Gå til innhold

Varsler full hvalkrig mot Norge

Gjest Slettet-7WVSGN

Anbefalte innlegg

Du har forøvrig et godt poeng med at mat blir flydd inn fra andre verdensdeler som eksempelvis Asia. Men dette gjelder jo også for kjøttprodukter. Det er jo markedet som styrer mye på hva som blir sendt med fly.

Om japanerne fikk det som de ville, så ville det nok blitt flydd betydelig mere hvalkjøtt over til Japan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå snakket jeg om jakt og fangst man bedriver selv. Hjortejakta gir meg rundt 200 kilo hjortekjøtt årlig fra egen skog. Ingen transport, ingen fóring og maksimalt livsglede for dyret som lever fritt hele livet. Det kan jeg spise med særs god samvittighet. I dette tilfellet, med hvalkjøtt blir det på lik linje med fiskeri slik det er i dag. Båten fanger hvalen, transporterer det til land, før det blir prosessert og sendt til forbrukerne. 

Hvis japanerne fikk det som de ville, kunne de godt ha skaffet hvalkjøttet sitt selv. Det får de ikke lov til på grunn av et globalt overføleri.

Endret av Quote
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forøvrig noen poenger du har der. Bortsett fra noen av de mer groteske avlivningsmetoder denne tråden allerede har tatt opp. Var det ikke på Færøyene om jeg husker rett.

Personlig er jeg ikke ferdig med om intelligensen hos hvalen står i en særstilling nok til at man bør la de være i fred. Å avlive et levende vesen vil alltid være å drepe det. Det forandrer seg jo ikke. Men, våre tanker omkring hva som kan drepes og ikke drepes vil alltids være i en form for endring. F.eks. så ville vel steinaldermannen spise hva som helst han fikk tak i. Mens, vi i dag må få det servert på den rareste måte. Vi har lenge kokt og stekt kjøtt, men nå beveger vi oss til eksotiske måter som sushi, hvor man dypper rått kjøtt (ofte fisk) i soyasaus og det ene med det andre.

Svaner er jo en slik ting som man synes bør være fredet. Men det er jo ingenting i veien for at jeg tar med meg en pose brød, og et balltre, og har en svane til middag i dag!  :)  Lovligheten og aksepten for at jeg skulle finne på dette vil jo være deretter. Altså hva folk synes om det.

Jeg kan jo også lage en egenoppfattelse om hvor utrydningstruet den er ved å observere et par lokale vann og fjorder. For på det simple grunnlag å si til meg selv at jo svaner har vi nok av. "Jeg så jo 10 stykk på samme vannet i forigår". Så da kan jeg vel knerte en la oss si - fingeren i lufta, JO 3 stykker, miiiinst !!

Om 15 andre naboer til vannet tenker på samme måten, så står man jo plutselig i minus 38 svaner på det ene vannet, om man skal tilfredstille alle 16 personene.

Også tenker jeg meg at. Jo svaner smaker nok minst like godt som pekingand i god kinesisk saus. Mmmm.. det høres deilig ut  :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Ta småvilt prøven å skyt deg en grågås så har du så å si smakt Svane. De er nært beslektet og har veldig lik diett.

Svanen har vært fredet siden rundt 1900, det er forbudt å jakte på den med mindre sære tiltak er blitt gjort i et område grunnet potensiell skade, går du opp fra 15 pers til 200 pers i analogien din så greier disse 200 å utrydde den vanligste svane arten (Knoppsvanen) i Norge på en eneste jakt sesong om de skyter 3 hver. 

Trost og ringdue er utsøkte matfugler, de er ikke fredet og bestanden er høy, og duene er i tillegg en stor plage for mange bønder. (må ikke blandes med byduer, hørt de smaker blanding av pianøtt og kebab) >.<

Jeg synes trost med sin litt søt-fruktige viltsmak er noe av det beste kjøttet som finnes, men det hører ikke til kulturen vår, også er det veldig lite kjøtt pr. fugl.

