Gå til innhold

Har HD DVR, ønsker å konvertere opptak til SD

Anbefalte innlegg

Jeg har den nye dekoderen med harddisk fra Canal Digital, det er en ADB HD PVR 5743-CDX.

Den lille harddisken på 500GB er 30% full etter første uken i drift. Desverre sender nesten alle kanalene i HD og det er ikke mulig å velge oppløsning når man spiller inn. Jeg er vant med VHS så digital HD har jeg slett ikke bruk for, det er bare sløsing med båndbredde og lagringskapasitet etter min mening.

Jeg kan bytte ut den innebygde harddisken med en større en, det største som finnes er vel 2 TB tror jeg? Men også 2TB forsvinner fort når man spiller inn HD.

Det ville hjulpet mye dersom jeg kunne lagre i SD-kvalitet. Det er ikke mulig så da blir spørsmålet: Kan jeg hente ut filene og konvertere dem?

Kanskje jeg da også kunne redigert opptakene og kuttet vekk unødige minutter før og etter programmet.

Er det noen som har råd for hva jeg kan gjøre? Kanskje kjøpe en platebrenner og arkivere på plater?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går ikke å kopiere ut filene. Leverandørene gjør alt de kan for å forhindre at det skal være mulig, det har med rettigheter og hindring av piratkopiering å gjøre. Et alternativ er å kopiere ut analogt til VHS, det er jo alltid mulig.

En times opptak av NRK gir en fil ca 4.9 GB. Så en 500 GB disk skulle holde til ca 100 timer.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at krypteringen som skal forhindre både ulovlig og lovlig(!) bruk er HDCP. Her er en god artikkel som forklarer hvordan HDCP virker, og hvordan man kan omgå den: How HDCP Breaks Your HDTV and How to Fix It.

En liten bit av artikkelen:

How to Fix Your HDCP Problem

Absolutely no one should have to buy a new television set, upgrade their perfectly fine audio-video receiver, or otherwise spend significant piles of money to solve a problem that shouldn’t exist in the first place, yet officially the only way to comply with HDCP is to buy a new HDCP-compliant device.

That’s the most absurd thing about the HDCP protection scheme is that there is no HDCP-compliant way to circumvent it for legitimate use cases. There are zero methods endorsed or supported by the agency in charge of HDCP that help consumers in anyway if they have older equipment or a legitimate non-piracy need to interact in any way with an HDCP-compliant device. To add further insult to injury, the HDCP standard has been compromised for years now and manufacturers continuing to pay for licenses and including it in their products has everything to do with not wanting to fight with the licensing agency and the anti-piracy lobby and very little to do with actually stopping piracy (or helping consumers). So what can you do to deal with the outdated and now compromised mess that is HDCP?

Jeg antar at med en slik splitter som ignorerer HDCP så kan jeg koble en PC til dekoderen og aksessere filene i en filbehandler?

Jeg ønsker ikke å gjøre arkivet mitt tilgjengelig for andre, det jeg ønsker å oppnå er en mer effektiv arkivering. Dersom jeg klarer å flytte filene til PC, må det vel finnes en måte å konvertere dem fra HD til SD.

Men jeg vet ikke hva slags tilkobling som vil kunne fungere for å flytte filer mellom dekoder og PC. Kanskje HDMI?

100 timer opptak er ingen ting. Jeg spiller inn nesten 30 timer i uken så det er ikke økonomisk forsvarlig å spille inn i HD.

Jeg skulle egentlig fortsatt å spille inn på kassetter, men det er umulig å få tak i kassettbånd av høy kvalitet. VHS av middels kvalitet holder ikke, og selv disse er vanskelige å få tak i.

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Nei, HDMI er ingen måte for å flytte filer. HDMI er bare et alternativ for en SCART kontakt.

Hindringen for å flytte filer er at selve filen er kryptert. Tilsvarende at signalene inn til dekoderen er kryptert, man må betale abonnement for å få tilgang.

Lenke til kommentar

Hindringen for å flytte filer er at selve filen er kryptert.

HDCP er etter det jeg forstår en kryptering som skjer når filen sendes i kabel, f.eks til TV'en. Dersom filen er kryptert også på harddisken så er det noe annet enn HDCP?

Takk for svar. :)

Dersom du eller noen andre kan foreslå en løsning som ikke innebærer å kjøpe en nedlagt fabrikk som produserte Hi-Fi VHS-kassetter, er jeg veldig takknemmelig.

Lenke til kommentar

HDCP er en kryptering som ligger mellom HDMI interfacene i begge ender av kabelen. Over denne kabelen sendes ikke filen, men rå digital bildedata som TVen din kan tolke. Dette kan for eksempel være YCbCr.

Opptakene som ligger på PVRen er også kryptert, da benyttes ikke HDCP nei.

Skal du klare å lagre innholdet av din PVR på en datamaskin trenger du en enhet for å fjerne HDCP, og du trenger et HDMI capture card i PCen din.

Du kan da ta opp det du spiller av på PVRen i stede for at det vises på TV - 1:1 forhold av tid. Opptaket vil være ukomprimert digital bildedata og ta enormt mye plass.

