Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utlendingsloven og samlicsbrudd

Anbefalte innlegg

Jeg har behov for litt hjelp her.

Jeg er gift med en mann som ikke er norsk statsborger enda. (Vi er opprinnelig fra samme land, men jeg er oppvokst i Norge)

Han har vært i Norge i 2,5 år. Ekteskapet vårt har skrantet voldsomt det siste året og hverken han eller jeg vet om vi ønsker å fortsette dette (trolig ikke).

Nå viser det seg at han venter barn med en annen dame.

Hva kan gjøres her?

Om jeg separerer meg med han, så blir han vel sendt ut av landet?

Jeg ønsker ikke at han skal bli sendt bort hverken fra venner, jobb eller sitt kommende barn. Til tross for hva det høres ut som så er han en god mann. Det var bare ikke meningen at det skulle være han og meg.

Noen råd?

Hvordan kan dette løses?

Har han noen rettigheter basert på noe annet enn meg?

Anonymous poster hash: 60c36...e4c

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen råd?

Hvordan kan dette løses?

Har han noen rettigheter basert på noe annet enn meg?

Anonymous poster hash: 60c36...e4c

Kinkig situasjon. Byråkratene i UDI er ikke spesielt greie å ha med å gjøre.

Mulig separasjon, uten skilsmisse, kan gjøre jobben, men foreslår at du tar opp tema i juss-delen av forumet.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at samlivsbrudd før man har oppnådd permanent oppholdstillatelse (noe man kan søke om etter tre år - foreslått forlenget til fire år) fører til brudd på forutsetningene for den midlertidige oppholdstillatelsen, og den midlertidige tillatelsen vil da ikke bli forlenget (og man vil heller ikke få permanent oppholdstillatelse).

Unntaket er felleskategorien opphold på humanitært grunnlag. Dette er et snevert unntak, og i samlivsbruddsituasjoner brukes det i praksis bare der man går fra en voldelig ektefelle (fordi staten ikke ønsker at man skal bli hos en voldelig ektefelle i frykt for å bli sendt ut av landet hvis man går fra vedkommende).

Han kan søke om familieinnvandring med barnet, men dette må han gjøre fra hjemlandet med mindre han rent faktisk bor fast sammen med barnet og samtidig ikke bor fast sammen med barnets mor.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at samlivsbrudd før man har oppnådd permanent oppholdstillatelse (noe man kan søke om etter tre år - foreslått forlenget til fire år) fører til brudd på forutsetningene for den midlertidige oppholdstillatelsen, og den midlertidige tillatelsen vil da ikke bli forlenget (og man vil heller ikke få permanent oppholdstillatelse).

Hva er definisjonen på "samlivsbrudd" innen juridiske sirkler?

Det er vel mulig at vedkommende kan tilpasse seg slik at de unngår å falle innenfor definisjonen, men samtidig kan ha ett levelig liv i de neste 6-18 måneder?

Eventuellt kan det muligens være på sin plass å bemerke hvordan man kan minimisere risikoen for å bli "tatt", selv om man ikke klarer å oppfylle lovens bokstav.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Kravet i utlendingsloven § 40 er at partene skal "bo sammen". Dette er et realkrav, ikke et formelt krav, så hvor man etter folkeregisterregelverket og skatteregelverket anses skattemessig/folkeregistermessig bosatt er ikke relevant. Praksis fra UDI er streng (ukependlere som bor hjemme i helgen får beskjed om at de ikke "bor sammen" med kona), så jeg ser relativt få muligheter for lovlige tilpasninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende;  flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt.

I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på https://www.diskusjon.no/index.php?s=b5770b344f75925a57cf672f34bd93db&&app=members&module=messaging&section=send&do=form&preview=1&_from=quickPM&fromMemberID=1713”'>Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...