Har noen hørt historiene eller lest om hvorfor haren blir kalt for harepus?

Fikk servert en historie om at under andre verdens krig så var det vanlig å jakte for så å selge hare kjøtt til tyskerne, når det ble dårlig med hare så tok folk som var desperate etter penger å avlivet katter som det var veldig mye av på den tiden, parterte og flådde dyret for så å selge de til tyskerne som harekjøtt. Mellom nordmennene så ble visstnok dette kjøttet kalt for harepus. Ingen aning om det stemmer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig gråsonefolk det der, men faen blir jo bra tv!

Det er de, men hvem vet. Kanskje det blir en tv-serie ut av dette tullet.

Ja, jeg mener å ha hørt fra en eller annen nyhetskilde at de kom til å fortsette med å lage serier basert på aktiviteten deres. Kanskje morsommere å se på når de gjør det mot japanere, men tror jaggu de skal få slite mot de nordlendingene jeg så på TV2-reportasjen tidligere i dag også. De gir seg ikke på tørre møkka. 

Jeg tror ærlig talt ikke noen hvalfangere er så dumme at de finner på noe dumt mot dem. Jeg regner med Kystvakten kommer til å respondere rimelig resolutt hvis dem driver å lager kvalme for noen som driver på en lovlig aktivitet. Det er tross alt ikke internasjonalt farvann de befinner seg i når dem kommer hit.

Men uansett. De lar oss i alle fall vente. De har enda ikke dukket opp i Nord-Norge. Kanskje de venter til juli, slik at de får alt det gode været?

Endret av Nedward
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Generøst tilbud, men jeg tenker jeg står over.

Skal du kritisere andre, for manglende norsk kunskaper, bør du lære deg norsk selv! Og ikke kun, fokusere på ortografi. Jeg vet det kan være vanskelig, men forsøk å fokusere på sak.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Personlig er jeg ikke ferdig med om intelligensen hos hvalen står i en særstilling nok til at man bør la de være i fred.

Svaner er jo en slik ting som man synes bør være fredet.

Vi jakter fordi det er lov og artene vi diskuterer, er konkurenter "i matfatet". Forsvarlig utnyttelse av overskudd. At alle dyr har en intelligens, er uomtvistelig. Men vi jakter da ikke med utgangspunkt i hvem som er intelliget, eller mindre intelliget.

Den norske fredningen av svaner og enkelte typer gås, forhindrer ikke hverken resten av Europa, eller Afrika/verden å jakter på dem. :)

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt utspill fra Pamela uansett. Ja, mulig det er for egen vinnings skyld. Om Putin er smart, så blokkerer han båten, for det skaper overskrifter, og viser at han er handlingens mann. Så viktig er ikke hvalnæringen at Putin har noe å tape på dette? Attpåtil så vil han vise solidaritet med en amerikaner/kanadier (eller hva hun er), om han så velger det.

Jeg vet ikke helt sikkert om jeg kan si meg helt enig i den antakelsen din om at Pamela er dum. Hun er i øyeblikket blond med noen mørke undertoner, og kan spille på det kortet også. Ikke så sikkert at det er det dummeste trekket, for hvalfangstsaken, om hun huker Putin på kroken.

Men, det kan kanskje gå utover seriøsiteten hans også, så han må vel velge med omhu. Montro hva japanerne vil spise istedetfor de tonnene med hvalkjøtt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Montro hva japanerne vil spise istedetfor de tonnene med hvalkjøtt.

Kylling, svin, storfe eller andre marine dyr erstatter hvalkjøtt rimelig lett i Japan. Hvalkjøtt har en forsvinnende liten andel av det japanske kostholdet. I 2006 ble det solgt 1 145 000 tonn storfe mot 5 560 tonn hval.

Men for all del, jeg syns det er helt greit med hvalfangst så lenge man er ærlige nok til å kalle det for kommersiell fangst (jfr. Japans hvalforskning som tar mer hval enn den kommersielle fangsten i Norge) og at man ikke beskatter bestanden mer enn at den er bærekraftig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker at hvalen er vel så intelligent som oss, selv om den er utstyrt forskjellig. Den har jo en enorm emosjonell evne og sangevne kan det virke som. Men, jeg har jo tidligere i tråden kanskje allerede gitt noe liknende inntrykk fra meg.