NRK sine HD kanaler vil ta: 8 bit @ 1280 x 720 @ 50fps = 368640000 bit/sec = 368Mbit/s - Til sammenligning sender NRK sine kanaler på rundt 8Mbit komprimert. 1 Time på din PVR vil ta 48ganger så stor plass på din datamaskin når det er direkte tatt opp.

Tar du opp rundt 30 timer i uken, og du vil ha dette nedskalert bør du kjøpe deg en 3rd party tuner for å ta opp og lagre ukryptert på. Filer kan da enkelt overføres over nettverk, eller til eksterne harddisker. Typiske tunere produseres av dreambox og vuPlus med fler. En god invistering dersom du ikke ønsker å benytte deg av 30 timer + arbeid i uken for å overføre opptakene dine.

Endret av sjurtf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går å overføre video til PC med analog kabel. Da bruker du SCART kontakten, ser ut som dekoderen din har en slik. 

Dette er kompositt video, dvs dårligst mulige kvalitet. 

Du trenger et "video capture card", def finnes mange modeller. F.eks: 

http://www.pinnaclesys.com/publicsite/uk/products/dazzle/dvd-recorder-hd/

En ulempe er at overføringen er helt manuell og er i 'real time'. Dvs det tar 30 timer å overføre 30 timers opptak. Pluss alle avbruddene for å starte og stoppe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du klare å lagre innholdet av din PVR på en datamaskin trenger du en enhet for å fjerne HDCP, og du trenger et HDMI capture card i PCen din.

Du kan da ta opp det du spiller av på PVRen i stede for at det vises på TV - 1:1 forhold av tid. Opptaket vil være ukomprimert digital bildedata og ta enormt mye plass.

NRK sine HD kanaler vil ta: 8 bit @ 1280 x 720 @ 50fps = 368640000 bit/sec = 368Mbit/s - Til sammenligning sender NRK sine kanaler på rundt 8Mbit komprimert. 1 Time på din PVR vil ta 48ganger så stor plass på din datamaskin når det er direkte tatt opp.

Tar du opp rundt 30 timer i uken, og du vil ha dette nedskalert bør du kjøpe deg en 3rd party tuner for å ta opp og lagre ukryptert på. Filer kan da enkelt overføres over nettverk, eller til eksterne harddisker. Typiske tunere produseres av dreambox og vuPlus med fler. En god invistering dersom du ikke ønsker å benytte deg av 30 timer + arbeid i uken for å overføre opptakene dine.

Et HDMI capture card, det er ikke noe de nye GeForce-kortene kan gjøre? De kan spille inn det som skjer på PC-skjermen, men kanskje det ikke fungerer i denne sammenhengen.

Hårek sa at 1 time NRK tar ca 4,9GB. Og 4,9 x 48 = 235GB!! Herregud...

Det er kanskje en god ide å kjøpe en "uavhengig" DVR. Men jeg må sikkert beholde denne T-We Boxen som jeg nettopp har kjøpt, dersom jeg vil ha ekstratjenestene som inngår i Canal Digital T-We.

Det går å overføre video til PC med analog kabel. Da bruker du SCART kontakten, ser ut som dekoderen din har en slik. 

Dette er kompositt video, dvs dårligst mulige kvalitet. 

Du trenger et "video capture card", def finnes mange modeller. F.eks: 

http://www.pinnaclesys.com/publicsite/uk/products/dazzle/dvd-recorder-hd/

En ulempe er at overføringen er helt manuell og er i 'real time'. Dvs det tar 30 timer å overføre 30 timers opptak. Pluss alle avbruddene for å starte og stoppe.

Dekoderen har én SCART og det er den jeg bruker til TV'en. Bildet jeg får på TV'en er utmerket (mye bedre enn avspilling av VHS over SCART).

Jeg tror komponent YPbPr er litt bedre enn SCART men det ser ikke ut til at denne dekoderen har komponent.

Jeg kan ikke ha en filkopiering/overføring som går i sanntid, det ville blitt en jobb for to mann på skift. Noen ganger tar jeg opp tre programmer samtidig. :wow:

En mulighet jeg ikke har tenkt så mye på, er å skaffe en Bluray-brenner. Det må vel gå en hel del timer på en slik plate, om man brenner i DVD-kvalitet? Uansett er ikke plater like brukervennlige som harddisker. Det høres ut som en dårlig ide når jeg tenker på det.

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det er eneste løsningen din er en uavhengig tuner med opptaksfunksjon.

Du trenger et kort som har HDMI inn, og som kan lagre bildestrømmen som kommer inn. GeForce kort med støtte for å lagre det som skjer på skjermen er noe helt annet.

En BluRay brenner vill ikke løse problemet ditt. Du måtte da ha brent i sanntid mens du spilte av et klipp på DVRen din, akkurat som om du ville spilt den inn på PC. En BluRay plate er 50GB, du ville ikke fått inn et kvarter en gang. Du måtte ha tatt opp via PCen først, komprimert det, og brent det på BluRay plater for kaldlagring.

