomstrende psykotisk. Det er greit å ha litt restsymptomer, men hvis du er ustabil og har mye hallusinasjoner så vil de ta lappen fra deg til du er i god nok form til å kjøre bil igjen. I praksis vil dette si at hvis du oppfører deg rasjonelt osv så er det ingen som kan ta fra deg lappen.

Jeg har schizofreni selv og har hatt lappen i mange mange år nå. 

Takk for igjen Janbanan :) Fint å høre at det er flere her på diskusjon som har samme sykdom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...