Om den bør beskattes, blir jo et litt rart spørsmål. Skal man beskatte den bare fordi man kan? Skal man beskatte den selv gitt den avanserte livsformen det er. Kan man beskatte hva som helst? Inkludert mennesker om man føler seg sulten!? Det må være akseptabelt å stille denne formen for spørsmål. Ellers unngår man jo helheten av temaet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg tenker at hvalen er vel så intelligent som oss, selv om den er utstyrt forskjellig. Den har jo en enorm emosjonell evne og sangevne kan det virke som.

Om den bør beskattes, blir jo et litt rart spørsmål. Skal man beskatte den bare fordi man kan?

Må si du ordlegger deg på samme måte, som en annen profil her inne i tråden. Har du flere profiler her, på forumet?

Mange som har sangstemme, bl.a. trosten. :)

Selvfølgelig skal vi beskatte fordi vi kan! Og det er en konkurrent i "matfatet", på lik linje med bl.a. sel. Selv om selen spiser fisk og hvalen krill. Men fisk lever av bl.a. krill. Hval er god mat, og vi vurderer ikke animal-/ eller marin mat, ut fra en, eller annen intelligens.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Du bør ikke alltid være like konspiratorisk Friluftskar. Nei, jeg har ikke benyttet meg av flere profiler for å poste innlegg i denne tråden. Kanskje det går opp for deg at det er andre enn meg alene, som kanskje mener noe liknende, at hvalen ikke bør beskattes.

Hvalens emosjonelle liv er vel kartlagt en del? Jeg trodde ihvertfall det selv. Har trosten blitt kartlagt like grundig?

Du er jo kun en av mange stemmer her i landet. Jeg kan parrere utsagnet ditt med: Selvfølgelig skal vi la hvalen være i fred, fordi vi kan.

Om du har hatt bittelitt (et snev) biologi på skolebenken, så bør man også ha fått med seg at naturen regulerer seg selv i en veldig finstemt balanse. Om du forstyrrer balansen så blir det noen uår for en av artene, også kommer balansen fint på kjøl igjen. Også bør jeg poengtere at man ikke behøver å forstyrre noe som helst, for at disse bølgene skal være der. Bølgene i vekst og reduksjon av en art, det vil skje selv uten menneskeinnblanding det. Det kan selvfølgelig ta veldig mange år før en art bygger seg opp tilstrekkelig igjen. Men her snakker jeg altså om at det å forstyrre balansen ikke nødvendigvis er over og ut for artene. La oss eksemplifisere dette "i hvalen" da:

Om hvalen spiser opp så mye krill at den ikke kan mette alle hvalene, så vil det bli sult, og da overlever kun de sterkeste hval-individene. Så går det en stund, og krillmengden øker, og hvalen har igjen et fin-fint potensiale til å formere seg opp til neste sultperiode skulle inntreffe. Dette lærer man om i biologien, at det er en slik dynamikk og at slikt kommer i bølger. Lemenår er jo et typisk eksempel på fenomenet. Hvor den ene arten sin bølge ligger forskjøvet på den andre artens bølge. Lemen har selvfølgelig rovdyr som vil lide når lemen uteblir.

Skal ikke påstå at de kategoriserer etter intelligens jeg, men jeg har ihvertfall lagt det "på bordet" som en av sorteringskriteriene man kan tenkes å kunne benytte.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Skal Watson prøve seg igjen, så blir det ikke å utfordre Kystvakta. Han ble redd sist og forsvant. :) Det blir vel et forsøk på sabotasje/terrorisme. Så der, må Norge passe på han og hans medløpere.

Da får vi da håpe at kystvakten skyter skudd mot skipet slik at det synker og tvinger watson terroristene om bord og i fengsel. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...