Uansett hvordan du gjør det, uten å ha uavhengig tuner så blir det masse jobb. Den jobben er ikke verdt det for å spare prisen en uavhengig DVR har.

PS: Du burde kutte ut scart og gå over til HDMI. Scart er fra 1970 og har ganske lang liste av begrensninger i forhold til dagens TV standarder  :dremel:

Bottom line, kjøp deg en dreambox, eller vu+ om du vil spare penger :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lært en hel del allerede. :D

En BluRay plate er 50GB, du ville ikke fått inn et kvarter en gang.

PS: Du burde kutte ut scart og gå over til HDMI. Scart er fra 1970 og har ganske lang liste av begrensninger i forhold til dagens TV standarder  :dremel:

Når man kjøper en film på DVD eller Blu-ray, er dataene komprimert i et eller annet format. Ville ikke en brenner gjort det samme?

Men du har helt rett i at brenning ville blitt upraktisk. Kanskje litt enklere enn å bruke VHS men likevel en dårlig ide.

TV'en min har ikke HDMI. Den har følgende kontakter bak:

2 runde antenneporter for to stk. satelittunere

1 VHF/UHF

3 SCART

2 kontakter for aktiv surround L/R

1 kontakt for subwoofer

2 audio L/R

2 audio digital in/out

1 firkantet kontakt for "subwoofer stand"

1 service socket

1 RC5/RC6 (anner ikke hva det er)

1 IR

Kontakter foran:

2 lyd (hvit/rød)

1 rund gul kontakt som heter "V IN"

1 AV-S

1 hodetelefonutgang

Oi, den har visst to kortlesere også. Dem var jeg ikke klar over enda jeg har hatt TV'en i ca 12-13 år (jeg kan og ha glemt dem, de er godt gjemt). Det er forresten en såkalt "modul-TV", men jeg har ikke modulen som gir tilgang til internett (jeg tror ikke begrepet smart-TV fantes for 13 år siden da dette apparatet var cutting edge).

Det er flere av kontaktene jeg ikke vet hva er, men jeg tror SCART er det beste denne TV'en byr på.

Jeg får se meg om etter HDMI capture card og Dreambox/Vu+.

Kanskje jeg også trenger en haug med eksterne harddisker (NAS eller noe?).

Lenke til kommentar

"Jeg kan ikke ha en filkopiering/overføring som går i sanntid!" .... "Jeg får se meg om etter HDMI capture card"

Dette henger vel ikke helt sammen? HDMI capture er kopiering i sanntid. Om det i det hele tatt fungerer, ref HDCP.

Lenke til kommentar

BluRay brenneren vil ikke komprimere noe, dette må du gjøre selv på en datamaskin. (krever mye kraft av CPU, noe en BluRay brenner har serdeles lite av.)

VHS mot BluRay brenner gjør det ikke enklere på noen måte. Det blir fortsatt sanntids kopiering.

Lenke til kommentar

Hvorfor trenger jeg et HDMI capture card? Hvis jeg skaffer en uavhengig DVR som lagrer på sin egen harddisk, kan jeg ikke bare hente ut de ukrypterte filene over USB?

HDCP er ikke en hindring, jeg lærte hvordan man setter den ut av spill i artikkelen:

How HDCP Breaks Your HDTV and How to Fix It.

Dersom komprimering er svært tungt arbeid kommer vel en overklokket i7-5960X til sin rett. :)

Endret av Helm
Lenke til kommentar

VHS mot BluRay brenner gjør det ikke enklere på noen måte. Det blir fortsatt sanntids kopiering.

Av innspilling på VHS og BluRay så er VHS å foretrekke dersom en plate bare rommer noen minutter. Det er litt morsomt. :wee:
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ta ut harddisken og koble den opp til et kloningsmedium:

http://www.handlesmart.no/slp/ss-harddisk-cloning.html

Derfra er det bare å klone hele harddisken over til en som er større. Man får jo SATA harddisker helt opp til 5 Tb nå. Er det gammelt IDE-system, må du i tillegg ha en SATA/IDE-adapter som monteres sammen med den nye harddisken i dekoderen/DVR-opptakeren:

http://www.ebay.com/itm/Brand-New-PATA-IDE-To-Serial-ATA-SATA-Adapter-Converter-For-HDD-DVD-/191162025480

Drawbacket er hvis disken er kryptert. Da er det håpløst. Da er det kun analog overføring til annen harddisk via PC som er mulig. Ulempen med dette, er renderingshastigheten som tar mye lenger tid i høy oppløsning enn opprinnelig opptak. Redigeringsprogrammene i disse mediene er heller ikke rare greiene.

Jeg har en gammel Pioneer DVR-opptaker med 250 Gb IDE, med opprinnelig 75 video-titler. Denne har jeg klonet over til SATA 2 Tb. I steden for 75 filmer, har jeg nå plass til ca 600. Hele den gamle VHS-samlingen min er på ca 350 titler, så jeg har plass nok...

Endret av Mavehick
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...